» فرهنگی، هنری » سینما و تئاتر » آیت‌الله‌خامنه‌ای: نخستین تمدن را ایرانیان تشکیل دادند
سینما و تئاتر

آیت‌الله‌خامنه‌ای: نخستین تمدن را ایرانیان تشکیل دادند

۲۷ شهریور ۹۶ 0۰8

[ad_1]

 به گزارش خبرگزاری فارس، به نقل از روابط عمومی بنیاد ایرانشناسی، در این نشست که به ریاست آیت‌ا… سیدمحمد خامنه‌ای برگزار شد، آقایان: وحدتی‌نسب، دارابی، خانی‌پور، سعیدی و سرکار خانم‌ها شیدرنگ و جایز به بحث و بررسی درخصوص مطالعه و معرفی یافته‌های باستانشناسی منطقه زاگرس پرداختند.  

بر این اساس در ابتدای این نشست، آیت‌ا‌لله سیدمحمد خامنه‌ای با محور قرار دادن این سئوال که آیا سرمنشاء حیات انسان مدرن (انسان کنونی یا بنی آدم) از سرزمین ایران بوده است یا خیر؟ و سهم منطقه حساس باستانشناختی زاگرس چه مقدار است؟ خواستار تعیین نقش منطقه زاگرس در اینباره شد.

وی با بیان اینکه ملت ایران در طول هزاران سال همواره به تمدن، اخلاق و فرهنگ جهانی و کشف و گسترش دانش و علوم گوناگون به بشریت خدمت کرده، خواستار ارائه این موضوع به جهانیان شد.

آیت‌الله خامنه‌ای در اینباره با بیان اینکه اروپا و دنیای غرب در ۳۰۰۰ هزار سال پیش در توحش بسر می‌بردند، چنین ادامه داد: در آنزمان در منطقه بین‌النهرین، «بیمه‌ دریایی» وجود داشته و با وجود معماریهای عجیب همچون «باغهای معلق بابل» و یا قدرت علم حقوق در آنزمان و یا وجود «منشور کوروش»، می‌توان براحتی به سرمنشاء این علوم که از کجا بوده و بکجا صادر شده‌اند، پی برد.

*نخستین تمدن انسان امروزی که تمدن سامری است نژاد ایرانی دارند نه سامری

بر اساس اجماع محققان خارجی و پژوهشهای متقنی که در این حوزه در بنیاد حکمت اسلامی صدرا انجام شده، می‌توان اثبات کرد «تمدن سومری»، که بعنوان نخستین تمدن انسان امروزی بدنیا معرفی می‌شود، نژاد ایرانی و نه سامی داشته‌اند.

رئیس بنیاد ایرانشناسی با بیان اینکه با تدوین روش کار و دوری از هرگونه مطالعات پراکنده، تحقیقات در حوزه مطالعات باستانشناسی زاگرس را می‌توان بگونه‌ای سامان داد، که ارزش تاریخی- باستانشناختی و دلایل شکل گیری زندگی انسان امروزی در آن منطقه را بخوبی- بدنیای باستاشناسی- عرضه کرد، چنین بیان داشت: تمام این اقدامات می‌تواند مفید بحال علم باستانشناسی امروز قرار گیرد و اینجانب خوشبینم که پژوهش در اینباره علاوه‌بر کمک به علم باستانشناسی، به نفع تقدم تاریخی، باستانی و تمدنی ایران تمام خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه مطالعات باستانشناسی پراکنده بسیاری در منطقه زاگرس انجام شده، خواستار جمع‌آوری، تدوین، تحلیل و مکتوب نمودن این مطالعات بطور منسجم شد. وی با اشاره به پرمایه بودن ایران بلحاظ سابقه تاریخی- مدنی و حیات انسانی، شناخت و معرفی این منطقه را ارزشمند برای جهانیان خواند؛ که با انجام اینگونه مطالعات میتوان موفق به اثبات تقدم زمانی تمدن ایرانی بر دیگر تمدنهای بزرگ جهان شد.

آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به نشاط موجود در حوزه مطالعات باستانشناسی، جای کار در این عرصه را فراوان دانست و با اشاره به مظلومیت ملت و سرزمین ایران، در اعصار گوناگون تاریخ، متذکر به انجام کار باستانشناسی بدون غرض- از همان بدو مطالعات باستانشناسی در جهان در ۱۰۰ سال پیش- شد.

بر این اساس رئیس بنیاد ایرانشناسی پیشنهاد بررسی مطالعات باستاشناسی زاگرس را، (با محور قرار دادن این سئوال‌ها: حیات انسان هوشمند (یا امروزی) از کجا منشاء گرفته؟ آیا سرچشمه حیات انسانی از ایران بوده؟ و نقش منطقه زاگرس در اینباره چیست؟)، داد.

وی با بیان اینکه با انجام مطالعات باستانشناسی زاگرس می‌توان به چگونگی پا گرفتن تمدن در ارتفاعات پایین دستی زاگرس به نسبت ارتفاعات بالادستی آن، شکل گیری تمدن در مناطق آبخیز زاگرس و مانند اینها پی برد، چنین خواستار شد: آیا می‌توان در یک طرح جامع به سنجش مبادی و مقدمات باستانشناسی این حوزه همچون: حفاری‌ها، آثار بدست آمده از حیات انسانی از سکونت‌گاههای غاری پی برد؟ آیا از دوران پارینه‌سنگی قدیم اثری از حیات انسانی می‌توان در این منطقه یافت؟ مبدأ حیات انسانی، با توجه به تمدن‌های انسانی شکل گرفته در مصر، سوریه، ایران، مدیترانه، دریای اژه و هند کجا است؟ و سهم زاگرس در این میان چیست؟

بر این اساس، با انجام تحقیقات پیرامون زاگرس می‌توان به اهمیت باستانشناختی این منطقه و علل شکل گیری حیات انسانی و تمدنی در آن پی برد و با تحلیل تاریخی یافته‌ها به ایجاد تحول در تاریخ بشری دست یافت.  

وی در پایان با اشاره به شأن بالای ایران در شکلگیری تمدن والای انسانی و تعمد دنیای غرب به سرپوش گذاردن و بازگو نکردن این امر، ضمن تأکید بر چگونگی انجام کار (متدلوژی)،‌ شناسایی کارهای انجام شده در حوزه زاگرس، ارائه نقشه‌ حفاریهای آینده از سوی سازمان میراث فرهنگی و همکاری مشترک با این سازمان، خواستار ارائه راهکار و پیشنهاد در اینباره از سوی اعضای حاضر در جلسه شد.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید