» سیاسی » مصالح ملی نباید فدای چالش‌های سیاسی شود/تأکید بر لزوم تسهیل در جذب سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی
سیاسی

مصالح ملی نباید فدای چالش‌های سیاسی شود/تأکید بر لزوم تسهیل در جذب سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی

۱۷ مرداد ۹۶ 1۰19


رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:‌ اگر مصالح ملی فدای چالش‌های سیاسی شود خیانت بزرگی انجام شده است.

دکتر علی لاریجانی در مراسم افتتاح خط ۸ متروی تهران

، دکترعلی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز (دوشنبه، ۱۶ مرداد ماه) در مراسم افتتاح خط ۸ مترو تهران گفت: برای بنده افتخاری است که امروز در افتتاح این پروژه مهم که به دست مهندسان، کارگران، مسئولان مختلف شهرداری و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء افتتاح می شود، نیز مشارکت جزئی دارم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با قدردانی از تلاش‌های درویشی مدیرعامل متروی تهران افزود: آقای درویشی در انجام کارها نیز با روحیه درویشی و پرتحرک حضور دارند و انصافاً در شهرداری تهران برای آبادانی شهر تلاش‌های خوبی صورت گرفته است.

دکتر لاریجانی افزود: هرچند آقای قالیباف در این مراسم دردمندانه صحبت کردند اما ایشان با روحیه تلاشگری، زحمات زیادی را در شهر تهران کشیدند.

وی ادامه داد: صبح امروز در روزنامه‌ها مشاهده کردم که جلوی افتتاح طرح مذکور را گرفته‌اند، بنده نیز در این خصوص پیگیری‌هایی انجام دادم و به آقای قالیباف نیز توضیحات لازم را ارائه دادم و بنا بر این بررسی‌ها امروز خدا را شاکرم که این توفیق حاصل شد تا انجام کارهای این پروژه را از نزدیک ببینم.

رئیس نهاد قانونگذاری افزود: کارهای مهمی که جنبه ملی دارد نباید غبارآلود شود، در همین پروژه خط ۸ متروی تهران سازه‌های معماری شکیل و زیبا وجود دارد و مسیر نسبتا طولانی در این خط مترو ساخته شده است و باعث می‌شود کسانی که در فرودگاه امام خمینی (ره) هستند با دسترسی آسان به شهر سفر کنند هر چند که بخشی از کارهای مربوط به این پروژه در ارتباط با کار شهرداری تهران نیست اما در هر صورت این مهم انجام شده است در صورتی که خطوط متروی تهران کامل شود و ارتباط با فرودگاه مهرآباد نیز از طریق خطوط مترو برقرار شود، کار بسیار ارزشمند و به موقعی صورت می‌گیرد.

دکتر لاریجانی با قدردانی از زحمات آقای قالیباف، مدیران پروژه و تمامی دست‌اندرکاران و مخصوصا قرارگاه سازندگی سپاه گفت: کاری که انجام گرفته کار ستایش برانگیزی است و باید از تمامی کارهای ارزشمند تقدیر شود.

وی ادامه داد: آقای قالیباف و دیگران خیلی از حرف‌هایی که زده می شود دلخور نباشند البته نباید اینچنین حرف‌هایی نیز پشت سر کارهای خوب باشد اما در کارهای مختلف اینگونه صحبت‌ها بیان می‌شود اما مهم این است که کارها برای خدا و مردم صورت گرفته است.

رئیس نهاد قانونگذاری افزود: در زندگی سیاسی افراد ممکن است این مسائل وجود داشته باشد که البته خوب نیست. تعبیرهایی به مانند شهرسوخته که عنوان می‌شود را گزافه‌گویی می‌دانند بنابراین باید از اشخاصی که در کشور کار می کنند قدردانی شود و بنده بار دیگر از اعضای شورای شهر، شهرداری تهران و تمامی دست‌اندرکاران انجام پروژه‌ها قدردانی می‌کنم و به آنها می‌گویم که اعصاب شما از این موضوعات ناراحت نشود.

وی ادامه داد: به گروه‌های مختلف سیاسی و رسانه‌ها می‌گویم که رعایت حال زحمتکشان  برای کشور را داشته باشند.

وی با اشاره به اظهارات سردار عبداللهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء افزود: اینکه به حمل و نقل ریلی داخل شهری و بیرون شهری توجه شود نکته مهمی است و در برنامه ششم توسعه رسیدگی به مسائل ریلی از اولویت‌ها بود.

دکتر لاریجانی با تأکید بر لزوم جذب سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی افزود: با توجه به محدودیت منابع باید شرایط جذب سرمایه‌گذاری در کشور را تسهیل کرد.

رئیس نهاد قانونگذاری ادامه داد: در حال حاضر ۱۶ هزار نفر تلفات بر اثر سوانح رانندگی وجود دارد و بخش قابل توجهی نیز مجروح می‌شوند این در حالی است که جان مردم خیلی با ارزش است علاوه بر اینکه هزینه درمان زیادی دارد اقتضای عقلانی می‌کند که روی حمل‌ونقل ریلی سرمایه‌گذاری جدی صورت گیرد.

دکتر لاریجانی با اشاره به گلایه‌های سردار عبداللهی در خصوص انتشار اوراق گفت: بنده نیز خیلی مذاقم با فروش اوراق در زمینه انجام پروژه‌های عمرانی سازگار نیست اما اضطرارا دولت لایحه‌ای را ارائه کرد و ما مجبور شدیم که این لایحه را یک مقدار تبیین کنیم اما باید پذیرفت مشکل کشور بی پولی است و افلاس و بی‌پولی درد بی درمانی است، وضعیت امور دیوانی در کشور آن قدر گسترده شده که هزینه‌های جاری باعث می‌شود پولی برای انجام کارهای عمرانی باقی نماند.

وی ادامه داد: امسال حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان اوراق در بودجه در نظر گرفته شده بود که بودجه عمرانی کشور نیز در این حدود است پس آنچه را که از مالیات و نفت به دست می آید صرف انجام هزینه‌های جاری می‌شود و باید اوراق برای کارهای عمرانی در نظر گرفت که مشکلات خاص خود را دارد و اصلا راه اصولی محسوب نمی شود.

دکتر لاریجانی افزود: به مرکز پژوهش‌ها و کمیسیون بودجه گفته ام که مسیر انتشار اوراق به این میزان قابل ادامه دادن نیست و باید به صورت جدی به وضعیت بودجه جاری کشور توجه شود.

وی با بیان اینکه مسئله اشتغالزایی با استخدام دولتی حل نمی شود، افزود: باید تولید کشور رونق بگیرد تا مشکل بیکاری حل شود و نباید فراموش کرد به دلیل نبود درآمد انجام کارهای عمرانی دشوار شده است بنابراین باید از ظرفیت سرمایه گذاری داخلی و خارجی استفاده کرد.

دکتر لاریجانی گفت: به دلیل محدودیت منابع مالی روی جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی تأکید می‌کنم تا زمینه جهش در کارهای عمرانی ایجاد شود و در این راستا باید فضای کسب و کار تسهیل شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: گاهی درباره انجام سرمایه گذاری خارجی اضطراب وجود دارد البته اینکه در این زمینه باید کار با دقت انجام شود، تردیدی نیست اما نباید فراموش کرد امروزه سرمایه‌ها در دنیا به دنبال محل امن هستند و مزیت ایران اسلامی این است که در بحران منطقه‌ای از امنیت پایدار برخوردار است بنابراین باید با استفاده از این فرصت سرمایه‌ها را به سمت ایران جذب کرد آن وقت فضا برای کسب و کار و اشتغال فراهم می‌شود.

دکتر لاریجانی افزود: آقایان دولتی باید به صورت صریح درباره منابع کشور با مردم حرف بزنند، نباید تصور شود منابع هنگفتی در کشور وجود دارد و پولی پرداخته نمی‌شود.

وی ادامه داد: انجام طرح سلامت بخش قابل توجهی از منابع را به خود اختصاص داد بنابراین باید از راهکارهای دیگر برای تأمین نقدینگی استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه به میزان ۶۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه کلنگ زده و نیمه تمام در کشور وجود دارد، گفت: یکسری از امور مربوط به بخش‌های زیربنایی می‌شود و قابل واگذاری نیست اما می‌توان بسیاری از پروژه‌های کوچک و متوسط را واگذار کرد.

رئیس نهاد قانونگذاری افزود: تجربه بیانگر این است تکمیل پروژه‌ها با این وضعیت به حدود ۴۰ الی ۵۰ سال  زمان نیاز دارد پس عقل حکم می‌کند پروژه‌های مذکور واگذار شود و از منابع مردمی و بخش خصوصی در تکمیل پروژه‌ها استفاده شود.

وی گفت: اخیرا در جلسات سران قوا موضوع واگذاری پروژه‌ها را پیگیری کردم و به دلیل اینکه در قانون بودجه نیز عنوان شده بود دولت می‌تواند پروژه‌ها را واگذار کند روی این موضوع تأکید کردم که بخش نظارتی نباید در این زمینه ترس داشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در جلسات سران قوا تأکید کردم که دستور‌العمل و قواعدی تدوین شود تا مدیران بتوانند با جرأت در زمینه واگذاری پروژه‌های عمرانی اقدام کنند.  اینکه آقایان عبداللهی و قالیباف اظهار کردند با استفاده از توان داخلی می‌توان کارهای عمرانی را انجام داد، بنده نیز تا حد زیادی این موضوع را قبول دارم منتهی باید ساز و کار متفاوت باشد.

وی ادامه داد: باید به خاطر داشت که برخی از کارخانه‌ها در آلمان شرقی با یک دلار واگذار شدند اما شرایطی گذاشته شد که باید شخص تحویل گیرنده کارخانه در عرض حدود ۳ سال به میزان مشخصی از صادرات دست می‌یافت و با چنین اقداماتی بود که آلمان شرقی نیز مدرن شد.

رئیس نهاد قانونگذاری افزود: گاهی در رسانه‌ها برخی‌ها در خصوص واگذاری پروژه‌ها سر و صدا می‌کنند که به طور مثال فسادی رخ داده است اما همین آقایان باید به این سوال پاسخ دهند که ۶۰۰ هزار میلیارد تومان منابع لازم برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام باید با چه روشی تأمین شود؛ به دلیل اینکه در حال حاضر میزان بودجه پروژه‌های عمرانی در سال حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان است که بخشی از آن با فروش اوراق تأمین می شود.

وی با تبریک روز خبرنگار ادامه داد: رسانه‌ها باید توجه کنند که به چه میزان توانسته‌اند ذهن جامعه را به چالش‌های مهم کشور متوجه کنند و نباید فراموش کرد در حال حاضر بحث‌های سیاسی و کشمکش‌های سیاسی وجه قالب رسانه‌ها شده است که ممکن است جذابیت‌های زودگذر داشته باشد اما باید به مسئله اصلی کشور توجه شود.

دکتر لاریجانی گفت: باید اراده ملی به بخش تولید و رفع چالش‌های کشور معطوف شود و اگر مصالح ملی را فدای چالش‌های سیاسی کنیم خیانت بزرگی انجام شده است.

وی در این رابطه افزود: اینکه شرایطی ایجاد شود که اقدامات مثبت در اقتصاد با زد و بندهای سیاسی درگیر شود خیانت بزرگی است. تمام نیروها و دست‌اندرکاران مسائل کشور زمانی که پشت میز می‌نشینند و مسائل نظام را بررسی می‌کنند به مسائل یکسان می‌رسند و حدود ۹۰ درصد مسائل یکسان است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: بر اساس گزارش‌های دولت ۶ ابرچالش در کشور وجود دارد و زمانی که ما نیز در مجلس با سلایق مختلف مسائل را بررسی کردیم علاوه بر این ۶ چالش به حدود ۴ الی ۵ چالش دیگر نیز رسیدیم بنابراین اختلاف نظر در خصوص ۶ ابرچالش مذکور وجود ندارد.

رئیس نهاد قانونگذاری افزود: برای رفع چالش‌های اصلی کشور در حوزه اقتصاد نیاز به قیام ملی است و نباید فراموش کرد به هم تنیدگی چالش‌ها برای کشور خطرناک است و می‌تواند هشدار تلقی شود پس باید با عزم ملی تلاش کرد تا مسائل رفع شود.

دکتر لاریجانی افزود: نباید مسائل سیاسی باعث شود فضای غبارآلود در کشور ایجاد شود و شرایط به گونه‌ای شود که افراد با ذهن خلاق نتوانند حرف بزنند یا کسانی که قدرت کار دارند احساس کنند که باید حاشیه‌نشین باشند بنابراین باید با آماده کردن فضا از ظرفیت نیروهای خدوم استفاده کرد.

وی ادامه داد: باید از ظرفیت همه رجال کشور که توانایی کار دارند استفاده شود و امیدوارم حرکت‌های خوبی که در شورای شهر و شهرداری تهران انجام شده است ادامه یابد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: آقای قالیباف از مدیران خدوم و با پشتکار هستند و یک روز به بنده گفتند که از اذان صبح تا شب مشغول کارند؛ البته بنده نمی‌گویم که باید همه مدیران اینگونه باشند اما باید قدر افراد با سلیقه و تلاشگر را دانست.

لازم به ذکر است در این مراسم چمران رئیس شورای شهر، قالیباف شهردار تهران و سردار عبداللهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء حضور داشتند

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید