» فرهنگی، هنری » سینما و تئاتر » چرا میر‌حسین موسوی نخست‌وزیر شد؟/ حزب جمهوری اسلامی تمایل به نخست وزیری محمد غرضی داشت
سینما و تئاتر

چرا میر‌حسین موسوی نخست‌وزیر شد؟/ حزب جمهوری اسلامی تمایل به نخست وزیری محمد غرضی داشت

۱۲ اردیبهشت ۹۶ 0۰140

[ad_1]

به گزارش خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس، پس از انتخاب ۹۵ درصدی مردم از آیت‌الله خامنه‌ای در دور اول انتخابات ریاست جمهوری، رییس جمهور سعی کرد نخست وزیر را انتخاب کند.

پس از روزها بنای مسئولان بر همدلی و همراهی برای آرامش هرچه بیشتر کشور بود. می‌خواستند هرچه سریعتر نخست‌وزی رانتخاب و کابینه‌اش تشکیل شود. در مجلس و حزب جمهوری اسلامی سید علی اکبر پرورش ، محمد غرضی، مصطفی میرسلیم، میرحسین موسوی مطرح‌اند و پرورش طرفداران بیشتری دارد.

در مجلس و حزب جمهوری اسلامی سید علی اکبر پرورش ، محمد غرضی، مصطفی میرسلیم، میرحسین موسوی مطرح‌اند و پرورش طرفداران بیشتری دارد.

 

 

 

 

علی اکبر پرورش در کنار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای

علی اکبر ولایتی نخستین نامزد انتخاب نخست وزیر توسط رییس جمهور

 

برخی هم طرفدار ادامه کار آقای مهدوی کنی هستند اما او استعفا می‌دهد تا دست آقای خامنه‌ای باز باشد. با تمایل آقای خامنه‌ای، علی اکبر ولایتی هم به گزینه‌ها اضافه می‌شود.

آیت‌الله مهدوی کنی در هنگام رای دادن

این چند نفر در رأی‌گیری غیر رسمی رأی آوردند و آقای خامنه‌ای تصمیم به معرفی ولایتی گرفت.

شادلو می‌نویسد: «به دلیل عدم هماهنگی با رئیس جمهور پس از۳ روز بحث و بررسی در مورد ولایتی مجلس به وی رای اعتماد نداد. در ۳۰ مهرماه سال ۶۰ از مجموع آراء نمایندگان مجلس ۷۴ رای مثبت، ۸۰ رأی منفی و ۳۸ رأی منفی به دکتر ولایتی داده شد در نتیجه برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی به طور رسمی مجلس نخست وزیر پیشنهادی رئیس جمهور را نپذیرفت».

رئیس جمهور ۳۰ مهر درباره رأی عدم اعتماد به ولایتی گفت: «۴۰ رأی ممتنع وجود داشت و رأی ممتنع به معنای نداشتن شناخت از آقای ولایتی است. مطمئناً اگر این شناسایی‌ها را آن وکلای محترم هم داشتند رأی مثبت می‌دادند. به هر تقدیر ما خسارتی نکردیم… من از اقدام شجاعانه مجلس تشکر می‌کنم که مجلس تاکنون انجام داده. دلیلش این است که در این تصمیم‌گیری مجلس در برابر رئیس جمهور قرار داشت که نسبت به او محبت و حمایت خودش را ابراز کرده بود.»

*نخست وزیری موسوی

«در جلسه حزب گفتند امام گفته نخست وزیر حزبی نباشد. بهتر است پرورش و موسوی موقتاً کنار رفتند و حزب هم بیشتر به غرضی وزیر نفت تمایل داشت تا ولایتی. اما موج مخالفت‌ها بالا می‌گیرد.»

هاشمی، شنبه ۲ آبان: «در مجلس، بیشتر مسأله نخست‌وزیری مطرح است. آقای خامنه‌ای پس از ملاقات امام و موافقت حزب، تصمیم گرفتند آقای محمد غرضی را معرفی کنند ولی موج مخالفت، وسیع است. سپاه، مجاهدین انقلاب اسلامی، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، متفرقه‌ها و عده‌ای از حزب جمهوری اسلامی تماس گرفتند و اظهار مخالفت کردند» در نهایت امام را راضی می‌کنند تا نخست‌وزیر از حزب باشد و روی میرحسین موسوی توافق می‌کنند.

منبع: روایتی از زندگی و زمانه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید