» مطالب گذشته » فعالیت گروهی ۱۶۰ نفره برای نشان دادن تصویری متمایز از «الیور توئیست»/بهترین‌های بازیگری تا موسیقی و صحنه را انتخاب کردیم
مطالب گذشته

فعالیت گروهی ۱۶۰ نفره برای نشان دادن تصویری متمایز از «الیور توئیست»/بهترین‌های بازیگری تا موسیقی و صحنه را انتخاب کردیم

۱۰ آبان ۹۶ 0۰7

[ad_1]

به  گزارش خبرنگار تئاتر فارس، نمایش موزیکال الیور توئیست براساس نسخه سینمایی آن با همراهی بیش از ۱۶۰ نوازنده و بازیگر ابتدای آذر ماه به صحنه تالار وحدت می‌رود.

حسین پارسائی کارگردان این نمایش پیشتر نمایش‌هایی چون «قصیده بلند باران»، «یلدا»،‌«بانوی آب و آینه»،‌ «این فصل را با من بخوان»‌ و … را کار کرده است. برخی از بازیگران نمایش جدید پارسائی، مهناز افشار، هوتن شکیبا،‌ نوید محمدزاده،‌سعید چنگیزیان و … هستند.

درباره برخی جزئیات این نمایش با پارسائی به گفت ‌وگو نشستیم:

*جناب پارسائی با توجه به اینکه در گذشته افرادی به اجرای نمایشنامه الیور توئیست در ایران پرداخته بودند تصور می‌کنید اجرای شما چه تفاوتی با کارهای گذشته دارد و چه ویژگی‌های خاصی را شامل می‌شود؟

بهرحال این کار چند ویژگی مهم دارد، نخست اینکه وقتی ما دم از یک نمایش موزیکال می‌زنیم منظورمان یک روایت موسیقیایی است که خود چهره متفاوت یک رمان را که بارها هم خوانده شده و از آن تئاترهای زیادی اجرا شده ،‌ نشان می‌دهد. به طور طبیعی وقتی اثری موزیکال می‌شود گستره آن فراتر می‌شود چرا که از تمام ظرفیت‌های تئاتر و موسیقی در آن باید استفاده شود.

به طور طبیعی هم وقتی در یک پروژه نمایشی حدود ۱۶۰ نفر همراهی می‌کنند کار تفاوت زیادی با سایر کارها پیدا می‌کند.

پیش تولید این کار زمان زیادی به طول انجامیده و تمرین‌ها هم مستمر و مدام صورت گرفته است.

نزدیک به ۵۰ کودک از بین تعداد زیادی متقاضی انتخاب شده و مهارت‌هایی تحت نظارت و آموزش کسب کرده‌اند در حوزه حرکت و موسیقی و بازیگران و صحنه و نورپردازی نیز چنین روندی طی شده است و سعی شده متناسب شکل موزیکال کار چهره متفاوتی داشته باشد تا بتوانیم تصویر متمایزی از الویر توئیست در تمام عرصه‌ها نشان دهیم.

*نحوه انتخاب بازیگر چطور بوده ، علت انتخاب نوید محمد زاده و مهناز افشار چیست؟

بهرحال انتخاب بازیگران با مطالعه و براساس ایده اصلی کار صورت گرفته، گزینه‌های مختلفی ارزیابی شدند اما ما با توجه به تفاوت‌های این کار با سایر نمایش‌ها با حساسیت بیشتری بازیگران را انتخاب کردیم و در انتخاب بازیگر به دنبال بهترین‌ها بودیم. نخستین تلاشمان این بود کسانی را انتخاب کنیم که بازیگر حرفه‌ای و قابل اعتماد باشند تا از عهده نقش بر بیایند و بتوانند نقشی درخشان ایفا کنند.

به طور مثال آتیلا پسیانی از بزرگان و پیشکسوتان و مؤلفان تئاتر ما هستند کسی که در تئاتر ایران و حرکت نوین تئاتر سهم بسزایی داشته است و صاحب ایده و فکر است بنابراین چنین نویسنده و کارگردانی به ما برای کار افتخار داده است.

هوتن شکیبا و نوید محمد زاده هم قابلیت‌هایی دارند که انتخاب شدند هوتن قرار است در این کار یک قطعه موزیکال اجرا کند این قابلیت باید در بازیگری باشد تا بتواند آن را اجرا کند. مهناز افشار نیز تنها نقش اصلی زن است که در نقش نانسی ظاهر می‌شود. بنابراین همه اینها با مطالعه انجام شده و هر کدام با اجرای نقش طلبیده و محاسبه شده‌اند.

*پژوهش کار را از چه زمانی آغاز کرده بودید؟

پژوهش از دو سال پیش شروع شد، البته شش ماه از پیش تولید و آماده سازی نمایش می‌گذرد ، احساس کردم الیور توئیست موزیکال جذاب می‌شود آن را دراماتورژی کردیم و منطبق با نیازها امروزی سازی شد برای اجرا هم سراغ بهترین بازیگران رفتیم.

همچنین پیش فروش کار از شنبه ۱۳ آبان ساعت ۱۲ ظهر در سایت ایران کنسرت آغاز می‌شود و بازیگران اکنون در حال تمرینات نهایی برای اجرای کار هستند.

*درباره بازیگران خردسال کار نیز توضیح می‌دهید؟

بله ۵۴ بازیگر نوجوان ایفاگر نقش‌های کودکان نوانخانه  الیور توئیست و ۴۶ بازیگر تئاتر که در دوره های آموزشی فشرده توسط علی براتی طراح حرکت در تابستان گذشته در بخش‌های حرکتی مهارت لازم پیدا کرده‌اند که در صحنه های مختلف ایفای نقش می‌کنند.

*قطعات آوازی کار و ارکستر به چه صورت هدایت می‌شوند؟

٢٠ قطعه آوازی حاصل ماه‌ها تمرین و تلاش گروه آوازی با همراهی گروه فرم و حرکت، نمایش موزیکال الیور توئیست را روایت می‌کنند. بیش از ۴٠ نوازنده سازهای بادی و کوبه‌ای ارکستر بادی کارا با همراهی ٢٠ خواننده کُر قطعات آوازی الیور توئیست اثر لیونل بارت را به رهبری بردیا کیارس  اجرا می‌کنند.

در بخش صحنه پردازی نیز هفت صحنه نمایشی در ابعاد مختلف و گسترده طراحی شده است و از تمامی ظرفیت‌های فنی و ماشینری تالار وحدت استفاده کردیم.

همچنین بیش از ۶۵۰  قطعه لباس و ۱۶۰ قطعه اکسسوار آماده و ۹۰ نفر برای کار نمایش نیز چهره پردازی می‌شوند که از این تعداد ۱۵ شخصیت محوری و ۷۵ نقش فرعی چهره پردازی می‌شوند.

*آیا برای هزینه‌ها حمایت ویژه‌ای دریافت کردید؟

خیر ما تنها توسط موسسه حریر هنر شرق که توسط خودم اداره می‌شود تأمین شدیم و این نمایش هزینه‌های زیادی برایمان داشته است. دکور کار نیز تقریبا همه فضای تالار وحدت را دربر گرفته و تقریبا همه فضاهای لندن قدیم را دربر دارد.

*سخن پایانی؟

من از حمایت‌های بنیاد فرهنگی رودکی و تالار وحدت نیز تشکر می‌کنم چرا که همه امکانات را در این مدت در اختیار ما قرار دادند.

نمایش موزیکال الیور توئیست به کارگردانی حسین پارسایی و تهیه کنندگی موسسه فرهنگی هنری حریر هنر شرق از  اول آذر ماه ساعت ١٨ در تالار وحدت به صحنه خواهد رفت.

انتهای پیام/

[ad_2]

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید