» فرهنگی، هنری » سینما و تئاتر » رکورددار فتح اورست کیست/ آیا بلندترین قله جهان آب رفته است + تصاویر
سینما و تئاتر

رکورددار فتح اورست کیست/ آیا بلندترین قله جهان آب رفته است + تصاویر

۸ خرداد ۹۶ 0۰94

[ad_1]

به گزارش خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس، «اورست» با ۸۸۴۸ متر ارتفاع، مرتفع‏‌ترین نقطه جهان است که در سلسله کوه‏‌های هیمالیا و در کشور نپال قرار دارد. در ۲۹ می ۱۹۵۳ میلادی، این قله توسط ادموند هیلاری از انگلیس و نتسینگ نورکی از هند فتح شد.

بلندترین نقطه جهان در سال ۱۸۴۱ میلادی توسط «جورج اورست» نقشه‏‌بردار انگلیسی کشف شد، به همین دلیل به نام او شناخته می‌شود. هرچند اورست هرگز نتوانست این قله را فتح کند!

البته تبتی‌ها به این قله «قومولانگما» می‌گویند. این نام به معنی «زندگی الهه مادر» است.

 

* ارتفاع دقیق اورست چقدر است

در سال ۱۹۹۴ محققان دریافتند که اورست به طور متوسط سالیانه ۴ میلیمتر رشد می‌کند. آن‌ها تجهیزاتی را روی اورست نصب کردند که امکان مشاهده این تغییرات را می‌داد تا ثابت کنند که ارتفاع قله اورست به ۸۸۵۰ متر افزایش یافته است.

اما مسلم این است که در حال حاضر، اورست با ۸۸۴۸ متر بلندترین کوه جهان به شمار می‌رود. این اندازه‌گیری ۶۳ سال پیش از سوی سازمان نقشه‌برداری هند انجام شده است.

البته چند سال قبل چین مدعی بود ارتفاع قله اورست ۸۸۴۴ متر است. دلیل ارتفاع کمتر در منابع چین این بود که معیار آنها برای ارتفاع قله، تنها سنگ بوده و مقدار یخ روی قله را جزو ارتفاع محاسبه نمی‌کردند. تا اینکه در سال ۲۰۱۰، چین و نپال به این توافق رسیدند که ارتفاع اورست را همان ۸۸۴۸ متر در نظر بگیرند.

در آوریل ۲۰۱۵ زلزله‌ای به بزرگی ۷.۹ ریشتر در نپال رخ داد که شدت خرابی ناشی از آن در ۸۰ سال اخیر بی‌سابقه بود. برخی دانشمندان ادعا می‌کنند در پی وقوع این زمین‌لرزه ارتفاع باریکه‌ای از کوهستان هیمالیا ـ که اورست را هم شامل می‌شود ـ به اندازه یک متر کاهش یافته است.

* رکورددار سنی صعود به اورست کیست

«یوجی میورا» پیردمرد ژاپنی هنگامی که ۷۵ سال داشت، اورست را فتح کرد تا پیرترین فاتح اورست لقب بگیرد.

این رکورد اما چندان دوام نیاورد و یک پیرمرد نپالی به نام «مین بهادر شیرخان» در سال ۲۰۱۲ رکورد او را شکست.

بنابراین یوجی میورا مجبور شد در ۸۰ سالگی بار دیگر به اورست حمله کند. او در بهار ۲۰۱۳ موفق شد یک بار دیگر بلندترین قله جهان را فتح کند و پیرترین انسانی باشد که به این قله صعود کرده است.

 

* رکورددار فتح اورست کیست

«اپا شرپا» کوهنورد نپالی تاکنون ۲۱ بار بام جهان را فتح کرده است. او اولین‌بار در ماه می ۱۹۹۰ پس از سه صعود ناموفق توانست اورست را فتح کند.

شرپا برای کشف رازهای پنهان اورست، هرسال موفقیت خود را تکرار کرده و تا سال ۲۰۱۱ تعداد صعود خود را به ۲۱ بار رسانده است.

او در چهار صعود آخر خود تعدادی آزمایش انجام داد و با مشاهده وضعیت قله و تغییر آن طی این سال‌ها، به شدت از عواقب گرم شدن زمین ابراز نگرانی کرد.

 

 

انتهای پیام/

 

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید