» فرهنگی، هنری » سینما و تئاتر » تجهیز نظامی رژیم پهلوی توسط آمریکا علی‌رغم ادعای حقوق بشر
سینما و تئاتر

تجهیز نظامی رژیم پهلوی توسط آمریکا علی‌رغم ادعای حقوق بشر

۱۶ تیر ۹۶ 0۰5

[ad_1]

خبرگزاری فارس ـ گروه تاریخ: کارتر با وجود اینکه با شعار حقوق بشر بر سرکار آمد و اعلام کرده بود در راستای پایبندی به حقوق بشر مصمم به کاهش معاملات تسلیحاتی امریکا در همه جاست، در سال ۱۹۷۷ تصمیم گرفت در مورد ایران استثنا قائل شود.

سایروس ونس، وزیر وقت امور خارجه امریکا، در اولین دیدار با محمدرضا پهلوی می‌گوید دولت ایالات متحده، آماده است تا هواپیماهای ویژه سیستم کنترل و اخطار هوابرد (آواکس) را در اختیار ایران بگذارد.

علاوه بر این، کارتر معامله دیگر برای فروش ۱۶۰ فروند جنگنده اف-۱۶ ساخت جنرال دینامیکس به ایران، به ارزش ۱/۸ میلیارد دلار را نیز تصویب کرد و فورا به بررسی درخواست دیگر رژیم پهلوی برای ۱۴۰ فروند اف-۱۴ دیگر پرداخت.

کارتردر ۲۲ تیر ۱۳۵۷با فروش ۸۰۰ میلیون دلار سلاح جدید به ایران موافقت کرد. این رقم غیر از دو میلیارد و سیصد میلیون دلار سلاحی است که فروش آن قبلاً به تصویب رسیده بود.

دولت کارتر در زمینه فروش تسلیحات نظامی به ایران، از اسلاف خود پیشی گرفت؛ به طوری که در اولین سال زمامداری‌اش، در تحویل سلاح به ایران، به حد اعلای خود یعنی ۲/۴ میلیارد دلار رسید. علاوه بر این از ژانویه ۱۹۷۷ تا سپتامبر ۱۹۷۸، ارزش سلاح‌های تحویل شده به ایران بیش از زمان فورد و نیکسون بود.

جیمز بیل، محقق آمریکایی درباره افزایش فروش تسلیحات امریکا به سایر کشورها و نفی حقوق بشر توسط کارتر می‌گوید: زمانی که جیمی کارتر رئیس جمهور شد، جریان تسلیحات از آمریکا به خارج تحرک شدیدی پیدا کرد.

منبع: مرکز اسناد انقلاب اسلامی

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید