» مطالب گذشته » نیچروان بارزانی مامور آشتی با بغداد و همگرایی میان احزاب کردستان عراق
مطالب گذشته

نیچروان بارزانی مامور آشتی با بغداد و همگرایی میان احزاب کردستان عراق

۱۰ آبان ۹۶ 0۰1

[ad_1]

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، مسعود بارزانی که به دنبال برگزاری همه‌پرسی غیرقانونی جدایی کردستان عراق با انتقادات محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی مواجه شده، امروز چهارشنبه قرار است از سمت ریاست منطقه کردستان عراق کنار برود.

رویترز گزارشی درباره کنار رفتن رئیس منطقه کردستان عراق منتشر کرده است.

خلاصه‌ای از این گزارش را در متن زیر بخوانید:

«مسعود بارزانی رئیس‌ کردستان عراق روز چهارشنبه از سمتش کنار می‌رود و بعد از همه‌پرسی ناکام برای استقلال این منطقه، آشتی با دولت مرکزی بغداد، همسایگان و همچنین آشتی با احزاب کُردی را به عهده برادرزاده خود می‌گذارد.

مقامات کُردی می‌گویند که نیچروان بارزانی که در کنار عمویش(مسعود بارزانی) در مقام نخست‌وزیر کردستان عراق حضور داشته، حالا شخصیتی اصلی و مهم در قوه مجریه منطقه خودمختار کُردستان ایفا خواهد کرد.

هوشیار زیباری وزیر خارجه پیشین عراق، مشاور کنونی حکومت کردستان و عضو ارشد حزب حاکم دموکراتیک کردستان گفت که “نخست‌وزیر(نیچروان بارزانی) در این دوره انتقالی، شخصیتی کلیدی خواهد بود”.

بارزانی به دنبال اثرات معکوس همه‌پرسی ۲۵ سپتامبر در اعزام نیروهای نظامی توسط دولت مرکزی برای باز پسگیری مناطقی که کُردها فراتر از منطقه خودمختارشان کنترل گرفته بودند، روز یکشنبه استعفایش را اعلام کرد؛ استعفایی که روز اول نوامبر(دهم آبان) اجرایی می‌شود.

همه‌پرسی و واکنش شدید دولت(مرکزی عراق)، همچنین چند دستگی‌ها و اختلافات عمیق در میان خود کُردها را هم نشان داده است.مسعود بارزانی در سخنرانی اعلام استعفایش رقبای سیاسی خودش را متهم کرد که بدون جنگ، مرتکب “خیانتی بزرگ” در رها کردن اراضی شدند.

در سیاست(داخلی) مربوط به کُردها، از نیچروان برادرزاده ۵۱ ساله او که از سال ۲۰۰۶ تاکنون(به استثنای سه سال) نخست‌وزیر بوده، این تصویر و درک وجود داشته که کمتر به دنبال دوقطبی کردن کُردها بوده و در قیاس با عمویش، روابط گرم‌تری با احزاب رقیب کُردی داشته است .

او همچنین روابط کاری نزدیکی با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه دارد؛ کسی که در اختلاف دولت مرکزی عراق با کُردها از زمان همه‌پرسی، از بغداد حمایت کرده است.

قبل از همه‌پرسی(جدایی کردستان عراق)، مسرور بارزانی پسر مسعود بارزانی به عنوان گزینه محتمل او برای جانشینی برآورد می‌شد اما حمایت او از رای به جدایی(کردستان عراق) که روابط با بغداد و قدرت‌های منطقه را متشنج کرد، سبب آسیب رسیدن به او شده است.

برای دهه‌ها سیاست در کردستان(عراق)، در تسلط حزب دموکرات کردستان(که رهبری آن برای سه نسل در خانواده بارزانی بوده) و حزب اتحادیه میهنی کردستان به رهبری خانواده جلال طالبانی بوده است؛ کسی که در ماه اکتبر درگذشت.

این دو حزب در دهه ۱۹۹۰ با هم در یک جنگ داخلی جنگیدند اما بعد از سقوط صدام حسین در سال ۲۰۰۳ ظاهر بیرونی وحدت را حفظ کردند و جلال طالبانی از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴ به عنوان اولین رئیس‌جمهور تشریفاتی بغداد خدکت کرد و در همان حال، مسعود بارزانی رهبر منطقه خودمختار کردستان شد».

انتهای پیام/م


عضویت در کانال تلگرامی بین‌الملل و سیاست خارجی فارس

[ad_2]

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید