» فرهنگی، هنری » سینما و تئاتر » الغاء یک جانبه قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر توسط صدام حسین
سینما و تئاتر

الغاء یک جانبه قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر توسط صدام حسین

۲۶ شهریور ۹۶ 0۰54

[ad_1]

به گزارش خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس، با سقوط محمدرضا شاه و پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، ستون نظامی ساختار امنیتی متمایل به غرب در منطقه فروپاشید، منطقه خلیج فارس با بحران خلأ قدرت طرفدار غرب مواجه گردید و موازنه قوا زیر سؤال رفت.

پیروزی انقلاب اسلامی ایران، آثار عمیقی بر مناسبات کشورهای منطقه و قدرت‏‌های بزرگ صاحب نفوذ در آن بر جای گذاشت.

در سطح بین‏ المللی، انقلاب اسلامی، موازنه قوا به سود غرب در دهه‏‌های پس از جنگ دوم جهانی را برای اولین بار تغییر داد و راه را برای ظهور و بروز نیروهای جدید در منطقه هموار ساخت.

در این حال رقابت برسرِ کسب مقام ژاندارمی و جانشینی شاه را در بین کشورهای منطقه شدت بخشید و قدرت‏های جهان که منافع خود را در منطقه در خطر می‏‌دیدند، تصمیم به سرنگونی نظام نوپای اسلامی گرفتند.

از این رو، با حمایت و تشویق رژیم بعث عراق، هدف خود را تعقیب می‏‌کردند. در این حال و در هنگامی که ایران درگیر مشکلات داخلی پس از انقلاب و حل این مسائل و نابسامانی‏ های برجای مانده از رژیم گذشته بود، عراق از فرصت استفاده کرده، به طور مکرر، به تجاوز هوایی، زمینی و دریایی علیه ایران اقدام می‏‌نمود.

گسترش این حملات در دوره‏های زمانی مختلف، این نتیجه را می‌‏رساند که عراق، برنامه ‏ریزی دقیقی برای حمله به ایران داشته است.

همچنین پس از چند ماه که از حملات پراکنده ارتش بعث عراق در مرزهای ایران می‏‌گذشت، در مجلس ملی عراق، جلسه اضطراری، تشکیل شد و صدام حسین دیکتاتور این کشور، قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر که مرزهای بین‏ المللی را معین کرده بود ملغی اعلام کرد.

صدام حسین به اتفاق دو تن از مقامات عراقی در حال سوگند خوردن به قرآن برای لغو قرارداد ۱۹۷۵ الجزایره میان ایران و عراق

 

وی الغای این موافقت‏نامه را مطابق با سیستم شورای فرماندهی انقلاب عراق عنوان نمود و گستاخانه مسؤولیت قانونی این الغا را بر دوش جمهوری اسلامی ایران انداخت.

صدام حسین ( پس از پاره کردن قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر )

 

براساس تصمیم شورای فرماندهی عراق که صدام حسین آن را اعلام نمود، اروندرود به طور کامل به عراق و اعراب تعلق پیدا می‏‌کرد. وی با الغای یکطرفه قرارداد ۱۹۷۵م، در حقیقت آغاز تجاوز نظامی رژیم بعثی را اعلام کرد تا مگر بتواند مطامع و خواسته‏‌های جاه‏ طلبانه خود را از طریق جنگی ظالمانه و ناخواسته بر مردم ایران تحمیل کند.

 

او در حالی عنوان کرد که عراق هیچ گونه چشمداشتی به خاک ایران ندارد که در همان زمان چندین نقطه مرزی جمهوری اسلامی ایران را به تصرف درآورده بود.

اعلام تصمیم شورای فرماندهی عراق منجر به جنگ تحمیلی در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ گردید که نود و چهار ماه به طول انجامید. در این جنگ ده‌‏ها کشور بیگانه، سیل کمک‌‏های مالی، تسلیحاتی و نیز نیروهای نظامی و تبلیغاتی خود را به عراق روانه کردند تا بتوانند ایرانِ اسلامی را به زانو درآورند.

 

اما مقاومت سرسختانه ملت مسلمان ایران با رهبری حکیمانه حضرت امام خمینی(ره)، دشمنان را ناکام ساخت و بدون آن‏که جنگ به نتیجه دلخواه آنان برسد، در مرداد ۱۳۶۷ به پایان رسید.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید