» مطالب گذشته » تنظیم بازار در دست دلالان/ واردات برنج در فصل برداشت علی‌رغم قول وزیر جهاد کشاورزی
مطالب گذشته

تنظیم بازار در دست دلالان/ واردات برنج در فصل برداشت علی‌رغم قول وزیر جهاد کشاورزی

۳ مهر ۹۶ 0۰2

[ad_1]

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، علی‌محمد شاعری در برنامه تیتر خبر شبکه خبر که با عنوان واردات برنج در فصل برداشت آری یا خیر؟ برگزار شد، با اظهار تأسف از واردات این محصول در فصل برداشت، گفت: درست در زمانی که فصل برداشت بود، شاهد سیل واردات برنج در مازندران و گیلان بودیم و باید پرسید، چرا وقتی قرار است، از اول مردادماه و همزمان با برداشت برنج، محصول خارجی را وارد نکنیم، قانون را به اول شهریور تغییر می‌دهیم.

وی افزود: اینکه از اول مردادماه اعلام کنیم که از اوروگوئه یا از فلان جا برنج وارد شد و بعد مجلس اعلام کند که برنج‌ها آلوده بود؛ در حالی که می‌توانیم برنج‌های وارداتی را بعد  ۵-۴ ماه وارد بازار کنیم و باید گفت این موضوع جز یک شوک رسانه‌ای نیست.

شاعری در مورد میزان مصرق سرانه برنج که برخی آن را بیشتر اعلام می‌کنند تا بهانه‌ای برای واردات داشته باشند، به این نکته اشاره کرد: طبق جمع‌بندی‌ که با حضور نمایندگان ۴۰ سازمان مرتبط داشته‌ایم،‌ مصرف سرانه برنج ما کلاً ۳۶ تا ۳۷ کیلوگرم است و اینکه بگوییم ۴۰ کیلو یعنی بازگشت به عقب است؛ چراکه زمانی وزارت بازرگانی هم به رقم ۴۲ کیلو رسیده بود، اما تولید برنج در یکی، دو سال اخیر دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن تا دو میلیون و ۲۵۰ هزار تن است و در نهایت ۸۰۰ هزار تن نیاز به واردات داریم.

جمیل علیزاده شایق دبیر انجمن برنج ایران هم گفت: چرا وقتی قرار است از اول مرداد برنج وارد نشود، آن را تغییر می‌دهیم و به اول شهریور موکول می‌کنیم؟ چرا برخی اصرار دارند بگویند که برنج در حال واردات است؟ اکنون آشفتگی‌هایی در بازار برنج داریم و معلوم نیست که اختلاط در انواع برنج صورت می‌گیرد یا خیر!

وی اضافه کرد: قیمت برنج از ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان درب کارخانه در شمال تا مصرف‌کننده روند افزایشی دارد و به کیلویی ۱۶ هزار تومان هم می‌رسد.

حجتی قول داده بود اجازه واردات نمی‌دهد

شاعری سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس در پاسخ به این سوال که نمایندگان مجلس چه اقداماتی را برای پیگیری این موضوع انجام داده‌اند، گفت: جلساتی را با مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی و آقای حجتی داشته‌ایم و ایشان موقع رأی اعتماد به ما قول داده بودند که به هیچ عنوان اجازه واردات را نمی‌دهند و ما هم قول همکاری دادیم و به آقای شریعتمداری رئیس ستاد تنظیم بازار گفتیم که می‌گویند شما مقصرید، اما با وقفه‌ یک‌ماهه بازی کردند و آن را با یک ماه تأخیر یعنی از ابتدای شهریور به اجرا درآوردند.

دلالان تنظیم بازار را در دست گرفته اند

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اینکه می‌گوییم به جای آنکه وزارت جهاد کشاورزی بازار را تنظیم کند، دلالان بازار را به دست گرفته‌اند، درست است؛ چرا که ما هرچه داد و فریاد می‌زنیم به جایی نمی‌رسد. الان هم که واردات متوقف شده به خاطر فشار مجلس بوده است و خواهشم از ستاد تنظیم بازار این است که این موضوع را جدی بگیرد؛ چراکه برنج داخلی برای نیاز داخل کافی است و نیازی به واردات نداریم.

اختلاط برنج ایرانی و نامرغوب در تهران اتفاق می‌افتد نه سر شالیزار

شایق هم در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود برنج‌های نامرغوب خارجی سر زمین‌های شمال با برنج‌های داخلی مخلوط می‌شود و به عنوان برنج ایرانی عرضه می‌شود، با رد این موضوع گفت: این اتفاق در شمال نمی‌افتد و اگر هم موردی مشاهده شده در خارج از استان بوده کما اینکه در سال ۹۲ این موضوع داشت تبدیل به حادثه خیلی بدی می‌شد که بعد مشخص شد، اختلاط برنج در تهران اتفاق افتاده است.

به گزراش خبرنگار فارس، طی چند سال گذشته برای جلوگیری از واردات بی رویه دولت طبق مصوبه‌ای واردات و ثبت سفارش برنج خارجی را هر ساله از اول مرداد تا پایان برداشت ممنوع کرده بود، اما امسال با دستور وزارت جهاد کشاورزی ممنوعیت واردات برای یک ماه دیگر به تعویق افتاد و دهم تیرماه اعلام شد که تا اول شهریور واردات برنج امکانپذیر است.

انتهای پیام/ب

[ad_2]

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید