» فرهنگی، هنری » سینما و تئاتر » نگاهی به چند کتاب تاریخی برای شناخت دهه مظلوم شصت
سینما و تئاتر

نگاهی به چند کتاب تاریخی برای شناخت دهه مظلوم شصت

۲۱ تیر ۹۶ 0۰10

[ad_1]

خبرگزاری فارس-راهبرد فرهنگ: رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌شان در سالروز رحلت امام خمینی از عبارت «دهه شصت» مظلوم استفاده کردن. عقبه این مسئله هم به برخی کنایه‌های نامزدهای ریاست‌جمهوری در ایام انتخابات درباره اواخر دهه شصت بود که این گونه واکنش رهبری را در پی داشت. جمله بعدی ایشان هم در این زمینه جالب توجه بود که  «مراقب باشیم تا در دهه شصت، جای شهید و جلاد عوض نشود، زیرا ملت ایران در دهه شصت مظلوم واقع شد و به دلیل اینکه تروریست ها و منافقین و پشتیبانان آنها به امام و ملت ایران ظلم و خباثت کردند، ملت در موضع دفاع قرار گرفت و در نهایت هم پیروز شد.»

انتشارات قدرولایت از جمله ناشرانی است که در حوزه انقلاب اسلامی آثار در خوری را منتشر کرده است که برای شناخت دهه شصت می‌تواند مورد استفاده مردم و پژوهشگران قرار بگیرد.

در این کتاب‌ها چند ویژگی ذیل مورد توجه است:

۱- حادثه‌ای بودن تاریخ مورد بحث ۲- مختصر و مفید و درعین حال کامل بودن ۳- ارائه تصاویر و اسناد لازم ۴- نمایه موردنیاز برای جستجو

در ذیل نگاهی اجمالی به این کتاب‌ها داریم:

تاریخ انقلاب اسلامی جلد ۱ (دولت موقت از تشکیل تا استعفا)

با تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر ضرورت مطالعه و آگاهی نسب جوان از تاریخ انقلاب اسلامی، این اثر تولید شده است. تاریخ انقلاب اسلامی، در این مجلات به صورت حوادث و وقایع مهم که می‌تواند جریانات و دیگر حوادث را پوشش دهد، دنبال شده است. در این جلد، دولت موقت و نخست‌وزیری بازرگان مورد بحث قرار گرفته و نحوه تشکیل دولت، جناح‌ها و گروه‌هایی که در دولت حاضر شدند، عملکرد دولت موقت، تفکرات مهندس بازرگان و نهضت آزادی که پایه دولت موقت بود، تذکرات امام به این دولت، تقابل نهضت آزادی با روحانیت و مواضع آنها در قبال مجلس خبرگان قانون اساسی ازجمله مباحث این کتاب است تا اینکه با اشغال لانه جاسوسی توسط دانشجویان خط امام، مهندس بازرگان استعفا داده و عمر دولت موقت پایان می‌یابد.

تاریخ انقلاب اسلامی جلد ۲ (قانون اساسی از پیش‌نویس تا بازنگری)

از جمله مسائل مهم در ابتدای انقلاب اسلامی برای ساختارمند شدن جمهوری اسلامی، تدوین قانون اساسی بود. پیشنهادات برای تشکیل مجلس تدوین قانون اساسی، پیش‌نویس‌های مختلف، نقطه‌نظرات احزاب و جمعیت‌ها و سازمان‌ها در مورد قانون اساسی، انتخابات مجلس خبرگان و گروه‌های حاضر در آن، مباحث قانون اساسی به ویژه اصل ولایت‌فقیه و موانع نمایندگان و احزاب و سازمان‌ها نسبت به این اصل، مواضع امام خمینی(ره) و روحانیت متعهد، تصویب و همه‌پرسی قانون اساسی، فرمان امام برای متمم و اصلاح موادی از قانون اساسی، تشکیل مجلس مورد اشاره امام و تغییرات قانون اساسی، همه‌پرسی و تصویب اصلاحیه‌ها، از جمله مطالبی است که در این جلد از مجموعه تاریخ انقلاب اسلامی ارائه گردیده است.

 

تاریخ انقلاب اسلامی جلد ۳ (بنی‌صدر از انتخاب تا سقوط)

بعد از تدوین قانون اساسی انتخابات، اولین دوره ریاست جمهوری انجام گرفت. گروه‌هایی که در این انتخابات، نامزد داشتند، رقابت‌ نامزدها و حوادث مربوط به آن، مواضع حضرت امام و روحانیت در قبال نامزدها و انتخابات، پیروزی ابوالحسن بنی‌صدر در انتخابات، مراسم تنفیذ و تذکرات امام به رئیس‌جمهور عملکرد بنی‌صدر بعد از انتخابات به ریاست جمهوری، پیوند او با منافقین و گروه‌های چپ علیه روحانیت و اصل ولایت‌فقیه، مدارای امام و توصیه‌ها و نصایح ایشان به رئیس‌جمهور و تعیین هیأت حکمیت، عدم پذیرش نتیجه حکمیت از سوی بنی‌صدر، کارشکنی‌های او در جبهه‌های جنگ و تأثیر منفی اختلافات در جنگ، پس گرفتن عنوان نمایندگی امام در جنگ از بنی‌صدر، رأی مجلس شورای اسلامی به عدم‌کفایت سیاسی بنی‌صدر و عزل او از سوی امام، فرار و پناهندگی بنی‌صدر و مسعود رجوی منافق بعد از ناکامی در فاز نظامی به غرب، مطالبی است که جوانان در این جلد با آن آشنا می‌شوند.

تاریخ انقلاب اسلامی جلد ۴ (آشوب‌ها، ترورها و کودتاها)

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، گروه‌ها و جمعیت‌های چپ و راست به منظور بهره‌برداری از فضای انقلابی کشور به منافع خود و اربابانشان به میدان آمدند. برخی از این گروه‌ها از وجود اقوام مختلف سوءاستفاده کرده و در مناطقی از کشور به ترور، آشوب و اقدام مسلحانه روی آوردند. خلق عرب خوزستان، خلق ترکمن در گلستان، خلق مسلمان در آذربایجان، ازجمله برپاکنندگان بلواها و آشوب‌هایی بودند که با هوشیاری امام خمینی(ره)، نیروهای مدافع انقلاب مانند سپاه پاسداران و بصیرت و پایداری مردم، خنثی گردید. ترورهای منافقین در شهرهای مختلف و ترور شخصیت‌ها، ائمه جمعه، اقدام غرب برای کودتا توسط ناراضیان ارتش (کودتای نوژه) از جمله آشوب‌هایی بودند که به منظور ایجاد بحران و مصادره انقلاب ایجاد شدند، اما خنثی شده و انقلاب تضمین و بیمه شد. جوانان با مجموعه این اقدامات در این کتاب آشنا شده و به ترفندهای دشمنان آگاه می‌گردند.

تاریخ انقلاب اسلامی جلد ۵ (جنگ تحمیلی از شروع تا پذیرش قطعنامه ۵۹۸)

بعد از ناکامی آمریکا از برانگیختن اغتشاشات داخلی، کودتای نوژه و ارتباط با گروه‌ها و شخصیت‌های ملی‌گرا، اقدام به تحریک صدام حسین برای راه‌اندازی جنگ علیه ایران اسلامی نمود و قصد داشتند با تحمیل جنگ، انقلاب اسلامی را از بین برده و یا حداقل بخش‌های نفت‌خیز جنوب را از آن جدا کنند. ماجرای جنگ تحمیلی، تداوم آن، خلاصه عملیات‌ها و نتایج آن، مواضع گروه‌ها و جریانات در قبال آن، پذیرش قطعنامه ۵۹۸ و چگونگی و چرایی آن، ازجمله مطالبی است که در این جلد از مجموعه تاریخ انقلاب اسلامی، بررسی شده است.

تاریخ انقلاب اسلامی جلد ۶ (آیت‌الله منتظری از قائم‌مقامی تا عزل)

برخی شخصیت‌ها و جریانات، در پی آن بودند تا برای حضرت امام خمینی(ره)، قائم‌مقام تعیین کنند تا در صورت بروز هر اتفاقی، نظام بدون رهبر نماند. این جریانات (آیت‌الله) منتظری را انتخاب کردند، لیکن امام خمینی(ره) نسبت به این مسئله سکوت اختیار نمودند و در سال ۱۳۶۷ و ۱۳۶۸ بود که درایت حضرت امام مشخص شد و منتظری با حمایت از منافقین و سید مهدی هاشمی که به جریانات خود اعتراف کرده بود، از سوی حضرت امام کنار گذارده شد. جریان انتخاب وی به قائم‌مقامی و عملکرد ایشان در این مدت و نیز چگونگی عزل نامبرده از قائم‌مقامی و علل مخالفت امام با این امر، در جلد ششم مجموعه تاریخ انقلاب اسلامی، بررسی شده است.

تاریخ انقلاب اسلامی جلد ۷ (حزب جمهوری اسلامی از تشکیل تا انحلال)

روحانیت در جریان نهضت انقلاب اسلامی از ۱۵ خرداد ۱۳۴۲، احساس کرد که نیاز به تشکلی جهت تجمع روحانیون مبارز، تبادل‌نظر و تصمیم‌گیری‌های مهم دارد که در یک شاخه آن منتهی به تشکیل حزب جمهوری اسلامی گردید. این حزب با حضور عناصری چون شهید بهشتی و آیت‌الله خامنه‌ای نقش بارزی در مسائل بعد از پیروزی انقلاب اسلامی داشت و همین نقش و حضور این شخصیت‌ها بود که دشمنان به ویژه منافقین را به توطئه و تبلیغات وسیع علیه حزب برانگیخت و عاقبت نیز با انفجار مقر این حزب، آیت‌الله بهشتی و ۷۲ تن از یاران امام و انقلاب را به شهادت رساندند. تاریخ این حزب بسیاری از حوادث مهم ده سال اول انقلاب را روشن می‌نماید.

تاریخ انقلاب اسلامی جلد ۸ (مجلس شورای اسلامی جلد ۱)

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی برای تشکیل ساختارها و نهادهای امشب، تأکید داشتند و یکی پس از دیگری از قانون اساسی گرفته تا انتخاب ریاست جمهوری و بعد انتخاب و تشکیل مجلس شورای اسلامی، کار نظام‌سازی جمهوری اسلامی ایران محقق شد. مجلس شورای اسلامی به عنوان یک قوه مستقل کار قانون‌گذاری را به عهده داشت و به فرموده حضرت امام، در رأس امور قرار گرفت. مجلس در طول برگزاری خود به واسطه حضور احزاب و جمعیت‌ها و سلائق گوناگون در عرصه سیاسی کشور، فراز و نشیب‌های زیادی هم داشته، هم منشأ برکات و تحولات مثبت بوده و گاه هم به اقدامات نسنجیده آلوده شده است. در این جلد از مجموعه تاریخ انقلاب اسلامی به سه دوره مجلس که در زمان حیات پربرکت امام خمینی سپری شده است، پرداخته‌ایم و نقش آن را در حوادث و تحولات این دوره بررسی کرده‌ایم.

تاریخ انقلاب اسلامی جلد ۹ (ریاست جمهوری ۱)

فراز و نشیب‌های ملت و انقلاب اسلامی در حوزه ریاست جمهوری از موضوعات مهم و جالب و عبرت‌آموز تاریخ اسلامی است. اولین رئیس‌جمهور ـ بعد از دولت موقت ـ در ائتلاف با منافقین و گروه‌های چپ و سلطنت‌طلب‌ها توسط مجلس شورای اسلامی فاقد صلاحیت‌های سیاسی برای اداره کشور شناخته شد و از سوی امام خمینی عزل گردید، وی متواری شده و در صف ضد انقلابیون خارج‌نشین درآمد. دومین رئیس‌جمهور منتخب، در انفجار مقر ریاست جمهوری توسط منافقین، به همراه نخست‌وزیر خود به شهادت رسیدند. سومین و چهارمین رئیس‌جمهور منتخب مردم ـ آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای ـ بعد از رحلت امام خمینی، به رهبری نظام اسلامی و مسلمانان جهان برگزیده شد. گروه‌های درگیر در انتخابات، کاندیدهای انتخابات ریاست جمهوری، آرای مردم و گرایش‌های سیاسی و اجرایی رؤسای جمهور و دولت‌ها، در جلد اول ریاست جمهوری مورد بررسی قرار گرفته‌اند. در جلد بعدی، رؤسای جمهوری بعد از رحلت امام خمینی، بررسی خواهند شد.

تاریخ انقلاب اسلامی جلد ۱۰ (رخدادهای فرهنگی یک دهه اول انقلاب)

انقلاب اسلامی، به تعبیری انقلاب فرهنگی بود. یعنی باورها، روش زندگی و مناسبات اجتماعی اقتصادی و سیاسی نشأت گرفته از رژیم غرب باور و فاسد پهلوی می‌‌بایستی به فرهنگ ملی اسلامی تبدیل شود. تحول فرهنگی و فکری مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی بود که می‌بایستی در حوزه‌های مختلف نهادینه می‌شد. در دهه اول انقلاب یعنی حضور رهبری امام خمینی، رخدادهایی در جامعه به وجود آمد که بار فرهنگی داشت. مواضع امام، گروه‌ها و ملت در این رخدادها،‌ درس‌آموز و زمینه‌های بهره‌گیری از آنها در ادامه انقلاب اسلامی است. حجاب، انقلاب فرهنگی دانشگاه‌ها، لایحه قصاص و وحدت حوزه و دانشگاه از جمله این رخدادهاست که در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است. در جلد دوم آن رخدادهای فرهنگی دهه‌های دوم به بعد مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/و

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید