» مطالب گذشته » رآکتور اراک را جوان‌مرگ کردند/ پرفسورها امروز مذاکره در مورد موشک‌ها را مطرح می‌کنند
مطالب گذشته

رآکتور اراک را جوان‌مرگ کردند/ پرفسورها امروز مذاکره در مورد موشک‌ها را مطرح می‌کنند

۶ آبان ۹۶ 0۰6

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، علی باقری امشب در جمع دانشجویان دانشگاه شیراز در تالار حکمت با تحلیل وضعیت هسته‌ای کشور در چند سال اخیر در مذاکره با کشورهای طرف مقابل اظهار کرد: برخی فکر می‌کنند که هنر دیپلماسی این است که با بتون صنعت هسته‌ای را پر کنیم تا دشمن راضی شود، در حالی‌ که این هنر نیست و هرکسی قادر به چنین مذاکره‌ای خواهد بود.

مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران در دولت دهم با اشاره به ترفند آمریکایی‌ها در ناتوان کردن کشور در طول سال‌های پس از انقلاب خاطرنشان کرد: در هر مقطعی که آمریکایی‌ها در تقابل با ایران قرار گرفته‌اند، روی نقاط قوت ما دست گذاشته‌اند که در چندساله اخیر می‌توان به بحث هسته‌ای و توان نظامی ما اشاره کرد.

وی افزود: بحث تقابل ما با آمریکا از آن‌ جهت مهم است که اگر ما از توان خود اطلاع نداشته باشیم ممکن است در راهبردها دچار مشکل شویم و دشمن قدم‌به‌قدم جلو خواهد آمد و نقاط قوت نظام را از بین خواهد برد که این مسئله مبنای عقلی ندارد.

مدیرکل اسبق اروپای مرکزی وزارت امور خارجه تصریح کرد: تجربه نشان داده وقتی در مقابل دشمن عقب‌نشینی نکردیم اتفاقاً دشمن جرأت پیشروی نداشته است.

وی افزود: جرج بوش در تیرماه ۸۷ نماینده رسمی خود را به مذاکرات فرستاد زیرا دید که برنامه هسته‌ای ما در حال پیشرفت است در صورتی‌ که در سال ۸۲ نماینده خود را به مذاکرات نفرستاد.

باقری ادامه داد: یکی از دلایل طولانی شدن مذاکرات هسته‌ای این بود که طرف حاضر نبود پای میز مذاکره بیاید و می‌گفت باید تمام هسته‌ای را از بین ببرید تا مذاکره کنیم که ما نیز حاضر به این کار نبودیم.

وی خاطرنشان کرد: در فروردین ۹۱ اوباما به‌صورت رسمی اعلام کرد که حاضر است با ایران مذاکره کند، چراکه وقتی وی رئیس‌جمهور شد ما به ۲۰ درصد غنی‌سازی رسیده بودیم و در عرصه‌های مختلف هسته‌ای مانند رآکتور اراک به پیشرفت رسیدیم.

این مذاکره‌کننده سابق ارشد هسته‌ای ادامه داد: متأسفانه رآکتور اراک را با پیشرفت ۹۲ درصدی جوان‌مرگ کردند و حالا نیز برخی‌ها ژست پرفسوری می‌گیرند و می‌گویند برویم با آمریکایی‌ها حتی در مورد موشک‌ها نیز مذاکره کنیم.

وی با اشاره به اینکه دشمن وقتی رفتار ما را بر مبنای ضعف می‌بیند بر اساس همان ضعف با ما برخورد می‌کند، اظهار کرد: در مردادماه سال ۸۴ در مذاکرات خود گفتند که اگر ایران می‌خواهد به سوخت هسته‌ای دست پیدا کند باید تمام فعالیت هسته‌ای را تعطیل کند و جالب اینجاست که وقتی گفته شد این‌ همه مهندس در این صنعت بیکار می‌شوند، گفتند ما برای آنها کار پیدا می‌کنیم!

باقری با بیان اینکه در سال ۸۷ گفتند ما اشتباه کردیم که آن پیشنهاد را دادیم زیرا قدرت شما را نفهمیده بودیم، افزود: وقتی در مواضع خودمان به‌گونه‌ای برخورد کردیم که تمام پیشنهاد‌های آنها را پذیرفتیم، آنها نیز جری‌تر خواهند شد و مطالبات جدیدتری را مطرح خواهند کرد.

معاون دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی با اشاره به خاطرات جک استراو وزیر وقت وزارت امور خارجه انگلیس نیز در مذاکرات تهران اظهار کرد: جک استراو در خاطرات خود می‌گوید در مهرماه ۸۲ روزی که در ایران مذاکره کردیم و تعلیق را مطرح کردیم طرف ایرانی قبول نکرد و پس‌ از آن به وزیر خارجه فرانسه چشمک زدم و گفتم وقتی شما تعلیق را قبول نمی‌کنید، دیگر دلیلی ندارد با رئیس‌جمهور ایران دیدار کنیم و به فرودگاه خواهیم رفت.

وی افزود: جک استراو گفته وقتی این‌گونه گفتیم و دست‌پاچگی ایرانی‌ها را دیدیم با پذیرفته شدن تعلیق از سوی طرف ایرانی‌ها، به دیدار رئیس‌جمهور ایران رفتیم.

باقری همچنین گفت: در ۲۰ بهمن ۸۹ ایران اورانیوم با غنی‌سازی ۲۰ درصد تولید کرد و چهار روز بعد اشتون زنگ زد که مذاکره کنیم درصورتی‌که قبل از آن حاضر به مذاکره نبودند چون به قدرت ایران پی بردند.

وی با بیان اینکه اگر دشمن ما را ضعیف ببیند هزینه مقابله با او بسیار سنگین خواهد بود، خاطرنشان کرد: متأسفانه در چند سال اخیر رفتارهایی داشتیم که دشمن را جری‌تر کردیم و با اظهار ضعفی که نشان دادیم آن‌ها پرروتر شدند.

این مقام سابق شورای امنیت ملی ادامه داد: وقتی غنی‌سازی ۲۰ درصد مطرح شد نماینده آمریکایی‌ها می‌گفت ایرانی‌ها بلوف می‌زنند و پوزخند می‌زدند اما پس‌ از آن قبول کردند که شرایط عوض شده است.

باقری با بیان اینکه فشارهای دشمن نباید ما را بترساند، خاطرنشان کرد: اینکه ما در تمام کشورها نفوذ داریم نقطه قوت ماست و نباید بترسیم و یا توانمندی موشکی، بنابراین باید این توانمندی را بیشتر کرد نه اینکه تضعیفش کرد.

معاون دبیر سابق شورای امنیت ملی در مورد برجام نیز گفت: آنها به خاطر اندوخته عظیمی که در کشور بود حاضر به مذاکره شدند، چراکه در سال ۸۲ که ما فاقد این توانمندی بودیم حاضر به مذاکره نبودند، پس مذاکره حلال مشکلات نیست.

وی در مورد پایمال شدن حقوق ملت نیز در مذاکرات برجام گفت: در برجام برخی از حقوق ملت ایران را تا ابد دادند، آخر دیپلماسی‌ای که تا ابد برخی از حقوق را از ملت ایران بگیرد چه دیپلماسی است؟ برای نمونه طبق برجام ایران حق داشتن رآکتور آب‌سنگین را تا ابد نخواهد داشت.

باقری اضافه کرد: اینکه در اراک بتون بریزند و تشکیلات هسته‌ای را تعطیل کنیم که هنر دیپلماسی نیست، چراکه هر کسی هم می‌توانست این مذاکره را بکند.

وی همچنین گفت: در سال ۲۰۱۰ آمریکا رسماً ایران را به حمله هسته‌ای تهدید کرد و حتی حاضر نشد با برجام نیز این تهدید را حذف کند، آن‌ وقت برخی‌ها که برچسب استاد دانشگاه هم دارند، در مقابل این دشمن وقیح بحث مذاکره در مورد موشک‌ها را مطرح می‌کنند.

معاون دبیر  سابق شورای عالی امنیت ملی همچنین با اشاره به وادادگی اخیر هسته‌ای نیز تصریح کرد: فردویی که در آن غنی‌سازی ۲۰ درصد انجام می‌شد و مایه شگفتی آمریکایی ها بود، الان تبدیل به زمین فوتسال و سالن بزرگی شده است.

انتهای پیام/ی

[ad_2]

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید