» فرهنگی، هنری » سینما و تئاتر » شهید رجایی بیش از ۸۰ درصد آرا را کسب کرد
سینما و تئاتر

شهید رجایی بیش از ۸۰ درصد آرا را کسب کرد

۶ اردیبهشت ۹۶ 0۰5

[ad_1]

خبرگزاری فارس ـ گروه تاریخ: دومین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در تاریخ دوم مرداد ۱۳۶۰ و با رقابت چهار چهره شناخته‌شده انقلابی برگزار شد که درنهایت نتایج زیر به دست آمد.

تعداد واجدین شرایط: ۲۲ میلیون و ۶۸۷ هزار و ۱۷ نفر

تعداد رأی‌دهندگان: ۱۴ میلیون و ۵۷۳ هزار و ۸۰۳ نفر

درصد مشارکت: ۶۴.۲ درصد

رئیس‌جمهوری منتخب: محمدعلی رجایی با ۱۲ میلیون و ۷۷۰ هزار و ۵۰ رأی معادل ۸۸.۳ درصد کل آرا

نفر دوم: عباس شیبانی

بخشی از زندگی‌نامه دومین رئیس‌جمهوری ایران

محمدعلی رجایی در سال ۱۳۱۲ در شهر قزوین به دنیا آمد. پدرش پیشه‌ور بود و در بازار قزوین به کسب خرازی اشتغال داشت. او پدرش را در سن چهار سالگی از دست داد، لذا برادر بزرگتر او و مادرش با انجام کار، امرار معاش خانواده را تأمین می‌کردند.

پس از طی دوره ششم ابتدایی به دلیل عدم تأمین مخارج زندگی از قزوین به تهران آمد و ابتدا در بازار آهن‌فروشان مشغول به کار شد. بعد از مدتی به دلیل سنگینی کار به دستفروشی روی آورد.

در سال ۱۳۳۰ به استخدام نیروی هوایی درآمد و سه ماه از دوره آموزشی گروهبانی را گذرانده بود که با گروه فدائیان اسلام آشنا شد. محمدعلی رجایی پس از طی دوره آموزشی و دریافت درجه گروهبانی در کنار کار به ادامه تحصیل پرداخت و در سال ۱۳۳۲ دیپلم گرفت. پس از آن رجایی به دانشسرای عالی تربیت بدنی معلم رفت و پس از دو سال لیسانس ریاضی گرفت و به استخدام آموزش و پرورش درآمد. او سپس در دوره فوق‌لیسانس در رشته آمار مشغول به تحصیل شد و اوقات بی‌کاری را به تدریس پرداخت. 

محمدعی رجایی در سال ۱۳۴۲، یعنی هفت ماه پس از ازدواجش به دلیل فعالیت علیه رژیم پهلوی توسط کمیته مشترک خرابکاری دستگیر و راهی زندان شد.

وی در آبان ۱۳۵۷ مصادف با عیدغدیر از زندان آزاد شد و با فرار شاه از ایران به عضویت کمیته استقبال از امام درآمد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی رجایی ابتدا به کفالت وزارت و سپس سمت وزیر آموزش و پرورش منصوب شد.

او در دوم فروردین ۱۳۵۹ با یک میلیون و دویست و نه هزار و دوازده رأی به عنوان نماینده مردم تهران به مجلس اول شورای اسلامی راه یافت. پس از برگزاری انتخابات اولین دوره ریاست جمهوری در روز یکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۵۹ نامه بنی‌صدر مبنی بر معرفی رجایی به عنوان نخست‌وزیر قرائت شد و فردای آن روز، مجلس با ۱۵۳ رأی موافق، ۲۴ رأی مخالف و ۱۹ رأی ممتنع به رجایی رأی اعتماد داد. 

رجایی در طول نخست‌وزیری بارها با رئیس‌جمهور وقت (بنی‌صدر) اختلاف‌نظرهای اساسی چه در انتخابات وزرا و چه در سیاست‌ها و برنامه‌های پیدا کرد و همین امر موجب بروز شکاف بین رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر شد، تا اینکه با تصویب عدم کفایت سیاسی بنی‌صدر، حقانیت مواضع رجایی بیش از پیش نمایان گردید. 

در آستانه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری دوم، محمدعلی رجایی نیز نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شد و پس از رقابت با سه نامزد دیگر در دوم مرداد ۱۳۶۰، از سوی مردم به عنون دومین رئیس‌جمهوری اسلامی ایران برگزیده شد. محمدعلی رجایی که زندگی ساده‌ای داشت و ساده‌زیستی را سرلوحه کارهای خود قرار داده بود، به عنوان یکی از محبوب‌ترین رئیس‌جمهورهای جمهوی اسلامی ایران شهرت یافت تا اینکه در تاریخ ۸ شهریور ۱۳۶۰ به همراه نخست‌وزیر، یار و دوست قدیمی‌اش محمدجواد باهنر به دست گروهک تروریستی منافقین در انفجار دفتر نخست‌وزیر به درجه رفیع شهادت نائل شد. 

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید