» فرهنگی، هنری » سینما و تئاتر » ممکن است ایران منشا حیات باشد/ ایران در مطالعات باستان‌شناسی مظلوم است
سینما و تئاتر

ممکن است ایران منشا حیات باشد/ ایران در مطالعات باستان‌شناسی مظلوم است

۲۵ شهریور ۹۶ 0۰22

[ad_1]

به گزارش خبرنگار تاریخ خبرگزاری نخستین نشست کارگروه مطالعات باستان‌شناسی بنیاد ایران‌شناسی، با محوریت مطالعات باستان‌شناسی منطقه زاگرس، به ریاست آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای، رئیس بنیاد برگزار شد.

 

آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای با محور قرار دادن این سوال که آیا سرمنشأ حیات انسان مدرن (یا امروزی) از ایران بوده یا خیر؟ خواستار تعیین نقشه رشته کوه زاگرس، در اینباره شد.

وی با بیان اینکه ملت ایران در طول هزاران سال تمدن،‌اخلاق و فرهنگ جهانی و کشف و گسترش دانش و علوم گوناگون به بشریت خدمت کرده، خواستار اثبات این موضوع به جهانیان شد.

آیت‌الله خامنه‌ای در این باره با بیان اینکه اروپا و دنیای غرب در ۳۰۰۰ هزار سال پیش در توحش به سر می‌بردند، چنین ادامه داد:‌ در آن زمان در منطقه بین‌النهرین، «بیمه دریایی» وجود داشته و با وجود معماری‌های عجیبی همچون «باغ‌های معلق بابل» و با قدرت علم  حقوق در آن زمان، با وجود «منشور کوروش» می‌توان به راحتی به سرمنشأ این علوم که از کجا بوده و به کجا صادر شده‌اند، پرداخت.

 

وی افزود:بر اساس پژوهش‌های متقنی که در این حوزه در بنیاد حکمت اسلامی صدر انجام شده، می‌توان اثبات کرد که «تمدن سومری»‌که به عنوان نخستین تمدن انسانی امروزی به دنیا معرفی می‌شود، نژاد ایرانی و نه سامی داشته‌اند.

آیت‌الله خامنه‌ای با بیان اینکه با تدوین روش کار و دوری از هرگونه مطالعات پراکنده، تحقیقات در حوزه مطالعات باستان‌شناسی زاگرس را می‌توان بگونه‌ای جمع‌بندی کرد،‌که ارزش تاریخی، باستان‌شناختی و دلایل شکل‌گیری زندگی انسان امروزی در آن منطقه را به خوبی به دنیای باستان‌شناسی امروز،‌عرضه کند، چنین ادامه داد: تمام این اقدامات می‌توانند مفید به حال علم باستان‌شناسی قرار گیرند و اینجانب حسن ظن دارم که پژوهش در این باره علاوه بر کمک به علم باستان‌شناسی، به نفع تقدم تاریخی، باستانی و تمدنی ایران تمام خواهد شد.

آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای ادامه داد: مطالعات باستان‌شناسی بسیاری در منطقه زاگرس انجام شده است و این مطالعات باید مکتوب و تدوین شود. 

وی افزود: ایران از هر لحاظ از جمله سابقه تاریخی، حیات انسانی سابقه پرمایه‌ای دارد که شناخت این منطقه می‌تواند برای دنیا ارزشمند باشد. ایران از لحاظ مبدأ حیات انسانی، تقدم زمانی بربیشتر تمدن‌های بزرگ دارد.

رئیس بنیاد ادامه داد: باستان‌شناسان چه در گذشته و در حال مطالعات زیادی انجام داده‌اند و اکنون باستان‌شناسی نشاط دارد ولی هنوز جای کار دارد. چون ملت،‌کشور و سرزمین‌مان در زمینه مطالعات باستان‌شناسی مظلوم واقع شده است، کار باستان‌شناسی بدون غرض‌ورزانه از ۱۰۰ پیش تا الان باید در ایران انجام می‌شد.

وی افزود: هدف این مطالعات به علم باستان‌شناسی کمک می‌کند و حسن ظنی که به این مطالعه داریم نشان می‌دهد که به نفع ایران تمام می‌شود. اروپا در آن زمان غیر از مناطق کوچک زیر آب بوده کمابیش قابل سکونت نبوده و بیشتر تمدن‌ها در ناحیه شرق،‌مصر، سوریه، مناطق نزدیک یونان نه خود یونان بوده است.

وی در پایان خواستار ارائه راهکار و پیشنهاد در خصوص مطالعات باستان‌شناسی حوزه زاگرس، از سوی اعضای حاضر در جلسه شد.

بنابراین گزارش در ایننشست  جمعی از باستان‌شناسی، آقایان؛  وحدتی‌نسب، دارابی، دکتر خانی‌پور، سعیدی و سرکار خانم‌ها شیدرنگ و  جایز حضور داشتند به بحث و بررسی در خصوص مطالعه و معرفی یافته‌های باستانشناسی منطقه زاگرس، پرداخته شد. 

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید