» مطالب گذشته » از انتقادات تند و صریح طلاب جوان تا زینت‌المجلسی مسئولان/ رهبر انقلاب: نگویید «آمده بودیم» بگویید «آمده‌ایم»
مطالب گذشته

از انتقادات تند و صریح طلاب جوان تا زینت‌المجلسی مسئولان/ رهبر انقلاب: نگویید «آمده بودیم» بگویید «آمده‌ایم»

۹ شهریور ۹۶ 0۰16

[ad_1]

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس حجت‌الاسلام حجت احسان‌بخش طی مطلبی که برای فارس ارسال داشته، به بیان حاشیه‌هایی از دیدار روز دوشنبه طلاب حوزه علمیه تهران با رهبر معظم انقلاب پرداخته است که در ادامه می‌آید:

حدود ساعت ۸ صبح بود که به خیابان فلسطین رسیدم. جمعیت بسیاری از طلاب جوان با شور و شوق منتظر ورود به بیت بودند. کارت های دیدار به اسم بود و بدون داشتن کارت ورود ممکن نبود. سال گذشته اولین دیدار طلاب تهرانی با رهبر انقلاب در اواخر اردیبهشت ماه برگزار گردیده بود. دیداری که چندان جالب نبود و حرفایی که توسط بعضی از سخنرانان زده شد همچون آقای رشاد مدیر حوزه علمیه تهران با انتقاد رهبر انقلاب در همان جلسه واقع شده بود. آقای رشاد در آن جلسه گفته بود رهبر انقلاب اجازه دهند در تپه‌های عباس آباد ساختمانی ساخته شود تا مهمانان خارجی که برای بازدید می‌آیند در آنجا ساکن شوند.

 رهبر انقلاب در جواب بیان کردند: اینکه حالا فرمودند که یک مدرسه‌ای نیست که به مهمان های خارجی نشان بدهیم، مثل مثلا (الأزهر) در مصر که مثلا بگوییم (آقا) اینجا مدرسه ما است، بنده شوخی ام این است که ببریدشان به همین مدرسه‌های مخروبه، بگویید این آدم های بزرگ از همین مدرسه ها بیرون آمده اند که از أزهر یا از مدارس معروف دیگر، اینجور آدم هایی بیرون نیامده اند. امام بزرگوار هم از همین مدرسه ی دارالشفاء و فیضیه بیرون آمده. آن مرکز خب خوب است، (ولی) جزو اولویت های ما نیست؛ شما می‌بینید الآن ما مشکلات معیشتی طلبه‌ها روی دستمان است، که خب اینجا گفتیم، حالا (اینکه) برویم یک مرکز آنچنانی بسازیم برای پز دادن پیش فلان مهمان خارجی، این جزو اولویتها محسوب نمی‌شود.

انتقادات زیادی نسبت به مدیریت حوزه علمیه تهران وجود دارد که با سخنرانی ضعیف آقای رشاد در محضر رهبر انقلاب بر ناراحتی و انتقادات طلاب تهرانی افزود. روند جلسه گذشته به سمتی پیش ‌رفت که تقریبا همه احساس کردند انتظارات حضرت‌آقا برآورده نشده و مطالبی که سخنرانان بیان کردند چنگی به دل نزده است.

اکنون بعد از یک سال دوباره قرار است طلاب تهرانی با رهبر انقلاب دیدار کنند. این دفعه برخلاف پارسال هیچ کدام از مدیران حوزه علمیه تهران قرار نیست سخنرانی کنند و فقط زینت‌المجلس هستند. این بار سخنرانان از طلاب دغدغه‌مند انتخاب شده‌اند البته قطعا افراد دیگری که بیانگر حرف های صریحتر و جدی تر که دغدغه اصلی طلاب را باشند وجود داشتند.

وارد حسینیه حضرت امام شدیم. طلاب شعار می‌دانند ای پسر فاطمه منتظر شماییم، این همه لشگر آمده به عشق رهبر آمده، علمدار ولایت حوزویان فدایت. شور و شوق و ارادت طلاب نسبت به رهبر انقلاب را می‌توانستی از چهره یکایک طلاب حس کنی.

حدود ساعت ۱۰ بود که رهبر انقلاب وارد شدند دوباره همان شعارها با شور و شوق فراوانتر توسط طلاب تکرار شد. جلسه با قرائت قرآن توسط یکی از طلاب شروع گردید. بعد از اتمام قرائت قرآن، بلافاصله تعدادی از طلاب شروع به خواندن شعری در وصف رهبر انقلاب کردند. مجری مراسم حسین حلوائیان بود. قبل از اینکه حلوائیان شروع به سخن کند طلاب یک صدا شعار دادند: حوزه انقلابی، تحول تحول. این شعار خلال جلسه چندین بار تکرار شد

حسین حلوائیان خیر مقدم به رهبر انقلاب گفت و اولین سخنران را برای ارائه بیانات دعوت کرد.

۱۱ سخنران، متشکل از ۷ سخنران از برادران طلبه و ۴ سخنران از خواهران طلبه در این جلسه سخنرانی کردند. یکی از ضعف های این جلسه، کثرت تعداد سخنرانان بود که موجب رخوت جلسه شد و بعد از اتمام هر سخنرانی بعضی از طلاب به نشانه اعتراض می‌گفتند سخنرانی کفایت می‌کند وقتی هم بگذارید رهبر انقلاب هم سخنرانی کنند.

امید فشندی از انقلاب‌زدایی از حوزه های علمیه گفت و پادزهر آن را احیای مکتب علمی و مسلک تربیتی امام راحل در حوزه‌های علمیه دانست.

بانو خدیجه احمدی انصافا سخنرانی غرایی انجام داد و به دغدغه های طلاب اشاره کرد که با احسنت و آفرین طلاب همراه شد. او گفت: یک طلبه برای اینکه بخواهد کار کند و خودش را بروز دهد، باید مدرکش را با دانشگاه تطابق دهد، در حالی که سال های زیادی درس ها و واحدهای سنگینی را گذرانده است بازهم طلاب ناچارند برای اثبات سواد علمی خود مدرک دانشگاهی ارائه دهند.

سیدمحمدکاظم موسوی فر با صراحت تمام حرف ها و انتقادات خود را بیان کرد. او اظهار داشت: چه بر سرمان آمده که در گذشته و حال برخی علما احتیاط را در دوری از سیاست می‌دانسته و می‌دانند، غافل از اینکه همین سکوتشان کاری است سیاسی و کمک به سیاست ورزان ناصالح؟!

تنها ۱۶ نماینده روحانی در مجلس دهم، این نشانه‌ای از سیر نزولی حضور روحانیون در عرصه سیاسی و میزان اقبال مردم به روحانیت در آن عرصه است.

آمده بودیم مطالبات روی زمین مانده حضرتعالی را دنبال کنیم.

آمده بودیم آموزش و پرورش مقلد حافظه محور را اداره و متحول کنیم.

آمده بودیم به داد آموزش عالی غربزده و سیاست زده برسیم.

آمده بودیم رسانه ی دین گریز دین دارنما را متحول کنیم.

آمده بودیم دنیا را برای ظهور آماده کنیم و سیاست خارجه ی تقریبا هیچ را اصلاح کنیم و…

البته رهبر انقلاب خلال سخنرانی خود به سخنان آقای موسوی فر اشاره کردند و ضمن انتقاد فرمودند: یکی از دوستان درباره‌ی حوزه گفتند که «ما به حوزه آمده ‌بودیم که این کار بشود، آمده بودیم که آن کار بشود»؛ من با این تعبیر مخالفم. نگویید «آمده بودیم»؛ بگویید «آمده‌ایم». «بودیم» یعنی چه‌؟ بگویید «ما آمده‌ایم برای اینکه این کار بشود»؛ یعنی دوام حضور خودتان را در تعبیرتان هم بیان کنید. در بیانات خودتان، آن عزم راسخ را، مثل یک رونده، مثل یک دونده، مثل یک پیماینده‌ی قاطع و مصمّمِ این راه، همین‌طور عزم را شما نشان بدهید و بگویید؛ بگویید «آمده‌ایم که این کار بشود». بله، باید هم بشود و خواهد هم شد؛ وقتی شماها تصمیم بگیرید، پایش بِایستید، حرف را پخته کنید، حتماً انجام میگیرد.

محمد عبدالصالح شاهنوش از استقلال حوزه علمیه تهران گفت و بیان کرد حوزه تهران میتواند حلقه واسطی میان حوزه قم و دانشگاه باشد که البته تا حدودی نیز اکنون از چنین حیثیتی برخوردار است.

محمدرضا فغانی از ضرورت توجه طلاب به تبلیغ و تربیت گروه سنی کودک ونوجوان گفت و تاکید کرد: آیا حوزه علمیه با مطالعۀ دقیق رفتار مادران و پدران شهیدان والا مقامی همچون شهید حججی رازهای یک تربیت صحیح اسلامی را احصاء نموده است؟ سرمایه گذاری برای ایجاد مهد کودک و دبستان نمونۀ اسلامی از جانب حوزه که بتواند به کسب تجربۀ میدانی و افزودن دانش و مهارت پرداخته و الگویی عملی در این زمینه فراهم آورد.

محمد حسین افشاری از طبقه مستضعف جامعه گفت و اظهار داشت: ما به عنوان طلبه هایی که در راستای دغدغه های شما، کلاس درسمان و دفتر کارمان را با افتخار در محله ی هرندی قرار داده ایم میدانیم که اگر دنبال ردپای از مهدی فاطمه در این شهر باشیم باید آن را درکوچه پس کوچه های محروم محله ی هرندی و آجرپزخانه های اطراف تهران جستجو کنیم. باید با درد مردم زندگی کرد. درد کودکان یتیمی که شبها به جای آغوش مادر با قطعه عکسی خوابشان میبرد، درد کودکان طلاقی که هر شب و روز دنیا روی سرشان خراب میشود و باری که مرد چهل ساله زیرآن کمر خم میکند را به دوش میشکند؛ درد مردمی که عزیزانشان روی تخت بیمارستان اند و درد خانواده هایی که گرسنه سر به بالین میگذارند و حتی طمع سیر شدن را در سر نمی پرورانند.

خلال سخنرانی طلاب، مجموعا سه نفر از طلاب از میان جمعیت بلند شدند به اعتراض پرداختند. نفر اول اعتراض داشت که چرا طرح تحول بیان مرصوص که در جلسه قبلی مورد تایید رهبر انقلاب قرار گرفته از طرف مدیریت حوزه بعد از گذشت یک سال مورد توجه واقع نشده است و گفت: آقا جان مدیران حوزه علمیه تهران این  کار را نکردند

طلبه دیگری که بلند شد و با فریاد گفت: حضرت آقا این صحبت هایی که الان شده کانالیزه و فیلتیریزه بوده، خیلی از طلبه ها بیانیه ها را دادند و بایکوت شده. که آقا فرمودند: اگر سخن ها هم کانالیزه و آنالیز شده باشد مطالب خوبی بیان شد. طلبه ادامه داد: وضع مساجد ما به چه وضعی افتاده که حاج قاسم سلیمانی به ائمه جماعت هشدار میدهد این وضع مساجد مناسب نیست. آقای رشادی که ما او را کامل از قضیه تپه های عباس آباد شناختیم. چرا بعضی از نماینده گروه های طلبگی و تحول خواه از سخنرانان حذف شده اند و همه حرف های طلاب بیان نشده است. طلبه در ادامه گفت: که ما میخواهیم جلسه داشته باشیم باشما و حرف های مان را مستقیم به شما بیان کنیم پس شما باید با ما جلسه بذارید. رهبر انقلاب گفتند: بنده وقت نمیکنم عزیز من، اگر قرار باشد به همه مشکلات حوزه علمیه تهران برسم دیگر نمی توانم به حوزه های دیگر برسم.

طلبه دیگر بلند شد و گفت: ما با جناح خاصی کار نداریم، مردم به ما می‌گویند که وقتی پیش آقا رفتید به آقا بگویید مقابل کسانی که بیت‌المال می‌خورند بایستد، مردم پشت ایشان هستند، به آنها بگوید: انقدر نخورید!».

حضرت‌آقا در جواب ایشان با خنده فرمودند: «چطور نخورند؟!(غذا)».

طلبه ادامه داد: بعضی از مسئولین دارند به مردم ضربه می زنند، شما آنها را بردارید. آقا فرمودند: ان شاء الله، خدا شما راحفظ کند.

برخلاف فضای جلسه تا شروع سخنرانی آقا، که تقریبا همراه با سر وصدا و بی نظمی بود ولی از اول سخنرانی رهبر انقلاب تا آخر آن سکوت کامل بر جلسه حاکم بود و طلاب با دقت به حرفای حضرت آقا گوش میداند.

یکی از نکات مهم جلسه این بود که رهبر انقلاب تمام سخنان را حتی سخنان طلابی که به اعتراض از میان جمعیت بلند شدند و صحبت کردند را به دقت گوش میدادند و یادداشت برداری میکردند و اظهار خوشحالی و خرسندی کردند و در واقع آقا از این بیانات و انتقادات و اعتراض ها خوششان آمد و در خلال جلسه فرمودند: مطالبی که در این جلسه گفته شد – چه آنهایی که اینجا دوستان بیان کردند و نوشته‌هایشان را من گرفتم که ان‌شاءالله بعداً شاید بتوانم بیشتر تدقیق در آن بکنم. چه آن مطالبی که چند نفری از برادران عزیز ایستادند و به‌عنوان اعتراض یا به‌عنوان درخواست مطرح کردند – همه‌ی اینها مطالب خوبی بود و برای بنده خرسندکننده است. مطالبی که گفتید، من به دقّت گوش کردم؛ البتّه مجددّاً ان‌شاءالله بایستی همین مطالبی که گفته شد را مرور کنم، نگاه کنم و اگر خداوند توفیق بدهد رویَش فکر کنم؛ ولی همین مقداری که الان شنیدم برای من خرسندکننده و امیدوارکننده بود؛ بسیار خوب بود. دوستان! موضوعاتی را که مطرح کردید، به نظر من خیلی خوب بود. دوستانِ ما مسائل اساسی را مطرح کردند. من از اینکه توجّهِ به این نکات هست، واقعاً لذّت بردم و خدا را شکر میکنم که بحمدالله جوانهای روحانی و طلبه‌ی ما این‌جور با مسائلِ مهمِّ جاریِ زندگیِ کشور و جامعه مرتبطند؛ رویَش فکر میکنند، بحث میکنند.

رهبر انقلاب ضمن تاکید بر خوب درس خواندن طلاب اشاره کردند که این عبارات خوب، این مطالب خوب، معنایش این نیست که شما خوب درس خوانده‌اید؛ معنایش این است که شما خوش‌فکرید، خوش‌بیانید؛ امّا آیا درس هم خوب خوانده‌اید؟ از این حرفها نمیشود فهمید که شما خوب درس خوانده‌اید. باید خوب درس بخوانید.

حضرت آقا برای رسیدن به وضع مطلوب حوزه علمیه طلاب را به مبارزه دعوت کردند و در تبیین مبارزه فرمودند: البتّه معنای مبارزه، [گفتنِ] «زنده باد مرده باد» نیست، معنایش مبارزه‌ی سیاسی نیست؛ [مبارزه] یعنی تلاش، مجاهدت، گفتن، فکر کردن، همفکری کردن، متشکّل شدن. بنابراین، این حوزه را شما درست کنید.

حضرت آقا از ادامه انقلاب گفتند و اینکه انقلاب اسلامی و نظام اسلامی که کار بسیار سنگینی بود انجام دادیم اما هنوز  دولت ما و جامعه ما اسلامی نیست و نیاز به کار بیشتری است تا به این نقطه برسیم

ایشان اشاره کرد که کار طلبگی ادامه کار انبیا است و این دوره از زمان دارای خصوصیت های خاصی برای طلاب است. از جمله این خصوصیات وجود فضای مجازی است. آقا فرمودند: اسمش فضای مجازی است درحالی‌که واقعاً فضای حقیقی است. برای تبلیغ همین فضای مجازی یک ابزار است؛ یک ابزار بسیار کارآمد برای اینکه شما بتوانید پیامتان را به اقصی نقاط دنیا برسانید، به گوش همه برسانید.

در پایان طلاب را سفارش تقوا و ورع و عبادت نمودند و تاکید کردند که بهترین تبلیغ، تبلیغی است که شخصیّت عملی نسبت به آن اهداف و آرمانهای شما انجام خواهد داد و اثری که خواهد گذاشت: مَن نَصَبَ نَفسَهُ لِلنّاسِ اِماماً فَلیَبدَأ بِتَعلِیمِ نَفسِهِ قَبلَ تَعلیمِ غَیرِه؛‌

در پایان سخنرانی رهبر انقلاب به آینده روشن حوزه اشاره کردند و فرمودند: به برکت این ذهنهای جوّال و فعّالی که شما دارید و امروز ما نمونه‌هایی از آن را مشاهده کردیم، جامعه‌ی علمی‌ – مذهبی ما که اسمش روحانیّت است، فردای بمراتب بهتری از امروز ان‌شاءالله خواهد داشت.

نزدیک به اذان بود که بیانات حضرت آقا به اتمام رسید و چفیه ایشان به یکی از طلبه هایی که آن را درخواست کرده بود، هدیه داده شد.

انتهای پیام/

[ad_2]

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید