» فرهنگی، هنری » سینما و تئاتر » تقویم مصر باستان ۱۳ ماه داشت/ نخستین مردمانی که گربه را اهلی کردند
سینما و تئاتر

تقویم مصر باستان ۱۳ ماه داشت/ نخستین مردمانی که گربه را اهلی کردند

۲ اردیبهشت ۹۶ 0۰2

[ad_1]

به گزارش خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس، تمدن مصر باستان جاذبه‌های توریستی و گردشگری متعددی از جمله اهرام ثلاثه و مجسمه ابوالهول دارد، اما بسیاری از پژوهشگران بر این باورند این تمدن واقعیت‌های اسرارآمیزی بیشتری را در دل خود مخفی کرده است. در این مطلب به برخی از این موارد که در وبگاه «اینشنت کد» جمع‌آوری و توسط گجت‌نیوز ترجمه شده است، اشاره می‌شود:

۱- مصر باستان، یکی از قدیمی‌ترین زبان‌های شکل گرفته بر روی سیاره زمین را داراست. دانشمندان آن را به ۶ دوره مختلف با عناوین: «آرکانیک، مصر قدیم، مصر میانه، مصر جدید، دموتیک، کوپتیک» تقسیم کرده‌اند.

۲ـ تمدن مصر باستان و مردمان آن، اولین گروهی بودند که موفق به طراحی یک سیستم نوشتاری پیچیده شدند. محققان بر این باورند که نگارش مصریان باستان، بر مبنای یک سیستم پیچیده‌ هیروگلیف بوده که قدمت آن به ۲۷۰۰ سال پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد.

قدیمی‌ترین نسخه خطی به جا مانده از مصریان باستان، در حدود دو متر و نیم طول دارد. نکته جالب توجه در مورد این نوشته باستانی، اشاره‌هایی به موجودات ماوراءالطبیعه است. گفته می‌شود که این نوشته، بیش از ۴ هزار سال قدمت دارد.

۳ـ شاید یکی از مهم‌ترین واقعیت‌ها در مورد تمدن مصر، شیوه‌ محاسبه زمان توسط آنان باشد. آن‌ها با مطالعه و بررسی جهان، یک تقویم قمری ۳۵۴ روزه را ایجاد کردند؛ هر سال در این تقویم دارای ۱۳ ماه بود! مصریان باستان علاوه بر اختراع تقویم، موفق به اختراع ساعت‌های آبی و همچنین ساعت‌های خورشیدی شدند.

۴ـ مصریان باستان، بزرگ‌ترین کانال‌های مصنوعی را ایجاد کردند که از آن، برای حمل و نقل مصالح ساختمانی مورد کاربرد در ساخت سازه‌های عظیم استفاده می‌شد. همچنین در علم مواد پیشتاز بودند و با مس، قلع، برنز و … ابزارهای بسیار پیچیده‌ای را طراحی کردند.

۵ـ زیبایی و بهداشت، در تمدن مصر باستان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بود. در واقع ما هنوز هم از ابزارهای اختراع شده توسط آنان، در زندگی روزمره خود استفاده می‌کنیم! مصریان باستان هزاران سال قبل مسواک، خمیر دندان، خوشبو کننده دهان، کفش‌های پاشنه بلند، عطر و ادکلن، لوازم آرایشی، کلاه گیس و جواهرات را ابداع کردند که همگی در زندگی امروز ما نیز نقشی پر رنگ دارند.

۶ـ مصریان باستان اولین مردمانی بوده‌اند که موفق شدند گربه را به یک حیوان اهلی تبدیل کنند! در مصر باستان از این حیوان برای کنترل آفت‌ها استفاده می‌شد.

۷ـ هزاران سال قبل از ظهور علم نجوم مدرن، مصریان باستان اولین مردمانی بودند که موفق به کشف یک منظومه با ستاره دوتایی شده‌اند. اولین مطالعات صورت گرفته بر روی این منظومه دو ستاره‌ای، به ۱۲۴۴ سال پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد.

۸ـ تمدن مصر باستان و مردمان آن، اولین افرادی بوده‌اند که قفل و کلید را به منظور محافظت از خانه‌های خود اختراع کردند. همچنین محققان بر این باورند که ایده اختصاصی مکانی به عنوان «اتاق خواب» اولین بار در مصر باستان شکل گرفته است.

۹ـ زیبایی و بهداشت، در تمدن مصر باستان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بود. در واقع ما هنوز هم از ابزارهای اختراع شده توسط آنان، در زندگی روزمره خود استفاده می‌کنیم! مصریان باستان هزاران سال قبل مسواک، خمیر دندان، خوشبو کننده دهان، کفش‌های پاشنه بلند، عطر و ادکلن، لوازم آرایشی، جواهرات و حتی کلاه‌گیس را ابداع کردند.

۱۰ـ همواره نکاتی درباره ارتباط مصر باستان با ماوراءالطبیعه مطرح است. به عنوان نمونه، در سال ۱۹۱۱ میلادی یک گردنبند عجیب و غریب با منشا فرازمینی در بقایای مصر باستان کشف شد. دانشمندان با بررسی این گردنبند توسط اشعه ایکس، فلزات موجود در سنگ‌های آسمانی را به عنوان عنصر به کار گرفته شده در ساخت آن معرفی کردند. همچنین عناصر تشکیل‌دهنده خنجری که در آرامگاه یازدهمین فرعون مصر کشف شد، فلزاتی است که در شهابسنگ‌های آسمانی وجود دارد.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید