» مطالب گذشته » هرگونه خروج از برجام عکس‌العمل متناسب ایران را در پی دارد/سخنان ترامپ بی‌منطق و غیرعقلایی است
مطالب گذشته

هرگونه خروج از برجام عکس‌العمل متناسب ایران را در پی دارد/سخنان ترامپ بی‌منطق و غیرعقلایی است

۳ مهر ۹۶ 0۰1

[ad_1]

به گزارش حوزه پارلمانی خبرگزاری فارس، کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با میشل دوکلو رئیس آکادمی دیپلماسی فرانسه با دیدار و گفتگو کرد.

جلالی در ابتدای این دیدار با اشاره به توسعه روابط ایران و فرانسه بعد از برجام در زمینه اقتصادی، گفت: دو کشور دارای ظرفیت های اقتصادی بالایی به ویژه در زمینه انرژی، ارتباطات، حمل و نقل و خودروسازی هستند که بعد از توافق هسته ای ایران و ۱+۵ بخشی از این ظرفیت ها به کار گرفته شده است و موجب ارتقاء سطح روابط تجاری دو کشور شده است.

*خطر افراط گرایی و تروریسم در منطقه و توسعه آن به سایر نقاط دنیا

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، افزود: با توجه به اراده سیاسی مقامات عالیرتبه دو کشور برای احیای همکاری های فیمابین امیدواریم شاهد توسعه هر چه بیشتر روابط ایران و فرانسه و بهره برداری از ظرفیت های موجود در حوزه سیاسی و اقتصادی باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اوضاع پرآشوب منطقه، ادامه داد: خطر افراط گرایی و تروریسم در منطقه و توسعه آن به سایر نقاط دنیا مستلزم توجه همه کشورهایی است که قصد مبارزه جدی با این پدیده شوم را دارند.

*امکانات گسترده نظامی گروه های تروریستی، حکایت از پشتیبانی برخی کشورهای منطقه از این گروه ها دارد

جلالی یادآور شد: حل مسئله تروریسم لزوم نگاه عمیق به ریشه های فکری و فرهنگی این قضیه را می طلبد و مبارزه نظامی به تنهایی نمی تواند موجب ریشه کن کردن کامل گروه های تروریستی شود.

وی همچنین به امکانات مالی و نظامی قابل توجه گروه های تروریستی فعال در منطقه اشاره کرد و افزود: توانایی مالی و امکانات گسترده نظامی گروه های تروریستی، حکایت از پشتیبانی و کمک های برخی از کشورهای منطقه به گروه های تروریستی دارد، لذا مبارزه موثر با تروریسم باید بر قطع این کمک ها نیز تمرکز داشته باشد.

*سخنان رئیس جمهور آمریکا بی منطق و غیرعقلایی است

وی در پایان این دیدار با اشاره سخنان دونالد ترامپ در خصوص خروج از برجام ادامه داد: با توجه به اینکه طرف توافق هسته ای ایران فقط با آمریکا نیست و طرف های توافق ۶ کشور هستند، سخنان رئیس جمهور آمریکا بی منطق و غیرعقلایی است، اما هرگونه خروج از برجام عکس العمل متناسب جمهوری اسلامی ایران را در پی دارد.

*میشل دوکلو :انتظار ایران از مجموعه ۱+۵ نیز عمل آنها به تعهدات خود است

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و فرانسه تصریح کرد: مواضع آقای ماکرون در خصوص حفظ برجام در سازمان ملل متحد قابل توجه و مهم بود و در همین راستا با توجه به اینکه ایران به تعهدات برجامی خود پایبند بوده است، انتظار ایران از مجموعه ۱+۵ نیز عمل آنها به تعهدات خود است. 

میشل دوکلو رئیس آکادمی دیپلماسی فرانسه نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر به ایران گفت: رایزنی با مقامات ایرانی و اطلاع از دیدگاههای ایران در خصوص تحولات منطقه از اهداف سفر وی به ایران است. آقای دوکلو ضمن برشمردن بحران هایی که منطقه با آنها روبرو است گفت: تروریسم مهمترین تهدید منطقه و جهان است.

*قدرت نظامی گروه های افراطی و تروریستی در منطقه کاهش یافته است

رئیس آکادمی دیپلماسی فرانسه، افزود: هر چند قدرت نظامی گروه های افراطی و تروریستی در منطقه کاهش یافته است ولی ریسک ها و تنش های جدیدی که بعد از، از دست رفتن سرزمین های آنها به وجود می آید باید مورد توجه کشورهای درگیر در این بحران قرار گیرد.

وی همچنین ادامه داد: مراکز مطالعاتی فرانسه اکنون بر این مسئله متمرکز هستند که چرا جوانان کشورهای اروپایی از جمله فرانسه، جذب گروه های تروریستی می شوند، تا با یافتن دلایل جذابیتهای گروه های تروریستی، مانع از پیوستن جوانان فرانسوی و اروپایی به این گروه ها شود.

*رئیس جمهور جدید فرانسه طرح ایجاد گروه های تماس را ارائه کرده است

میشل دوکلو رئیس آکادمی دیپلماسی فرانسه در ادامه با اشاره به سخنان آقای ماکرون رییس جمهور فرانسه در خصوص حفظ برجام، یادآور شد: از دید ما برجام توافق خوبی است که منجر به افزایش سطح همکاری های ایران با اروپا و سایر کشورهای دنیا شده است و سیاست رئیس جمهور جدید فرانسه نیز همراستا با اتحادیه اروپایی حفظ این توافق است.

وی در ادامه صحبت های خود با اشاره به سیاست خارجی فرانسه در قبال سوریه افزود: رئیس جمهور جدید فرانسه طرح ایجاد گروه های تماس را ارائه کرده است که این گروه ها از کنشگران تاثیرگذار منطقه ای و بین المللی از جمله ایران تشکیل میشوند تا گفتگوهای با گروه های مختلف سوری را مدیریت و با آنها در خصوص نحوه خروج از بحران مذاکره کنند.

رئیس آکادمی دیپلماسی فرانسه با بیان اینکه فرانسه قصد دارد با رویکرد گفتگو و مذاکره با کشورهای منطقه نقش فعالتری را در حل بحران های منطقه بازی کند، تصریح کرد: فرانسه منافع مشترکی با کشورهای منطقه دارد که باعث می شود ضمن حفظ روابط دوستانه خود با همه کشورها، با رویکردی گفتگو محور، در حل بحرانهای منطقه تاثیرگذار باشد.

انتهای پیام/

[ad_2]

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید