» فرهنگی، هنری » سینما و تئاتر » آیین سنتی کیسه‌دوزان در دامغان برگزار می‌شود
سینما و تئاتر

آیین سنتی کیسه‌دوزان در دامغان برگزار می‌شود

۳۱ خرداد ۹۶ 3۰95

[ad_1]

خبرگزاری فارس ـ گروه تاریخ: آیین سنتی مذهبی ۵۰۰ ساله «کیسه دوزان» زنان و دختران، امسال نیز در مسجد تاریخانه دامغان برگزار می‌شود.

این آئین سنتی مذهبی که قدمتی بیش از ۵۰۰ سال دارد، امسال نیز مطابق هر سال در بیست و هفتم ماه مبارک رمضان در مسجد تاریخانه دامغان برگزار می‌شود.

 

در این آیین سنتی، زنان و دختران، برای برآورده شدن حاجات و آرزوهایشان قبل و یا بین نماز ظهر و عصر روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان، اقدام به کیسه دوزی و انداختن سکه یا پول در داخل کیسه دست دوزشان می‌کنند.

 

امسال در بیست و هفتمین روز ماه مبارک رمضان که مقارن با پنج شنبه ۱ تیر ۱۳۹۶ می باشد، زنان و دختران دامغانی این آیین سنتی را به رسم هر سال برگزار می‌کنند.

زنان دامغانی بر این باورند که دوخت کیسه، حاجات معنوی آنها را برآورده و پول داخل آن نیز تا سال بعد از بی‌پولی و بروز مشکلات مالی آنها جلوگیری می‌کند. زنان دامغانی پس از انداختن پول به داخل کیسه، تا سال بعد پول را خرج نمی‌کنند و پس از برگزاری مراسم جدید، از پول داخل کیسه استفاده می‌کنند.

 

بنابه به اظهارات چندتن  از شرکت کنندگان در این مراسم،بیست و هفتمین روز از ماه مبارک رمضان مصادف با کشته شدن قاتل ملعون حضرت علی علیه السلام و در اعتقادی دیگر یکی دیگر از لیالی قدر است و زنان  این کیسه را که «کیسه مراد»  است  می‌دوزند.

برخی زنان و دختران پس از دوخت کیسه با مقداری پارچه و نخ و سوزن، سکه‌ای را به عنوان تبرک در میان کیسه می‌گذارند و آن را تا سال آینده نزد خود نگه می‌دارند. افرادی که با انجام این کار در سالهای قبل نذرشان برآورده شده و به حاجت خود رسیده‌اند، در سال بعد مبادرت به پخش شیرینی و شکلات می کنند و داستان حاجتشان را برای اطرافیان و آشنایان خود تعریف می کنند.

عده ای دیگر  مقداری پارچه و نخ و سوزن برای دوخت کیسه به مسجد آورده و آن را بین سایر نمازگزاران تقسیم می‌کنند، برخی زنان نیز مبلغی پول به نیت تشرف به سفرهای مذهبی در این کیسه گذاشته و در طول سال از همین مبلغ برای سفر به اماکن مذهبی و زیارت امامان و معصومین (ع) هزینه می‌کنند. چادرهای بخت و  دوخت و دوزهایی که بانوان هم به نیت تبرک به مسجد می آورند در اینجا توسط افراد با تخصص خیاطی برش میخورد . برخی که بقول خودشان دارای دست سبک هستند این  پارچه ها را قیچی می زنند.

 عده‌ای نیز این کیسه را به نیت باروری، بخت گشایی، برکت مال و دارایی و… می‌دوزند، و بطور طبیعی دوخت کیسه همراه با ذکر سلام و صلوات و در فاصله بین دو نماز ظهر و عصر انجام می‌شود.

بسیاری  انجام این آئین سنتی مذهبی را از زمان خردسالی خود به یاد دارند، و چنانچه فردی بنا به دلایلی در مسجد حاضر نشود، دوخت این کیسه را به دیگر نمازگزاران سفارش می‌دهد.

از جمله ویژگی های این روز بیاد ماندنی اقامه نماز با شکوه ظهر و عصر است که اغلب نمازگزاران را زنان مومنی از سه نسل؛ یعنی کودکان و نوجوانان، دختران جوان، زنان میانسال و حتی سالخوردگان، بجا می آورند.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید