» مطالب گذشته » «جواد سرپرست» پهلوانی سقوط کرده است/ «عقیق» بر اساس مستندات تاریخی ساخته شده است
مطالب گذشته

«جواد سرپرست» پهلوانی سقوط کرده است/ «عقیق» بر اساس مستندات تاریخی ساخته شده است

۵ آبان ۹۶ 1۰21

[ad_1]

«نادر فلاح» بازیگر نقش «جواد سرپرست» در سریال محرمی «عقیق» به کارگردانی بهرنگ توفیقی و نویسندگی سعید نعمت اله در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، گفت: تا به حال در تلویزیون چند سریال بازی کردم اما هیچکدام نقش‌هایی نبوده که من بتوانم آنها را در تعداد قسمت‌های زیاد و پرقدرت نشان دهم. همگی نقش‌های کوتاهی بودند که شاید آنقدر هم دیده نشدند. اما در سریال عقیق این فرصت از طرف نویسنده و کارگردان به من داده شد و من نیز تمام توانم را به کار بستم تا بتوانم کاراکتر جواد سرپرست را به خوبی بازی کنم.

وی با اشاره به اینکه تا به حال نقش‌های ویژه‌ای در تلویزیون و سینما نداشتم، گفت: برای خودم هم سوال است چراکه سالهاست خودم را به سینما و تئاتر این کشور معرفی کردم و این برایم عجیب است که چرا این اتفاق تا به حال برایم نیفتاده بود. نمی دانم معیار انتخاب دوستان چیست! فقط این را می دانم که اغلب جوان ها برای نقش های اصلی شان مرا انتخاب می کنند.

این بازیگر قدرت ریسک پذیری سازندگان را در این زمینه موثر ندانست و گفت: معتقدم تعدادی از سازندگان این ریسک را کردند و بازیگر چهره را برای نقش اصلی کار خود انتخاب نکردند و بازیگران مربوطه نتوانستند آنطور که باید ظاهر شوند. من بعد از فیلم «چند متر مکعب عشق»و «چند کیلو خرما برای مراسم تدفین» توقع این را داشتم که مسیر بازیگری ام تغییر کند و پیشنهادهای خوبی داشته باشم اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد. حتی همین الان دریاچه ماهی، سد معبر، دو تئاتر به صورت همزمان دارم و این واقعا برایم سوال است و دوست دارم دلیل این را از سازندگان بپرسم.

فلاح درباره حضورش در سریال «عقیق» گفت: سعید نعمت اله و بهرنگ توفیقی کارهای من را از قبل دیده بودند و از همانجا مرا برای این سریال دعوت کردند. البته شاید هم کمی در این انتخاب ریسک کرده باشند. این دو برای افرادی که برای تئاتر زحمت کشیدند احترام زیادی قائلند و این قابل برایم ارزشمند است.

وی درباره چگونگی شکل گیری شخصیت جواد سرپرست گفت: بیشتر ویژگی‌های شخصیتی سرپرست آن چیزی است که نویسنده در فیلم نامه پرداخت کرده است و مابقی اتفاقاتی که جلوی دوربین می افتد که ماحصل مشاوره و تمرین با کارگردان و نویسنده است. هم در متن ظرفیت‌های زیادی برای این کاراکتر در نظر گرفته شده و هم در اجرا و وضعیت فیزیکی و گریم کمک بسیاری به درآمدن این شخصیت داشت. همچنین نویسنده نیز در ارتباطی که من با سرپرست برقرار کردم بسیار تاثیرگذار بوده است.

 

بازیگر سریال «سرزمین مادری» درباره اینکه آیا می توان سرپرست را استعاره‌ای از افراد ظالم در حکومت هر کشوری دانست؟ بیان داشت: همیشه در سینما و تلویزیون شخصیت ها و اشیاء، نشانه چیزی فراتر از خودشان هستند و این شخصیت هم نشانه تعدادی افراد قدرت طلب و قدرت دوستی است که برای رسیدن به اهدافشان حاضرند دست به هر کاری بزنند و دلایلی را برای رسیدن به اهدافشان دارند.

وی در پاسخ به اینکه تا چه میزان وجه ظالم بودن سرپرست برایتان مهم بود، ادامه داد: قدرت طلبی این آدم و برتر بودن از سایر آدم ها وجهه ای است که در او وجود دارد که در دیالوگ هایش هم می گوید: من زمانی برای خودم پهلوانی بودم و لات نبودم، برای خودم صاحب زنگ بودم. اما اتفاقاتی برایش می افتد که باعث سقوطش می شود و همین برایش تبدیل به عقده و نفرت می شود و در نتیجه او را به آدمی تبدیل می کند که برای جبران از دست رفته هایش،‌ دست به اقداماتی دیگر بزند که می گوید خواستم با ترس مردم، این را بدست آورم. جواد سرپرست آدمی است که سرنوشت او را به چنین شخصیتی تبدیل کرده است تا جایی که حتی خودش هم از برخی رفتارهایش راضی نیست.

بازیگر سریال «ششمین نفر» با بیان اینکه این شخصیت را برای خودم روانشناسی کردم،‌ گفت: عقیم بودن جواد در بحث روانشناسی موضوع مهمی است. بسیاری از آدم هایی که دچار این چنین مشکلاتی هستند رفتارهایی از آنها سر می زند که مورد پسند جامعه نیست و من نیز در این زمینه های روانشناسی مطالعه کرده بودم. همچنین دلایل اجتماعی نیز به این موضوع دامن می زند، او یک زمانی فرد محبوبی بوده و بعد آدم بدنامی شده و مردم مسخره اش کردند. همه اینها دلایلی است که باعث شده تا جواد سرپرست به اینجایی که می‌بینید برسد.

بازیگر فیلم «چند کیلو خرما برای مراسم تدفین» با اشاره به اینکه همیشه ضد قهرمان ها به خوبی در خاطر مخاطب می مانند، بیان داشت: من فکر می کنم که این جذابیت به خاطر نوع بازی آن بازیگر است. مخاطب وقتی یک کاراکتر را می پذیرد حال چه بد باشد و چه خوب و زیبایی شناسی رفتار یک بازیگر را برای خلق یک کاراکتر بد قبول می کند و با آن ارتباط برقرار می کند، پس او را دوست دارد به این خاطر اینکه دارد یک شخصیت نمایشی می بیند. همیشه قهرمان و ضد قهرمان مکمل یکدیگرند و باید هم وزن باشند تا مخاطب احساس همذات پنداری داشته باشد و با قصه پیش رود. وقتی بازیگر می تواند این کاراکتر را خلق کند قطعا مخاطب هم کاراکترش را دوست خواهد داشت.

بازیگر سریال «عقیق» با اشاره به اینکه دوست ندارد شخصیت جواد سرپرست را در اثر دیگری تکرار کند، گفت: همه چیز بستگی به فیلم نامه دارد و اگر پردخان درستی در قصه‌ای جدید و متفاوت باشد قبول می کنم در غیر اینصورت خیر.

وی درباره طولانی شدن زمان تولید این سریال گفت: تولید کار با کیفیت زمان بیشتری می برد. در تمامی صحنه‌ های ما به جزئیات اهمیت زیادی داده شده است و همگی زمانبر هستند و همین ها باعث طولانی شدن پروسه تولید شدند. از طرفی صحبت‌هایی بود مبنی بر اینکه این سریال از نظرتاریخی شبیه به تهران در آن زمان نیست در صورتیکه ما جز به جز «عقیق» را بر اساس مستندات تاریخی قوی که از آن زمان بوده است ساختیم. برای مثال برای نشان دادن سکانس کشتی نمی توانستیم لباس اصلی و آزاد که ورزشکار بر تن می کند را بپوشیم و محدودیت‌هایی از این قبیل داشتیم.

وی درباره لحن و بیان و همچنین گریم این شخصیت بیان داشت: گریم در شکل گیری این شخصیت بسیار موثر بود به این خاطر که هم در دل قصه شکل گرفته و یکی از برجستگی های شخصیت او را نشان می دهد و بر خلاف عقیده بسیاری که او را نامرد می شناسند، اینطور نیست و او در گذشته پای قول خود ایستاده و تا پای درآوردن چشمش پیش رفته است. در بیان هم قطعا باید بیانش را خیلی محکم می گرفتم به این دلیل که صاحب قدرت است و تعداد زیادی آدم زیر دستش کار می کنند و عقیق و یک محله را می چرخاند.

این بازیگر درباره پیشنهادهایش بعد از بازی در سریال «عقیق» گفت: پیشنهاد تلویزیونی نداشتم فقط برای حضور در فیلم سینمایی صحبت کردم که قرار است بعد از پایان عقیق در آن بازی کنم.

وی در پایان با اشاره به بازخوردهای مردم از تماشای این سریال گفت: مردم کوچه و خیابان از این کار تعریف می کنند. شب گذشته با خانواده بیرون بودم و خانمی که نمی دانم از من ترسیده بود از کار تعریف می کرد.

انتهای پیام/

[ad_2]

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید