» مطالب گذشته » موافقت بانک مرکزی با انتشار ۱۰۰۰ میلیارد تومان اوراق رهنی
مطالب گذشته

موافقت بانک مرکزی با انتشار ۱۰۰۰ میلیارد تومان اوراق رهنی

۷ آبان ۹۶ 0۰4

[ad_1]

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمد هاشم بت شکن در آیین رونمایی از سامانه جامع بازار سرمایه و اتصال آن به تمامی شعب بانک مسکن برای استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه در تامین مالی حوزه راه، مسکن و شهرسازی،گفت: این همکاری مشترک زمینه استفاده از ظرفیت‌های هر دو نهاد را برای خدمت رسانی بهتر به آحاد مردم به طور متقابل فراهم می‌کند.

مدیرعامل بانک مسکن با بیان اینکه به شکلی مناسب ارتباط شبکه بین شعب و بازار سرمایه برای دسترسی به ابزارهای بازار سرمایه در حوزه راه و مسکن را با همکاری سازمان بورس اوراق بهادار برقرار می‌کنیم،گفت: آنچه ایجاد این ارتباط بین بانک مسکن و سازمان بورس در بازار سرمایه را اجتناب ناپذیر می‌کند تفاوت ما با سایر بانک‌های توسعه‌ای و همچنین بانک‌های تجاری فعال در سطح کشور از یک سو و استفاده بازار سرمایه از ظرفیت‌های فیزیکی بانک مسکن(شعب) برای افزایش ضریب نفوذ بین مردم از سوی دیگر است.

بت شکن ادامه داد: بانک‌های تجاری اقدام به تامین منابع کوتاه مدت از طریق جذب سپرده و پرداخت تسهیلات کوتاه مدت(عمدتا تا یک سال) به متقاضیان خود می‌کنند،بنابراین از این حیث مشکل منابع و مصارف ندارند؛ از سوی دیگر بانک‌های توسعه‌ای نیز عموما تجهیز منابع سپرده‌ای ندارند و از خطوط اعتباری بانک مرکزی، صندوق توسعه ملی، منابع بانک‌های خارجی و … استفاده می‌کنند و از این جهت می‌توانند تسهیلات بلند مدت پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه بانک مسکن تنها بانکی است که باید مانند بانک‌های تجاری از طریق بازار اقدام به جذب سپرده کند اما بر خلاف این بانک ها و مانند بانک های توسعه ای تسهیلات بلند مدت پرداخت کند،گفت: به عبارت دیگر بانک مسکن هم‌ اکنون تجهیز منابع خود را به صورت کوتاه مدت انجام می دهد اما تسهیلات بلند مدت اعطا می کند.

بت شکن ادامه داد: این یکی از مختصات ویژه بانک مسکن است که این بانک را از سایر بانک های کشور متمایز می کند. با توجه به این وجه تمایز بانک مسکن با سایر بانک‌ها، استفاده از کمک و ظرفیت بازار سرمایه برای ابزارسازی و نهادسازی در حوزه تامین مالی مسکن موضوعی اجتناب‌ ناپذیر است که طی چهار سال اخیر نیز همکاری بسیار خوبی از سوی سازمان بورس با بانک مسکن در این زمینه صورت گرفته است.

*دسترسی ۱۱ شعبه به سامانه جامع بازار معاملات سهام

مدیرعامل بانک مسکن درخصوص امکان دسترسی شعب به سامانه جامع بازار معاملات سهام (شبکه جامع بازار سرمایه) خاطر نشان کرد: در فاز اول، خدمات بازار سرمایه تنها از طریق ۱۱ شعبه بانک مسکن ارائه می‌شود که در واقع فاز پایلوت محسوب شده و به تدریج تمام شعب بانک مسکن امکانات بازار سرمایه در حوزه مسکن را به مشتریان خود معرفی و عرضه می‌کنند.

وی با بیان اینکه صدور مجوز راه اندازی شرکت تامین سرمایه تخصصی بانک مسکن برای اولین بار، صندوق های زمین و ساختمان، اوراق‌های رهنی، صندوق‌های با درآمد ثابت، انتشار اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن (اوراق تسه) و … بخشی از همکاری های صورت گرفته بانک مسکن با سازمان بورس اوراق بهادار برای ایجاد ارتباط بین حوزه تامین مالی مسکن و بازار سرمایه است، افزود: یکی از مهمترین دلایلی که ضریب نفوذ بازار سرمایه در میان آحاد مردم را کمتر از برخی دیگر از بازارهای رقیب می‌کند نداشتن شبکه فیزیکی دسترسی به بازار سرمایه برای مردم است.

به گفته وی، هر چند در نظام بانکداری در موارد بسیاری بر ضرورت گسترش بانکداری مجازی تاکید می‌شود اما در تمام دنیا بدون تامین شبکه فیزیکی پایدار نمی‌توان خدمت رسانی مطلوب را انجام داد و دسترسی مردم به شبکه‌های فیزیکی ارائه خدمات(مشابه شعب بانک‌ها یا کارگزاری‌ها) در کنار توسعه شبکه ارائه خدمات الکترونیک از الزامات اساسی است.

*هزار میلیارد تومان اوراق رهنی جدید منتشر می‌شود

بت شکن اعلام کرد: به زودی و با موافقت سیاست‌گذار پولی، هزار میلیارد تومان اوراق رهنی جدید منتشر می‌شود و همچنین بنا داریم تعداد صندوق‌های زمین و ساختمان را به ۴۰ صندوق افزایش دهیم.

مدیرعامل بانک مسکن با بیان اینکه هم‌ اکنون حدود ۲۰ هزار شبکه فیزیکی دسترسی به خدمات بانکی در قالب شعب بانک‌های کشور در نظام بانکی فعال هستند،افزود: استفاده از این ظرفیت فیزیکی گسترده از سوی بازار سرمایه را یکی از راه‌های فرهنگ‌سازی، اعتمادسازی و ایجاد آگاهی و نفوذ بین آحاد مردم برای ورود به بازار سرمایه محسوب می‌شود.

وی با یادآوری این‌که اولین صندوق زمین و ساختمان هفته آینده به اتمام می‌رسد، اظهار کرد:‌این پروژه زودتر از برنامه زمانبندی به پایان رسیده که نشان می‌دهد ابزارهای مالی می‌تواند پروژه مسکن را به سرانجام و نتیجه برساند.

بت شکن با اشاره به راه‌اندازی ۴۰ صندوق زمین و ساختمان مطابق برنامه راهبردی بانک مسکن، افزود: غیر از فعالیت کارگزاری در شعب بانک‌های مسکن، امروز در شعب منتخب ۷ کلانشهر کشور شعب بانکداری شرکتی تخصصی برای ارائه خدمات به انبوه‌سازان ارائه خواهد شد.

بحرالعلوم مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک مسکن نیز در این مراسم گفت: تا مردادماه امسال حجم سپرده‌های بانکی یک میلیون و ۴۰۰ هزار میلیارد تومان و حجم تسهیلات پرداخت شده یک میلیون و ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

وی با بیان این‌که سهم بازار بدهی در تامین مالی کسب و کارها ۸.۲ درصد است، گفت:‌آمار و ارقام نشان می‌دهد دسترسی لازم به مشارکت کنندگان بازار را در اختیار نداریم و ضروری است زیرساخت‌های اتصال به بازار سرمایه فراهم شود.

انتهای پیام/م

[ad_2]

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید