» فرهنگی، هنری » سینما و تئاتر » رهبر انقلاب رکورد‌دار آرای مردمی ریاست جمهوری
سینما و تئاتر

رهبر انقلاب رکورد‌دار آرای مردمی ریاست جمهوری

۹ اردیبهشت ۹۶ 0۰12

[ad_1]

به گزارش خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس: سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۶۰ در شرایطی برگزار شد که ملت شریف ایران در سوگ رئیس‌جمهور خود عزادار بود.

پس از برگزاری انتخابات نتایج زیر حاصل شد:

تعداد واجدین شرایط: ۲۲ میلیون و ۶۸۷ هزار و ۱۷ نفر 

تعداد رای‌دهندگان: ۱۶ میلیون و ۸۴۷ هزار و ۷۱۷ نفر 

درصد مشارکت: ۷۴.۲ درصد 

رئیس‌جمهوری منتخب: آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای با ۱۵ میلیون و ۹۰۵ هزار و ۹۰۵ هزارو ۹۸۷ رای معادل ۹۵ درصد کل آرا

نفر دوم: سیداکبر پرورش

بخشی از زندگی‌نامه سومین رئیس‌جمهوری اسلامی ایران 

آیت‌الله سیدعلی حسینی خامنه‌ای فرزند مرحوم حاج سیدجواد حسینی خامنه‌آی در فروردین ۱۳۱۸ در مشهد مقدس چشم به جهان گشود.

ایشان از سن چهار سالگی به همراه برادر بزرگش سیدمحمد به مکتب رفت و سپس در مدرسه دارالتعلیم دیانتی، دوران ابتدایی را گذراند. ایشان از دوره دبیرستان خواندن جامع‌المقدمات و صرف و نحو را آغاز کرده بود. سپس از مدرسه جدید وارد حوزه علمیه شد و نزد پدر و دیگر اساتید وقت ادبیات و مقدمات را خواند.

آیت‌آلله خامنه‌ای که در سن ۱۸ سالگی به اجتهاد رسیده بود از همان سال در مشهد درس خارج از فقه و اصول را نزد مرجع بزرگ مرحوم آیت‌الله العظمی میلانی شروع کرده بود در سال ۱۳۳۶ به قصد زیارت عتبات عالیات عازم نجف اشرف شدند و با مشاهده و شرکت در درس‌های خارج مجتهدان بزرگ حوزه نجف از جمله مرحوم سیدمحسن حکیم، سیدمحمود شاهرودی، میرزا باقرزنجانی، سیدیحیی یزدی و میرزا حسن بجنوردی اوضاع درس و تدریس و تحقیق آن حوزه علمیه را پسندید و ایشان را از قصد خود آگاه ساخت ولی پدر موافقت نکرد.

پس از مدتی ایشان به ایران بازگشت و در حوزه علمیه قم مشغول تحصیل شد. آیت‌الله خامنه‌آی از سال ۱۳۳۷ تا ۱۳۴۳ در حوزه علمیه قم به تحصیلات عالی در فقه و اصول و فلسفه مشغول شد و از محضر بزرگانی چون: مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی، حضرت امام خمینی (ره) شیخ مرتضی حائری یزدی و علامه طباطبایی استفاده کرد.

در سال ۱۳۴۳ از مکاتباتی که ایشان با پدرشان داشتند متوجه شدند که یک چشم پدر به علت آب مروارید نابینا شده است لذا برای کمک به پدر و پرستاری از وی از قم به مشهد مهاجرت کرد و در کنار تحصیل و مراقبت از پدر پیر و بیمار به تدریس کتبه فقه و اصول و معارف دینی به طلاب جوان ودانشجویان پرداخت.

فعالیت سیاسی آیت‌الله خامنه‌ا‌ی از سال ۱۳۳۱ و با شرکت در سخنرانی‌های شهید سیدمجتبی نواب صفوی آغاز شد و با حضور در سخنرانی‌های حضرت امام (ره) ادامه یافت.

 

آیت‌الله خامنه‌ای نخستین بار در محرم ۱۳۸۳ از سوی حضرت امام (ره) ماموریت یافت که پیام ایشان را به آیت‌الله میلانی و علمای خراسان در خصوص چگونگی برنامه‌های تبلیغی ماه محرم و افشاگری علیه سیاست‌های آمریکایی شاه و اوضاع ایران و حوادث قم برساند. ایشان این ماموریت را انجام داد و خود نیز در بیرجند منویات حضرت امام (ره) را به اجرا درآورد و به افشاگری علیه رژیم پهلوی پرداخت.


آیت‌الله میلانی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به دلیل فعالیت‌های سیاسی و مذهبی چندین بار توسط ساواک دستگیر شد ودر کمیته ضد خرابکاری  به حبس محکوم گردید تا این که در اواخر سال ۱۳۵۶ به مدت سه سال به ایرانشهر تبعید شد. در اواسط سال ۱۳۵۷ با اوج‌گیری مبارزات عموم مردم انقلابی ایران، ایشان از تبعیدگاه آزاد شد و به مشهد مقدس بازگشت و در صفوف مقدم مبارزات مردمی علیه رژیم منحوس پهلوی قرار گرفت.

سیدعلی خامنه‌‌ای در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی و پیش از بازگشت حضرت امام (ره) از پاریس به تهران،‌ از سوی حضرت امام (ره) به عضویت شورای انقلاب اسلامی درآمد و بدین ترتیب وی از مشهد به تهران رجعت کرد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی آیت‌الله خامنه‌ای به همراه آیت‌الله بهشتی، حجت‌الاسلام باهنر، آقای هاشمی رفسنجانی و تعداد دیگر در نیروهای انقلاب در اسفند ۱۳۵۷ حزب جمهوری اسلامی را پایه‌گذاری کرد.

ایشان در ۱۳۵۸ به عنوان معاونت وزارت دفاع، سرپرستی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب، و در اولین مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مردم تهران وارد مجلس شد.

آیت‌الله خامنه‌ای در سال ۱۳۵۸ طی حکمی از سوی حضرت امام (ره) به عنوان امام جمعه تهران منصوب شدند و در آنجا مردم را با مسائل روز کشور آشنا می‌کردند. آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای همچنین با آغاز جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق جمهوری اسلامی ایران با حکم فرمانده کل قوا به عنوان نماینده امام در شورای عالی دفاع برگزیده شدند. ایشان بارها با لباس نظامی در خط مقدم دفاع مقدس حضور یافته و مسائل را بررسی کردند.

با آغاز ترورهای گسترده منافقین و شهادت بسیاری از متفکران و اندیشمندان عالی نظام همچون شهید مفتح و شهید مطهری و … آیت‌الله خامنه‌ای یک روز پیسش از فاجعه هفتم تیر که منجر به شهادت آیت‌الله بهشتی و ۷۲ تن از یارانش شد در مسجد ابوذر تهران مورد سوء قصد قرار گرفت اما خواست خداوند متعال بر این بود که ایشان به عنوان ذخیره‌ای عظیم برای انقلاب اسلامی و روزهای سخت آینده باقی بمانند.

آیت‌الله خامنه‌ای در سال ۱۳۶۸ و پس از ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی (ره) در ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ با اشارات قبلی ایشان و از سوی نمایندگان مردم در مجلس خبرگان به رهبری انقلاب اسلامی انتخاب شدند.

انتهای پیام/ 

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید