» فرهنگی، هنری » سینما و تئاتر » امام هادی(ع) از طریق سازمان وکالت امور شیعه را سامان دادند
سینما و تئاتر

امام هادی(ع) از طریق سازمان وکالت امور شیعه را سامان دادند

۱۲ فروردین ۹۶ 0۰4

[ad_1]

حجت‌الاسلام محمدمهدی نادری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با تسلیت سالروز شهادت امام هادی(ع) اظهار کرد: امام در سن کودکی به امامت رسیدند و در مدت امامت خود که نزدیک به ۳۳ سال طول کشید با خلفای متعدد از بنی عباس معاصر بودند.

وی خاطرنشان کرد: در دوران امام هادی(ع) دستگاه خلافت هیبت و عظمت گذشته را نداشت و بحث خوشگذرانی و هوسرانی درباریان و خلفای عباسی بود که در این دوران به اوج خود رسیده بود.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با اشاره به گسترش استبداد در دوران امام هادی(ع) گفت: مردم از این امر ناراحت بودند با توجه به تسلط و احاطه‌ای که بنی عباس بر مسائل سیاسی و اجتماعی داشتند و اختناق، فشار و کنترل شدیدی که بر ائمه اطهار(ع) ایجاد می‌کردند امام هادی(ع) برای حرکت‌های سیاسی خود در فشار بودند.

وی خاطرنشان کرد: امام هادی(ع) با استفاده از شبکه وکالت به ارتباط بین شیعیان پرداختند بنابراین می‌توان بیان کرد سازمان وکالت در دوره امام هادی(ع) با گسترش خاصی مواجه است و حضرت از طریق این سازمان امور مختلف دینی و سیاسی شیعه را سامان می‌دادند.

نادری عنوان کرد: مسائل مربوط به خمس و زکات، نذورات و پاسخگویی به سؤالات و مشکلات فقهی و عقیدتی شیعیان و پیروان از طریق سازمان وکالت امام هادی(ع) انجام می‌شد.

وی ادامه داد: ارتباط مستقیم بین ائمه اطهار(ع) و پیروان پیش از این زمان و تا زمان امام هشتم رواج داشت ولی از زمان پیشوای نهم شیعیان این ارتباطات محدود شد و این محدودیت‌ها در زمان امام هادی(ع) به اوج خود رسید، بنابراین ائمه نمی‌توانستند با پیروان خود ارتباط مستقیم داشته باشند.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی عنوان کرد: امام هادی(ع) با توجه به تشکیل و گسترش سازمان وکالت متوکل عباسی را بر آن داشتند تا هر چه بیشتر امام را زیر نظر بگیرد و از فعالیت‌های ایشان جلوگیری کنند، امام هادی(ع) در طول این مدت با  ترفندها و سیاست‌های مختلف وظایف امامت را به خوبی انجام دادند.

وی ادامه داد: شیعیان نیز در آن زمان برای جلوگیری از اقدامات در فشارهای اقتصادی متعددی بودند و خلفای عباسی به ویژه متوکل فشارهای بی‌سابقه اقتصادی را بر شیعیان وارد می‌کردند، در چنین شرایطی امام هادی(ع) توانستند ودیعه امامت و امانت الهی را به امام پس از خود منتقل کنند.

نادری خاطرنشان کرد: امام هادی(ع) توانستند با رهبری خود جامعه اسلامی و پیروان و شیعیان را رهبری کنند و از امواج متلاطم به سرمنزل مقصود برسانند.

وی با بیان اینکه جامعه کبیره از ارزشمندترین زیارت‌ها است گفت: این زیارت مجموعه امام‌شناسی کاملی است که امام هادی(ع) برای شیعیان و پیروان به یادگار گذاشتند و در حقیقت مطالعه زیارت جامعه توصیه علما است و بسیاری از علما خود را ملزم می‌دانستند و این زیارت را قرائت کنند.

انتهای پیام/ذ

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید