» فرهنگی، هنری » سینما و تئاتر » جای جای تاریخ ایران بضاعت تبدیل شدن به آثار نمایشی را دارند
سینما و تئاتر

جای جای تاریخ ایران بضاعت تبدیل شدن به آثار نمایشی را دارند

۲۰ خرداد ۹۶ 0۰8

[ad_1]

رضا وثوقی، بازیگر تئاتر، پس از تماشای نمایش مروارید، اثر قطب الدین صادقی، در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، با اذعان به این امر که نمایشی بسیار خوب دیده است، گفت: «مروارید» بازنگری بخشی از تاریخ است که حملۀ مغول در آن صورت گرفته است و بر همین اساس، دلاوری ها و شیرزنی های یک زن را در این اثر می بینیم.

وی در ادامه ضمن ابراز خرسندی از پرداخت بسیار موفق کارگردان در بازنویسی متن اثر، افزود: همواره در طول مدت اجرای نمایش به این موضوع فکر می کردم که نویسنده، چطور در بازنویسی این اثر چگونه توانسته است یک مطلب کوتاه تاریخی را پرداخت و بازنویسی کند.

وثوقی بازنویسی این اثر را دارای زحمت بسیار دانسته و با تکیه بر این مفهوم که این روند، مشکل ترین قسمت تولید اثر بوده است، ادامه داد: این نمایش، در عین سختی بسیار خوب جواب داده بود و بازیگران نیز بسیار خوش درخشیدند.

این هنرمند تئاتر در پایان، دیدن مروارید را برای مخاطبان لذت بخش دانسته و اظهار داشت: قصۀ تاریخی مروارید و مقاومت های یک زن در مقابل سنگ دلی ها و خشونت مغول ها در یاد مخاطب خواهد ماند.

وی ضمن تحسین اجرای یک اثر ایرانی با اشاره به این امر که در ادبیات ایران بسیاری از متون کهن استعداد تبدیل شدن به نمایشنامه را دارند و حیف است که این آثار به نمایشنامه تبدیل نشوند، تصریح کرد: قطب الدین صادقی، کارشناس و محقق تاریخ است و بضائت تولید آثار تاریخی را دارد، اما باید پذیرفت که تولید آثار تاریخی در حوزۀ تئاتر کار هر کسی نیست.

وثوقی با اشاره به ازدیاد متریال های تاریخی برای تولید آثار نمایشی، تأکید کرد: بسیاری از متون کهن ایران و حتی آثار شعرا، دارای قصه هایی تاریخی هستند که بضائت تبدیل به یک اثر نمایشی را دارند، اما به دلیل سختی کار، کمتر کسی به خود جرأت می دهد که دست به تولید یک اثر نمایشی تاریخی بزند.

وی در پایان گفت: در این نمایش صحنه ای ندیدم که به دور از صراحت و صداقت باشد و به نظر من صداقت رمز ماندگاری در هنر است.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید