» فرهنگی، هنری » سینما و تئاتر » اباذری: لیبرالیسم‌های وطنی مسئولیت ‌پذیر نیستند/احسان شریعتی: شریعتی منادی عرفان، برابری و آزادی است
سینما و تئاتر

اباذری: لیبرالیسم‌های وطنی مسئولیت ‌پذیر نیستند/احسان شریعتی: شریعتی منادی عرفان، برابری و آزادی است

۲۹ خرداد ۹۶ 0۰8

[ad_1]

به گزارش خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس، چهلمین یادمان علی شریعتی عصر امروز در دانشگاه علوم اجتماعی دانشگاه تهران با حضور یوسف اباذری و احسان شریعتی برگزار شد.

یوسف اباذری استاد دانشگاه ازسخنران این برنامه بود که گفت: زمانی که درباره شریعتی صحبت می‌کنیم با اسطوره‌ها سروکار داریم و من سعی می‌کنم آن اسطوره را کشف رمز کنم. به طور مثال اسطوره نخست درباره شریعتی مارکسیست اسلامی است یا اسطوره دوم این است که دوران شریعتی سپری شده است.

وی افزود: منتقدان شریعتی او را مسئول انقلاب می‌دانند و با دیدن مسائل و مشکلات امروز می‌گویند دوران شریعتی به سر آمده است و خیلی‌ها از این منتقدان بر این باور هستند که دوران انقلابی پرشور را پشت‌سر گذراندیم و حالا به دوران عقلانیت رسیده‌ایم در نتیجه دوران دکتر شریعتی که دوران شور بوده تمام شده است.

اباذری افزود: یک گروه تاچری‌های اسلامی هستند که حول نشریه مهرنامه جمع شده‌اند و مدعی هستند به عقل متکی بوده و از احساسات خود جدا شده‌اند. گروه دوم ایران‌شهری‌هایی هستند که معتقدند شریعتی به دوران گذشته تعلق دارد.

وی افزود: این دو گروه خود را اقتصاددان و سیاست‌مدار می‌دانند و هر دو گروه به نوعی خود به مذهبی تبدیل شده‌اند.

اباذری گفت: بنیامین در باب سرمایه‌داری؛ چند خصوصیت متصور شده است، نخست اینکه سرمایه‌داری یک کیش است. سرمایه‌داری از هیچ نوع دگمای خاصی، و هیچ الهیاتی برخوردار نیست. از این منظر، این فایده‌گرایی است که در اینجا رنگ و بویی دینی به خود می‌گیرد.، دوم اینکه خصوصیات سرمایه‌داری این است که فاقد رؤیا و ترحم است و به سمت امر واقع کشش دارند و هیچ روز تعطیلی در سرمایه‌داری وجود ندارد و هر روز سرمایه‌داری خواستار بیعت است. خصوصیت دیگر سرمایه‌داری این است که خدای سرمایه‌داری باید همیشه پنهان بماند.

وی افزود: مبلغان سرمایه‌داری در ایران سرمایه را به عنوان امر مدرن تبلیغ می‌کنند و ما با یک نظام اقتصادی – اجتماعی طرف نیستیم بلکه با یک دین طرف هستیم.

اباذری گفت: موسی غنی‌نژاد از تئوریسن‌های سرمایه‌داری در ایران  ۱۰ سال پیش در مراسم درگذشت شریعتی گفته بود شریعتی انشاء نویسی بیش نیست چون شریعتی معتقد بود اقتصاد باید اخلاقی باشد این در حالی است که اقتصاد ربطی به اخلاق ندارد و اینها افسانه است و در همان روز خواستار تغییر اصل ۴۴ قانون اساسی شد و این تغییر نامیمون را به دولتمردان قبولاند.

وی افزود: چون سکان اقتصاد مملکت دست این افراد بود ۱۰ سال از این سخنرانی گذشته است و نتایج اقتصادی این آقایان را امروز می‌بینید اما این آقایان عادت ندارند مسئولیت کار خود را بپذیرند.

اباذری با طرح این پرسش که منتقدان شریعتی که همان تاچران اسلامی هستند معتقد حرف‌شان علمی است در عمل باید ببینیم این افراد در مقام نقد قرار می‌گیرند رفتار خردمندانه دارند که تجربه ثابت کرده است که هر زمان مورد نقد قرار بگیرند رفتار عقلانی ندارند.

احسان شریعتی فرزند دکترعلی شریعتی از دیگر سخنران بود که برنامه طی سخنانی اظهار داشت: در چهلمین یادمان شریعتی نیز باید به این پرسش پاسخ دهیم که شریعتی که بود، شریعتی مانند موضوعاتی از سیاست و اقتصاد است که هرکس خود را صاحب‌نظر می‌داند درباره او صحبت کند. ما با شریعتی‌های گوناگونی مواجه‌ایم از جمله شریعتی که در فضای مجازی وجود دارد.

وی با طرح این پرسش باید بدانیم دعوا و نزاع بر سر چیست، گفت: امیدواریم همایشی با موضوع شریعتی در حسینیه ارشاد برگزار شود و اگر این اجازه داده نشود آنجا اسمش حسینیه ارشاد نخواهد بود.

شریعتی افزود: امروز سالروز درگذشت مرحوم شریعتی است و نباید وارد تحلیل درباره شریعتی شویم.

وی گفت: همه سخن شریعتی بسط‌ آزادی، برابری، برادری و عرفان است. شریعتی جامعه ایران را جامعه مذهبی می‌دانست و دین را هم به عنوان عامل پیشرفت و شاید گاهی مانع پیشرفت می‌دانست پس معتقد بود باورمندان و غیرباورمندان دین باید در مورد دین بیایشند و دین را بشناساند.

احسان شریعتی افزود: شریعتی روشنفکر متفکر بود و فیلسوف نبود اما فیلسوف باید متفکر باشد. شریعتی درباره اندیشه‌ورزان بزرگ خود را نباخت و به قول کانت خود در برابر اندیشمندان می‌اندیشید.

وی گفت: نقد شریعتی تنها می‌تواند توسط شریعتی‌شناسان صورت گیرد اما امروزه صحبت‌هایی را می‌شنویم که هیچ ربطی به شریعتی ندارد. 

احسان شریعتی گفت: امروزه در دوران پسا پست‌مدرن هستیم که دوران از سرگیری دینی است که پس از مرگ خدا صحبت از خدای در راه است.

وی افزود: در چهار دهه گذشته کسانی که پرچم شریعتی را بالا نگه داشته‌اند تشکر می‌کنم و ما به عنوان شاگردان شریعتی جامعه‌ای که شریعتی می‌خواست که جامعه از عرفان، برابری و آزادی است را خواستاریم و جامعه‌ای که شریعتی داشته است نباید مناسباتش از وحشی‌ترین جامعه‌های غربی که خود در آن زندگی کرده‌ام سخت‌تر باشد.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید