» مطالب گذشته » مواضع آمریکا نشان داد تصورات برخی مسئولان درباره برجام یک خیال باطل بود
مطالب گذشته

مواضع آمریکا نشان داد تصورات برخی مسئولان درباره برجام یک خیال باطل بود

۸ آبان ۹۶ 0۰3

[ad_1]

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، علی باقری معاون دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی در همایش بررسی آینده مذاکرات ایران و ۵+۱ از نگاه اقتصادی و سیاسی که توسط بسیج دانشجویی در دانشگاه شریف برگزار شد، گفت: عده‌ای تصور می‌کردند با تامین نظر دشمن می‌شود به منازعات هسته‌ای پایان داد، ولی تحریم‌های بعد برجام نشان داد که برجام نه تنها پایان منازعات نبود بلکه دست برتر ما را گرفت و دست پایین دشمن را به اهرمی برای فشار بیشتر به ما تبدیل کرد.

وی افزود: جان کری برای توجیه توافق ژنو در مجلس سنا گفت که قبل این توافق سرعت پیشرفت هسته‌ای ایران بیشتر از سرعت تاثیرات تحریم‌ها بود ولی این توافق سرعت پیشرفت‌های هسته‌ای ایران را گرفت و سرعت تحریم‌ها هم هنوز ادامه دارد.

باقری ادامه داد: بعد برجام خیلی از مقامات کشور می‌گفتند ما وارد مناسبات جدید بین المللی شدیم ولی مواضع آمریکا نشان داد این تصورات یک خیال باطل بیشتر نبود، یکی از عوامل موثر در تعامل با بیرون، خود ما هستیم و بعد طرف مقابل و شرایط از عوامل بعدی هستند، انهدام تاسیسات نظامی داعش توسط موشک های سپاه یک اتفاق بسیار مهم و بزرگ بود، دشمنان ما آن زمان مجبور شدند سکوت کنند و در برابر قدرت ما سر تعظیم فرود آورند، پس خود ما عنصر اصلی هستیم در رابطه با هر اتفاقی که می خواهد با طرف بیرونی رخ دهد.

وی گفت: ضعف یا اقتدار ما باعث می‌شود طرف مقابل برخورد متفاوتی داشته باشد، صدام هم گمان می‌کرد مابعد انقلاب دچار ضعف شده‌ایم که به ما حمله کرد و این تصور ذهنی هشت سال جنگ را بر ما تحمیل کرد. پس تصویر سازی ما از خودمان در ذهن دشمن تعیین کننده ترین عنصر برای اقدام آنهاست.

باقری عنوان کرد: نوع رفتار ما طرف آمریکایی و اروپایی را به این نتیجه رساند که ایران ضعیف شده و بر اساس همین درک و فهم هم بحث مذاکرات پیش کشیده شد، ما باید ابتدا تصویری که از خودمان در ذهن دشمنان ترسیم شده را پاک کنیم. وقتی عالی‌ترین مقام کشور می‌گوید مذاکرات حلال مشکلات است و وقتی می‌گویند برجام را در موضوعات دیگر هم تکرار می‌کنیم مشخص است چه اتفاقی رخ می دهد.

وی اظهار داشت: کسانی که برجام را امضا کردند ظاهرا باید اطمینان داشته باشند که در یکی دوسال آینده دنیا تمام می‌شود و اگر اینگونه نباشد ما با چه رویی می‌خواهیم به آیندگان بگوییم اجداد ما برای اینکه سوار هواپیمای نو شوند صنعت هسته‌ای را واگذار کردند. مشکل ما با خرید هواپیمای نو نیست بلکه با این است که قیمت این هواپیماها برابر است با محرومیت ملت ایران از بسیاری از حقوق.

باقری افزود: راه حل عقلانی، مدبرانه و اخلاقی برای جلوگیری از زیاده خواهی‌های دشمنان این است که ما تصویری مقتدرانه از خودمان در ذهن دشمنان ایجاد کنیم و بگوییم مذاکرات برای ما همه چیز نیست.

ادامه دارد….

[ad_2]

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید