» فرهنگی، هنری » سینما و تئاتر » میلیونر آمریکایی که ۹۸ سال عمر کرد/ مبدع تولید و تجارت محصولات «تراریخته»
سینما و تئاتر

میلیونر آمریکایی که ۹۸ سال عمر کرد/ مبدع تولید و تجارت محصولات «تراریخته»

۱۷ تیر ۹۶ 0۰3

[ad_1]

به گزارش خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس، «جان دیویسون راکفلر» که پسر یک کشاورز ساده بود، در زندگی طولانی خود، از فردی که ماهانه ۲۵ دلار مزد می‌گرفت به یک غول نفتی تبدیل شد. او کارش را از سن ۱۶ سالگی آغاز کرد و در عرض سه سال نخستین شرکتش را تأسیس کرد.

او گرچه سال‌های اولیه زندگی را با فقر و تهی‏دستی گذراند اما از جوانی به تجارت روی آورد و در ۳۱ سالگی با مشارکت عده‌‏ای، سهام یک پالایشگاه را خرید. بدین ترتیب راکفلر نخستین میلیاردر آمریکایی و ثروتمندترین مرد جهان شد.

او با سرمایه یک میلیون دلار شرکت نفتی «استاندارد اویل» را تأسیس کرد و طی چهار سال با به کار بستن فنون اقتصادی مقام اول پالایش نفتی آمریکا را به دست آورد.

مجله معتبر «فوربز» در سال ۲۰۱۴ درباره راکفلر نوشته است: «دارایی او در زمان مرگش، برابر ۱.۵ درصد تولید اقتصادی کل امریکا بود. ارزش خالص دارایی او امروزه حدود ۳۴۰ میلیارد دلار است، که از چهار برابر سرمایه بیل گیتس ــ ثروتمندترین مرد جهان در حال حاضر ــ بیشتر است.»

ثروت و قدرت مالی زیاد به او اجازه اثرگذای بر سیاست و سیاستمداران آمریکایی را می‌داد. این نفوذ بعدها هم از طریق خانواده و بنیاد راکفلر ادامه پیدا کرد، به طوری که بسیاری از شخصیتهای آمریکایی که (دست‌کم) از دهه ۱۹۳۰ میلادی تاکنون به پست‌های کلیدی دست پیدا کرده‌اند، به‌نوعی در این بنیاد «خیریه» یا سازمان‌های تابعه آن فعالیت داشته یا از کمک‌های آن استفاده کرده‌اند. در بین سیاسیون مشهور است که بنیاد راکفلر به‌نوعی «رختکن مسئولان کاخ سفید» برای ورود به عرصه قدرت به شمار می‌رود.

این بنیاد دارای بخش‌های مطالعاتی پیشرفته‌ای در زمینه مطالعات استراتژیک، روانشناسی، جامعه‌شناسی و رسانه است. این بخش‌ها در زمینه شناخت چالش‌های آمریکا و تدوین راهبردها و سیاست‌های جهانی این کشور فعالیت می‌کنند.

جالب است بدانیم که ستاد سازمان ملل متحد، موقوفه راکفلر است و ساختمان آن در نیویورک طی سال‌های ۱۹۴۹ و ۱۹۵۰ میلادی بنا و به سازمان‌ ملل متحد اهدا شد.

نکته دیگر اینکه، بخش اعظم تجارت تراریخته در دنیا، در اختیار کمپانی‌های «راکفلر» و «مونسانتو» است. در واقع، پس از طرح سیاست کنترل غذا توسط «هنری کیسینجر» مطالعات عمیق و راهبردی روی بذرهای اصیل در کشتگاه‌های کهن ـ مانند فیلیپین، هند و سوریه ـ جزو علاقه‌مندی‌های ویژه بنیاد راکفلر قرار گرفت و نتیجه آن ابداع فناوری نوین تولید و تجارت محصولات تراریخته با کمک کمپانی مونسانتو بود.

راکفلر طرفدار القای بردگی، از حامیان ابراهام لینکلن، و مخالف مشروب­خواری بود. او باور داشت پولش را خداوند بهش رسانده، که باید برایش خوشایند بوده باشد. او که آرزو داشت یک‏صد سال عمر کند، سرانجام در شانزدهم نوامبر ۱۹۳۷میلادی در ۹۸ سالگی درگذشت.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید