» مطالب گذشته » «عرفات» سرزمین هم‌نفس شدن با حجت خدا و پیوند با امام عصر(عج) است
مطالب گذشته

«عرفات» سرزمین هم‌نفس شدن با حجت خدا و پیوند با امام عصر(عج) است

۸ شهریور ۹۶ 0۰6

[ad_1]

حجت‌الاسلام محمد صادق کفیل معاون پژوهشی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس با اشاره به دهه ذی‌الحجه و ایام برگزاری حج، گفت: خداوند متعال در آیه ۲۷ سوره مبارکه «حج» مبنی بر «وَأَذِّن فِی النَّاسِ بِالْحَجِّ یَأْتُوکَ رِجَالًا» دستور اعلان حج را می‌دهد اما مقصد حج، خطاب به این است که ای پیامبر، مردم به سوی تو بیایند. بنابراین خداوند مقصد حج را نبی‌ و امام معرفی می‌کند.

وی اظهار داشت: خداوند در آیه ۲۷ سوره مبارکه «حج» نمی‌فرماید «یأتونی» بلکه می‌فرماید «یأتوک» و این خطاب به حضرت ابراهیم(ع) است. بنابراین ما به حج می‌رویم تا پیوند با امام و ولایت برقرار کنیم و روایات ما نیز به همین نکته اشاره دارد؛ امام باقر(ع) می‌فرماید: هنگامی که یکی از شما حج کرد، حجش را با زیارت ما خاتمه دهد، چون تمام حج، زیارت ما است. در واقع کامل کردن حج با زیارت اهل‌بیت(ع) است. 

معاون پژوهشی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) ادامه داد: پروردگار عالمیان در سوره مبارکه آل‌عمران می‌فرماید: «وَمَن دَخَلَهُ کَانَ آمِنًا»؛ هر که داخل خانه خدا شد، آن را ایمن می‌داند. وجود نورانی امام صادق(ع) می‌فرمایند: منظور از «و من دخله» این است کسی که داخل شد و عارف به حق ما بود، مانند کسی است که خدا را شناخته و از گناهان خارج می‌شود و به گونه‌ای این امنیت با معرفت امام حاصل می‌شود. 

وی عنوان کرد: در روایت دیگری داریم که وجود نورانی امام باقر(ع) می‌فرماید: مردم امر شدند که به سوی خانه خدا بیایند و طواف کنند و سپس به سوی ما بیایند و خبر دهند از ولایتشان و یاری‌شان را بر ما عرضه کنند. لذا ما به مکه می‌رویم تا به نحوی به امام عصرمان(عج) بگوییم ما با شماییم. حج از نگاه عرضه یاری بر امام عصر(عج) است. حج جایگاهی است که انسان به امامش می‌گوید آمده‌ام تا پیوندم را با شما محکم کنم و برای ظهورتان آماده شوم. 

کفیل ابراز داشت: وجود نورانی امام صادق(ع) می‌فرمایند: زمانی که امام غایب است، ایشان به حج می‌روند، مردم را می‌بینند، اما مردم ایشان را نمی‌بینند. محمدبن عثمان یکی از نواب اربعه امام عصر(عج) می‌گوید امام زمان(عج)، صاحب‌الامر(ع) هر سال به حج می‌روند، او مردم را می‌بیند و می‌شناسد، اما مردم او را می‌بینند ولی نمی‌شناسند. 

وی تصریح کرد: حاجی که با ولایت نباشد، صوتش نزد خدا مغبوض است؛ اگر فرد حاجی لبیک می‌گوید و طواف می‌کند، ولی با ولایت پیوند ندارد، به نتیجه‌ای نمی‌رسد. امام باقر(ع) می‌فرماید: حج کامل، معرفت نسبت به امام است. انسان در سرزمین حج در کنار خانه خدا می‌نگرد که دعوت نبی خاتم از همین جا آغاز شد، حرکت امام حسین(ع) از همین سرزمین آغاز شد و خانه کعبه آغازگر ظهور و قیام امام عصر(عج) و مطاف جایگاه بیعت با امام زمان(عج) است و عرفات، سرزمین هم‌نفس شدن با حجت خدا و معرفت و پیوند با امام عصر(عج) است. 

معاون پژوهشی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) گفت: اگر خداوند متعال در سوره مبارکه «بلد» قسم به شهر مکه می‌خورد؛ «لَا أُقْسِمُ بِهَذَا الْبَلَدِ» عظمت خانه خدا به خاطر سکونت نبی خاتم است و عظمت مطاف و عرفات و مشعر و منا به نفس کشیدن حضرت مهدی فاطمه(س) است. 

وی خاطرنشان کرد: از این رو است که شخص زائر، خود را نائب امام می‌داند و دغدغه‌اش، دغدغه ظهور حضرت حجت است و خداوند در آیه ۳ سوره توبه می‌فرماید: «وَأَذَانٌ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ إِلَى النَّاسِ یَوْمَ الْحَجِّ الْأَکْبَرِ أَنَّ اللَّهَ بَرِیءٌ مِنَ الْمُشْرِکِینَ»؛ حج و شعار حج، اعلان برائت از مشرکین و دشمنان اسلام است و زائر بدون سستی و ترس، بر خدا توکل می‌کند و شعارش با شعار نبی خاتم و امیرالمؤمنین(ع) یکی می‌شود و با روحِ یاری و دغدغه دین و استکبارستیزی و عدالت‌جویی در ظهور گام می‌نهد. 

انتهای پیام/

[ad_2]

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید