» مطالب گذشته » Bull's-eye از خارج رینگ پدافندی/ «ایرگارد» و «هرکولس» بازیگران نقش اول
مطالب گذشته

Bull's-eye از خارج رینگ پدافندی/ «ایرگارد» و «هرکولس» بازیگران نقش اول

۱۴ آبان ۹۶ 1۰22

[ad_1]

گروه امنیتی دفاعی خبرگزاری فارس- هفتمین رزمایش «اقتدار هوایی فداییان حریم ولایت» با محوریت پایگاه هشتم شکاری اصفهان و با حضور اسکادران‌های پروازی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به مدت ۳ روز به مرحله اجرا در آمد.

در این تمرین گسترده هوایی، انواع جنگنده‌های شکاری بمب افکن و رهگیر، هواپیماهای ترابری، سوخت‌رسان، ارتباطی، شناسایی، شنود الکترونیکی، بالگردها و هواپیماهای بدون سرنشین حضور داشتند و با اجرای ۳ مرحله عملیاتی متفاوت شامل «گسترش و شناسایی منطقه درگیری»، «تمرین درگیری هوایی، شلیک تسلیحات هوا به سطح و پدافند غیرعامل» و نهایتا «بازگشت به پایگاه مبدا» بخشی از توان رزمی نهاجا را به نمایش گذاشتند.

در این گزارش قصد داریم کمی با جزئیات بیشتر به آنچه در این رزمایش رخ داده است، بپردازیم.

اجرای تمرین‌های مختلف نظامی که با نام رزمایش (مانور) شناخته می‌شود، یکی از اصلی‌ترین روش های ارتقای توان نیروی های مسلح کشورهاست. در این تمریانت است که با اجرای تمرینات منظم و دوره ای فرصت شبیه سازی درگیری ها و نبردها، به نیروهای متخصص داده شده و عملا توانایی آنان در شرایط نزدیک به میدان درگیری مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

نیروهای مسلح کشورمان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و همواره سعی در اجرای این مهم دارند. در این میان نقش تمرینات رزمی در نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بسیار چشم‌گیر است چرا که با توجه به حساسیت بالای توان هوایی و تجهیزات محور بودن آن، لزوم تست تسلیحات مختلف و آموزش‌های میدانی به کارکنان بیش از پیش احساس می شود.

در این میان علی رغم مشکلات فراوان از جمله تحریم های گسترده نظامی، کارکنان زحمت کش این مجموعه در کنار سایر بخش های نیروهای مسلح، فعل خودکفایی را به خوبی صرف کرده اند و با اجرای دقیق تعمیرات و به روز رسانی ناوگان هوایی، تست تسلیحات جدید در بخش های گوناگون و توجه به ارتقای سامانه های مختلف اعم از راداری، جنگ الکترونیک، ناوبری و… توان عملیاتی خود را به خوبی به نمایش گذاشته اند که تمامی این اقدامات با پرواز مقتدرانه خلبانان آموزش دیده کشورمان در محیط رزم تکمیل و به منصحه ظهور می‌رسد.

با این توصیفات، بنا بر زمان تعیین شده توسط مقامات ارشد نظامی کشورمان، بازه زمانی هشتم تا دهم آبان ماه سال جاری جهت برگزاری هفتمین رزمایش اقتدار هوایی فداییان حریم ولایت مشخص و در روز موعود با رزم مقدس «ابوالفضل العباس (ع)» در منطقه عمومی اصفهان آغاز شد.

طی روزهای منتهی به زمان این رزمایش، هواپیماهای شکاری از پایگاه های مختلف هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران وارد منطقه هوایی شهید بابایی اصفهان شدند.

بنا بر اعلام سخنگوی رزمایش، امیر سرتیپ دوم خلبان مسعود روزخوش، این رزمایش با شعار امنیت، ثبات، دوستی و صلح پایدار برای کشورهای دوست در منطقه عمومی اصفهان به عنوان مرکزیت مانور هوایی اجرا و میدان تیر انارک شهرستان نائین اصفهان نیز جهت اجرای عملیات های هوا به هوا و هوا به سطح در نظر گرفته شده بود.

در این رزمایش اکثریت پایگاه‌های هوایی کشور حضور داشته و انواع هواپیماهای جنگنده شامل F-4 ، F-5 ، F-7 ، F-14 ، MiG-29 ، Su-24 و صاعقه در کنار هواپیماهای ترابری C-130 ، سوخت رسان بوئینگ ۷۰۷ و ۷۴۷، هواپیماهای ارتباطی، هواپیمای شناسایی RF-4، پهپادها و بالگردهای ترابری تمرینات به فعالیت مشغول شدند.

در این رزمایش انواع تمرینات شامل درگیری های هوا به هوا، شلیک تسلیحات بهینه سازی شده نهاجا از جمله بمب های هوشمند و نقطه زن و راکت های ساخت ایران، اجرای تمرینات جنگ الکترونیک، شناسایی منطقه درگیری، پوشش هوایی، پدافند غیرعامل، تمرین آماده باش ها بر اساس طرح های پراکندگی، تفرقه، استتار، اختفا، فریب الکترونیکی و اقدامات درون سیستمی به مرحله اجرا در آمد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

نهایتا با برگزاری تمرینات از پیش تعیین شده، هواپیماهای شکاری، منطقه هوایی اصفهان را به سمت پایگاه هوایی متبوع خود ترک کردند.

همچنین بنا بر گفته سخنگوی رزمایش، تمرین عملیات بردبلند جنگنده ها در خارج از رینگ پدافندی همراه با سوختگیری هوایی، دقت در نقطه زنی بمب ها و راکت ها در عملیات هوا به زمین و موشک های هوا به هوا با قدرت تخریب بالا، کنترل و هدایت آتش شکاری بمب‌افکن‌ها، رصد اطلاعاتی منطقه عملیات با استفاده از تصاویر هوایی پرنده های با سرنشین و بدون سرنشین، گشت هوایی هواپیماهای رهگیر به منظور مقابله با هرگونه تجاوز هوایی دشمن و انهدام اهداف کشف شده از محورهای مورد توجه فرماندهان است.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود اظهار داشت که سامانه ها و تسلیحات ساخته شده و ارتقاء یافته در مراکز دانشگاهی و صنعتی کشور، صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و جهاد خودکفایی نیروی هوایی ارتش در این رزمایش به نمایش گذاشته خواهد شد و انجام تیراندازی های هوا به هوا، تیراندازی علیه اهداف هوایی با سرعت و در ارتفاعات مختلف، تیراندازی و بمباران هوا به زمین در روز و شب با استفاده از بمب های هوشمند سنگین و نیمه سنگین و استفاده از انواع موشک های لیزری، تلویزیونی، حرارتی، راداری و انواع راکت ها و بمب های تولید شده به دست متخصصان داخل کشور از دیگر بخشهای مهم است که در سطح گسترده ای صورت می پذیرد.

امیر روزخوش خاطرنشان کرد که محور اصلی این رزمایش انهدام اهداف سطحی و هوایی است که توسط خلبانان شجاع و جوان نیروی هوایی با تمرین تاکتیک های نو و ابتکاری در راستای استفاده از مهمات هوشمند برد بلند و نقطه زن در محیط واقعی نبرد و شرایط جنگ الترونیک انجام می گیرد و از دیگر اهداف رزمایش اقتدار هوایی فدائیان حریم ولایت نیز اجرای تمرینات ‌ تقویمی و سالیانه، ارتقای سطح مهارت فرماندهان در طرح ریزی و کنترل عملیات های هوایی در محیط واقعی جنگ الکترونیک، بروز رسانی سامانه ها و آزمایش دستاوردهای دفاعی و نمایش گوشه‌ای از اقتدار رزمی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است که نشان از آن دارد که نیروی هوایی ارتش در کنار سایر قوای مسلح کشور تحت فرماندهی ولی امر مسلمین وظیفه تامین امنیت پهنه هوایی کشور را بر عهده دارد.

* روز نخست

در روز اول رزمایش، اقدامات لازم جهت شناسایی منطقه عمومی رزمایش صورت پذیرفت، با توجه به آنکه تمرین در شرایط واقعی نزدیک به نبرد در حال شبیه سازی بود لذا منطقه مورد نظر باید مورد تصویر برداری واقع شده تا خلبانان تیزپرواز نیروی هوایی به دقت آن را بمباران کنند.

به همین منظور هواپیماهای با سرنشین و بدون سرنشین نهاجا در کنار هواپیماهای جمع آوری اطلاعات سیگنالی و شنود الکترونیکی در ساعات مختلف شبانه روز به پرواز در آورده و اهداف از پیش تعیین شده را مورد شناسایی قرار دادند که از جمله این اقدامات می توان به حضور هواپیمای شناسایی RF-4E فتوفانتوم جهت تصویربرداری در کنار بهره گیری از نسل جدید پهپادها اشاره کرد.

سپس با تحلیل تصاویر به دست آمده و انجام چند پرواز تمرینی بر فراز میدان تیر انارک اصفهان، شرایط برای تست مهمات جنگی در بخش اصلی رزمایش ، محیا شد.

* روز دوم

در روز دوم رزمایش، عملا مرحله اصلی تمرینات تیزپروازان نیروی هوایی به مرحله اجرا در آمد.

در این بخش، ابتدا هواپیماهای شناسایی در کنار پهپادها اقدام به تصویربرداری از محیط رزمایش کرده و حاصل فعالیت آنان جهت تحلیل یگان‌های شکاری مورد بهره برداری قرار گرفت. سپس هواپیماهای بمب افکن نهاجا در پوشش یگان‌های رهگیر که با ایجاد چتر ایمن بر فراز آنان امنیت را در جهت یک ماموریت موفق تضمین می کردند به سوی اهداف مورد نظر پرواز کرده و در این میان با سوخت گیری هوایی از ناوگان سوخت رسان برد پروازی را افزایش داده و نهایتا اقدام به بمباران با تسلیحات مشقی کردند.

پس از آن هواپیماهای ترابری نیز اقدام به بارریزی تاکتیکی و رهاسازی چتربازان نیروهای مخصوص در منطقه عمومی رزمایش کردند و در بخش دیگر، پروازهای شبانه اجرا شد که در در ذیل به صورت جز به جز به بررسی امور صورت گرفته توسط جنگنده های نهاجا در روز دوم اشاره می‌کنیم.

* تامکت F-14

جنگنده F-14A ملقب به تامکت، هواپیمایی شکاری با وظیفه دفاع هوایی، رهگیری و همچنین ایجاد برتری هوایی در میدان نبرد است که وظیفه انجام گشت های هوایی برای یگان های بمب افکن اعزامی به منطقه رزمایش را بر عهده دارد.

در این تمرین ها، جنگنده های تامکت با بهره گیری از تسلیحات هوا به هوا شامل موشک های هدایت راداری AIM-7 اسپارو و هدایت حرارتی AIM-9 سایدوایندر، به سمت منطقه مورد نظر پرواز کرده و با اجرای گشت هوایی یا همراهی ناوگان بمب افکن در قالب وظیفه TOP COVER (ایجاد چتر ایمن هوایی بر فراز یگان های پروازی خودی) ، منطقه را در برابر تک شکاری های دشمن فرضی ایمن ساختند.

همچنین این جنگنده در همراهی با دیگر شکاری رهگیر حاضر در تمرینات که میگ ۲۹ بوده است، عملیات شناسایی ناحیه و همچنین تمرین درگیری هوایی با یکدیگر را به انجام رساندند.

در بخشی دیگر از تمرینات نیز تامکت‌ها با سوخت گیری از هواپیمای سوخت رسان بوئینگ ۷۰۷ افزایش مداومت پروازی در منطقه نبرد را اجرا کردند و همچنین در بخش تمرینات شبانه روز دوم رزمایش نیز F-14 ها پس از پرواز، با اجرای سوخت‌گیری هوایی در ارتفاع پست (پایین) مداومت و ماندگاری خود را در منطقه نبرد افزایش داده و با پوشش هوایی ناوگان بمب افکن F-4 و Su-24 که مامور به انهدام اهداف در عملیات شبانه بودند ، به عمق میدان نبرد نفوذ کردند.

* فالکروم MiG-29

جنگنده های شکاری رهگیر MiG-29 ملقب به فالکروم از نمونه رزمی/ آموزشی MiG-29UB در رزمایش حضور داشتند که همانند تامکت‌ها وظیفه دفاع هوایی و گشت رزمی در منطقه به آنان سپرده شد و در روز نخست تمرینات، فالکروم‌ها به اجرای تمرین درگیری هوایی با F-14 پرداختند.

* فنسر Su-24

بمب افکن ضربتی Su-24MK ملقب به فنسر، یک هواپیمایی راهبردی و بردبلند در اختیار نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است که همواره به عنوان یکی از اصلی ترین ارکان رزمایش های انجام گرفته توسط نیروی هوایی و سایر تمرینات مشترک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فنسرهای اعزامی به منطقه عمومی رزمایش نیز تسلیحات دقیق و نقطه زن بهینه سازی شده شامل موشک Kh-25 را جهت اجرای تمرینات حمل می کردند.

موشک Kh-25ML یا X-25 یک سلاح هوا به سطح لیزری است که جهت انهدام اهداف مختلف مورد استفاده واقع می شود.

در تمرین های روز نخست رزمایش، بمب افکن ضربتی Su-24 با اصابت قرار دادن اهداف از پیش تعیین شده و اجرای پروازهای تمرینی برد بلند توانایی خود را به نمایش گذاشتند که از جمله آن می‌توان به عملیات‌های سوخت‌گیری شبانه شکاری به شکاری در ارتفاع پایین (بنا بر گفته سخنگوی رزمایش برای نخستین بار) اشاره کرد.

همچنین بمب افکن ضربتی سوخو ۲۴ در بخش شبانه تمرینات با بهره گیری از بمب های خود اقدام به اجرای عملیات CARPET BOMBING (فرش بمب) کردند که در حقیقت همان بمباران سنگین است که به واسطه رعایت اصل غافلگیری و پرواز در ارتفاع پایین صورت پذیرفت.

* فانتوم F-4

جنگنده بمب افکن F-4 ملقب به فانتوم را می توان اصلی ترین رکن هر رزمایش نیروی هوایی دانست.

این هواپیما که اصالتا با توانایی اجرای ماموریت های مختلف و به صورت مولتی رول (همه کاره) متولد شده است، می‌تواند در بخش های مختلف اعم از رهگیری هوایی، شناسایی، بمباران، شلیک تسلیحات هدایت دقیق، ضد کشتی و… به ایفای نقش بپردازد.

همانند دیگر تمرینات نهاجا، فانتوم‌ها نیز ماموریت‌های خاص خود را دنبال می‌کردند که در این میان بخشی از آنها از مبدا منطقه عمومی رزمایش و بخشی دیگر از پایگاه سوم شکاری همدان در این تمرینات حضور داشتند.

در روز دوم رزمایش، هواپیماهای راهبردی شناسایی/عکسبرداری RF-4E ملقب به فتوفانتوم با بهره گیری از غلاف جنگ الکترونیک AN/ALQ-101 با حضور بر فراز میدان نبرد، اقدام به تصویر برداری کردند.

این مهم از آنجا اهمیت دارد که در شرایط حاضر با وجود پهپادهای پیشرفته و نسل جدید می توان جهت شناسایی ایمن منطقه درگیری از نمونه مختلفی از آنان بهره جست اما به جهت سرعت و سقف پروازی و برد عملیاتی بالا، همچنان فتوفانتوم به عنوان یک سلاح استراتژیک تلقی می‌شود که تنها با وظیفه عکسبرداری و شناسایی و با اتکا به مهارت خلبان و بهره گیری از سامانه های جنگ الترونیک (بدون بهره گیری از هیچ سلاحی) به عمق میدان درگیری نفوذ کرده و با چشمان (دوربین) تیزبین خود نمای کامل را از شرایط درگیری به ارمغان می آورد.

پس از این تمرینات و بهره گیری از تصاویر به دست آمده از هواپیماها و پهپادهای شناسایی، فانتوم ها از نمونه رزمی F-4E، با اجرای پروازهایی بر فراز منطقه رزمایش، تمرینات خود را با رهاسازی بمب های مشقی ۵۰۰ پوندی MK.82 به انجام رسانده و پیش از آن نیز با اجرای سوخت گیری هوایی از تانکر سوخترسان بوئینگ ۷۴۷ شعاع رزمی خود را افزایش دادند.

همچنین در بخش شبانه تمرینات، فانتوم ها در پوشش چتر ایمن هوایی جنگنده های رهگیر F-14، با سوخت گیری هوایی و افزایش برد اهدافی را در منطقه عمومی رزمایش منهدم ساختند که در میان یک فروند از آنان با رهاسازی Flare (منور) اقدام به روشن نمودن منطقه کرده  و سپس باقی فانتوم ها اهداف را بمباران می ساختند که در این میان بمباران سنگین یا ایجاد فرش بمب از اهداف مورد نظر طراحان رزمایش بوده است.

* تایگر F-5

جنگنده بمب‌افکن‌های ریزنقش F-5 ملقب به تایگر در دو نوع رزمی F-5E و آموزشی/رزمی F-5F حضور داشتند که در روز دوم، تمرینات بمباران اهداف در میدان تیر انارک را با مهمات مشقی به انجام رساندند.

در این تمرینات دو فروندی، هر جنگنده مجهز به دو تیر بمب مشقی ۵۰۰ پوندی مارک ۸۲ بوده است که در دو نوع تاخیری جهت پرتاب در ارتفاع پایین مورد استفاده قرار می گیرد.

این بمب ها در نمونه واقعی خود با سرجنگی قدرتمند می توانند آسیب های بالایی را به اهداف مورد نظر وارد کنند.

همچنین جنگنده های صاعقه ۱ و نمونه دو کابین صاعقه ۲ نیز در این روز، با حمل بمب های مشقی MK.82 و پرتاب آنان به سمت اهداف از پیش تعیین شده ، میزان آمادگی خود را جهت حضور در روز اصلی محک زدند.

* ایرگارد F-7

جنگنده بمب افکن های F-7 ملقب به ایرگارد نیز در دو نمونه رزمی F-7N و آموزشی/رزمی FT-7N در تمرینات حضور داشتند.

دراین بخش از تمرینات جنگنده های F-7 با بهره گیری از راکت انداز های ساخت داخل اقدام به هدف قرار دادن موقعیت مورد نظر در میدان تیر کردند.

همچنین در بخشی دیگر از تمرینات نیز این هواپیماها با بهره گیری از بمب های مارک ۸۲ مشقی اهدافی را بمباران ساختند.

* هرکولس C-130

هواپیماهای ترابری تاکتیکی C-130 هرکولس، به عنوان اسب کاری نهاجا، همواره جز اولین یگان های پروازی است که در شرایط گوناگون اعم از جنگی، حوادث و بلایای طبیعی، کمک های بشر دوستانه، حمل و نقل تجهیزات و… به ایفای نقش می‌پردازد.

هرکولس‌ها در روز دوم رزمایش با بهره گیری از پوشش هوایی رهگیرهای نهاجا به عمق منطقه نبرد نفوذ کردند و با رهاسازی تاکتیکی بار و همچنین یگان های نیروهای ویژه ماموریت محوله خود را به انجام رساند.

در کنار اجرای ماموریت های از پیش تعیین شده، طبق اعلام امیر سرتیپ دوم خلبان روز خوش سخنگوی هفتمین رزمایش هوایی اقتدار فداییان حریم ولایت، عملیات جنگ الکترونیک و آزمایش انواع سامانه های پیشرفته ارتباطی نیروی هوایی ارتش با استفاده از بسترهای امن شبکه های بی سیم و باسیم، انواع سامانه های تسهیلات پروازی و انواع سامانه های تاکتیکی مأموریت های ابلاغ شده در جنگ الکترونیک را با موفقیت صورت پذیرفت، ضمن آنکه برای اولین بار پهپادهای تهاجمی مجهز به بمب های هوشمند نقطه زن با پرواز برد بلند و در محیط جنگ الکترونیک، با غافلگیری دشمن، سامانه های پدافندی دشمن فرضی را منهدم کردند.

همچنین در این مرحله از رزمایش، تیم های متخصص در حوزه های جنگ نوین حاضر در منطقه رزمایش به مقابله با تک شیمایی دشمن فرضی پرداختند و نهایتا وی اظهار داشت که افزایش حجم قدرت آتش و دقت در اصابت اهداف متحرک و ثابت زمینی و هوایی، استفاده از مهمات نقطه زن و دور ایستا با قدرت تخریب بسیار بالا در شرایط جنگ الکترونیک یکی دیگر از نقاط قوت این رزمایش است.

* روز سوم

در روز پایانی هفتمین رزمایش اقتدار هوایی فداییان حریم ولایت، تمرین انهدام اهداف از پیش تعیین شده با استفاده از تسلیحات جنگی و در شرایط شبیه سازی شده واقعی نبرد، در کنار عملیات های مقابله با حملات ش.م.ه، جستجو و نجات، جنگ الکترونیک، گشت مسلحانه هوایی و شبیه سازی درگیری هوایی، سوخت گیری جهت اجرای عملیات های بردبلند، بارریزی تاکتیکی و بهره گیری از هواپیماهای ارتباطی در جهت ایجاد کانال های امن رادیویی صورت پذیرفت.

لذا در این تمرینات همانند سالهای اخیر یک پایگاه هوایی در مقیاس واقعی، شامل باند پروازی، رمپ (پارکینگ هواپیماها)، آشیانه ها، ایستگاه های رادار و سکوهای پرتاب موشک، مخازن سوخت، انبار مهمات یا به طور کل هرآنچه در یک پایگاه هوایی دشمن فرضی متخاصم وجود دارد، در منطقه میدان تیر انارک شهرستان نائین اصفهان مورد شبیه سازی دقیق قرار گرفت که از این رو اقدامی جالب و ارزشمند محسوب می شود چرا که انجام تمرینات هوایی در شرایط نزدیک به واقعیت تاثیر فراوانی در عملکرد نیروهای عملیاتی دارد.

از سوی دیگر تمرینات جنگ الکترونیک که امروزه به عنوان یکی از اصلی ترین ارکان نبردها طبقه بندی می‌شود نیز به طور خاص مورد توجه برنامه ریزان و فرماندهان حاضر در رزمایش هوایی قرار گرفت.

طبق اعلام فرماندهان نیروی هوایی، میدان تیر انارک اصفهان، تنها مرکز جنگال (جنگ الکترونیک) کشور محسوب شده و عملیات های مورد نظر با استفاده از سیستم های اخلال گر، ضد اخلال گر و ضد ضد اخلال گر، توسط هواپیماهای مختلف، مورد آزمایش و اجرا قرار گرفت.

همچنین در بخشی دیگر از تمرینات نیز، تست تسلیحات به روز شده و تشخیص قابلیت دقیق آن مد نظر قرار گرفت تا با بررسی فاکتورهای مختلف و تشخیص عملکرد، بهره برداری از آنان در شرایط اصلی درگیری به بهترین نحو صورت پذیرد که در این میان توجه خاص طراحان رزمایش مبنی بر بهره گیری از تسلیحات بومی و همچنین استفاده از سلاح های نقطه زن و دور ایستا جهت انهدام اهداف از فاصله دور و خارج از رینگ پدافندی دشمن قابل توجه است لذا همانند روز دوم در ادامه به صورت جزء به جزء به بررسی اقدامات صورت گرفته با توجه به اعلان رسمی مسئولان رزمایش می پردازیم.

F-14: تامکت ها از مبدا پایگاه هوایی اصفهان، همانند روز دوم، وظیفه اجرای پوشش هوایی بر فراز منطقه رزمایش (ایجاد چتر ایمن یا TOP COVER) و همچنین اجرای تمرینات شبیه سازی شده درگیری هوایی با یک فروند جنگنده MiG-29UB را به انجام رساندند.

در این تمرینات، هواپیماهای درگیر با استفاده از سامانه های اخلال گر و جنگ الکترونیک توانایی یکدیگر را مورد ارزیابی قرار داده و با اجرای مانورهای سنگین هوایی، وظایف مورد نظر را صورت دادند، همچنین یک فروند تامکت با فلر ریزی بر فراز منطقه رزمایش، فرار از موشک های حرارتی دشمن فرضی را تمرین کرد.

فلرها (Flare) که با نام شراره شناخته می شود گوی های آتشینی هستند که همانند منور از جنگنده پرتاب شده و موشک های حرارتی را که هدف آنان حرارت بازتاب شده از موتور هواپیماهای شکاری است را با ایجاد هدفی کاذب منحرف می کنند.

دیگر سیستم منحرف کننده تسلیحات هوا به هوا چف (Chaff) است که با نام باریکه شناخته شده و از جنس براده ها و نوارهای باریک آلومینومی است که با ایجاد سطح مقطع راداری کاذب، می تواند تسلیحات هدایت راداری فعال را منحرف کند.

در کنار این تمرینات، جنگنده های تامکت بار دیگر مداومت پروازی خود را بر فراز منطقه درگیری با سوخت گیری از تانکر بوئینگ ۷۰۷ افزایش دادند و با همراهی ناوگان بمب افکن اعزامی به منطقه درگیری مانور آنان را در مقابل تک دشمن فرضی ایمن ساختند.

MiG-29: فالکروم های حاضر در رزمایش علاوه بر انجام درگیری های هوایی، اقدام به شلیک موشک های هوا به هوا کردند.

در این تمرین یک فروند جنگنده MiG-29UB مجهز به موشک حرارتی R-73 آرچر، یک تیر هدف حرارتی TDU-11 پرتاب شده از جنگنده F-5F را مورد اصابت دقیق قرار داد که این تمرین، شبیه سازی درگیری هوایی با هدفی پر سرعت و سپس اصابت آن با استفاده از موشک های حرارتی است که پس از رهاسازی TDU و گردش شدید جنگنده حامل هدف، عملیات قفل و سپس انهدام صورت می پذیرد.

همچنین فالکروم ها علاوه بر پوشش هوایی و تمرین درگیری با جنگنده F-14، اقدام به تیراندازی هوا به زمین کردند.

Su-24: بمب افکن ضربتی فنسر در مرحله اصلی رزمایش خوش درخشید. طبق اعلام سخنگوی رزمایش اهداف متفاوتی توسط خلبانان تیزپرواز این هواپیماها و با بهره گیری از سلاح های دقیق و نقطه زن هدایت لیزری مورد اصابت قرار گرفت.

به نظر می رسد که در این تمرینات اهداف مشخصی همانند سطوح مستحکم هدف موشک های هدایت لیزری Kh-25ML این بمب افکن بوده است. ضمن آنکه با بهره گیری از اصل غافل گیری و پرواز در ارتفاع پایین نیز فنسرها توانستند هدف های متحرک را منهدم سازند.

F-4: جنگنده بمب افکن های فانتوم در روز سوم، بخشی از توان گسترده رزمی و توان حمل تسلیحاتی خود را به نمایش گذاشتند.

نخست این جنگنده ها با بهره گیری از بمب های ۵۰۰ پوندی MK.82 هدفی را در منطقه رزمایش مورد اصابت قرار دادند و سپس با بهره گیری از موشک هدایت اپتیکی بهینه سازی شده AGM-65 ماوریک هدفی متحرک را نابود کردند. پس از آن نیز با بهره گیری از بمب های ۲۰۰۰ پوندی هدایت اپتیکی قاصد ساخت صنایع داخلی کشورمان، اهداف مستحکم را از فاصله دور و با حجم تخریب گسترده منهدم کردند.

در پایان نیز ۲ فروند از جنگنده های F-4، هرکدام با رهاسازی ۸ تیر بمب ۵۰۰ پوندی MK.82  فرش بمبی را بر فراز پایگاه دشمن فرضی ایجاد کردند که با ایجاد آتشی جهنمی، تمامی اهداف باقی مانده را منهدم ساخت، در کنار تمرینات بمباران فانتوم ها با اجرای سوخت گیری از تانکرهای غول پیکر بوئینگ ۷۴۷، پرواز در فواصل برد بلند را شبیه سازی کردند که در این میان F-4ها در حال همراهی یک فروند از هواپیماهای سوخت رسان ۷۴۷ و با اسکورت جنگنده رهگیر F-14 به عنوان حسن ختام رزمایش از مقابل دید حاضران عبور کردند.

F-5: تایگرهای حاضر در روز اصلی رزمایش هرکدام با حمل دو تیر بمب ۵۰۰ پوندی MK.82، اهداف خود را در سطح میدان تیر انارک اصفهان مورد حمله قرار دادند.

همچنین در بخشی دیگر از تمرینات،F-5ها با بهره گیری از راکت اندازهای به سمت نقاط مورد نظر شلیک کرده و در پایان نیز تیراندازی هوا به زمین صورت پذیرفت ، ضمنا جنگنده های صاعقه نیز هرکدام با رهاسازی بمب های ۵۰۰ پوندی MK.82 ، اهداف خود را شامل باندهای پروازی، ایستگاه های رادار و سکوهای پرتاب موشک، مخازن سوخت و انبار مهمات منهدم کردند.

F-7: ایرگاردهای حاضر در روز اصلی نمرینات، نخست با بهره گیری از راکت اندازها اهداف حیاتی دشمن فرضی را مورد حمله قرار دادند. پس از آن برای نخستین بار با بهره گیری از بمب های نسل جدید و دور ایستا با نام یاسین هدفی را از فاصله ۶۰ کیلومتری منهدم کردند.

این موضوع از آنجا اهمیت دارد که بنا بر نظر طراحان رزمایش انهدام اهداف از برد بالا و به دور از پدافند دشمن به جهت ایمن ساختن هواپیماهای خودی همواره مدنظر است و به نظر می رسد که در این راستا با بهره گیری از تسلیحات جدید و هدایت شونده می توان اهداف را با ایمنی بالاتر و دقت فوق العاده از فاصله زیاد منهدم نمود بدون آنکه نیاز به حضور مستقیم جنگنده بر فراز میدان نبرد باشد.

C-130: در این رزمایش، برای نخستین بار هواپیماهای ترابری تاکتیکی هرکولس اقدام به بمباران هوایی کردند.

در این راستا نخست یک فروند از این هواپیماها با رهاسازی ۵۰ تیر بمب مشقی ۱۰۰ پوندی، سطح گسترده ای از میدان نبرد را هدف قرار داد و پس از آن نیز یک فروند هرکولس دیگر  اقدام به رها سازی ۳ تیر بمب Mk.84 با وزن ۲۰۰۰ پوند کرد.

نهایتا این هواپیماها با رهاسازی نیروهای تیپ ویژه در راستای تمرینات چتربازی بخشی دیگر از توان خود را به نمایش گذاشتند.

بالگردها: بالگردهای بل ۲۱۴ در راستای عملیات جستجو و نجات را که اختصارا SAR نامیده می شود در منطقه عمومی رزمایش حاضر بود.

پهپادها: هواپیماهای بدون سرنشین در جنگ های حال حاضر به عنوان یکی از اصلی ترین ارکان نیروهای مسلح هر کشوری طبقه بندی می شوند. این هواگردها همانطور که از نام آنان پیداست فاقد خلبان بوده و به همین دلیل می توانند در شرایط نیازمند ریسک بسیار بالا و با توجه به توانایی های رزمی خود مورد بهره برداری قرار گیرند بدون آنکه نگرانی از آسیب جانی وجود داشته باشد.

در این رزمایش نیز از روز نخست توجه به این هواپیماها به صورت خاص دنبال می شد و در امر شناسایی منطقه نبرد مورد بهره برداری واقع شدند، ضمن آنکه در روز پایانی با بهره گیری از سلاح های هدایت دقیق اهدافی را در میدان تیر انارک اصفهان نابود ساختند.

لازم به ذکر است که طبق اعلام سخنگوی هفتمین رزمایش هوایی اقتدار فداییان حریم ولایت، این تمرینات با موفقیت کامل و با دستیابی به تمام اهداف از پیش تعیین شده ضمن رعایت تمامی نکات فنی و ایمنی به پایان رسید و تست تسلیحات به روز ساخت کشورمان با بهره گیری از توان رزمی نیروی هوایی مورد بررسی قرار گرفت ضمن آنکه اجرای عملیات در محیط جنگ الترونیک و سکوت رادیویی در کنار پدافند غیرعامل و مقابله با حملات ش.م.ه با بهره گیری از تاکتیک های نوین صورت پذیرفت همچنین بهره گیری از علوم روز خصوصا آموزش های داده شده به خلبانان که توسط اساتید پیشکسوت نهاجا در سال های گذشته انجام شده بسیار مثبت ارزیابی شد و این ارزیابی در خصوص کارکنان آمادی و نگهداری وتعمیر هواپیما هم همین منوال بود.

امیر روزخوش در بخش دیگر از سخنان خود اعلام کرد که ما در این رزمایش با موفقیت موشک ها، بمب ها و تسلیحات کاملا بومی و بهینه شده را تست عملیاتی کردیم و پایان کامل تمرینات زمانی خواهد بود که همه جنگنده بمب افکن ها و هواپیماهای ترابری و سوخت رسان به پایگاه های اصلی خود برگردند.

وی ارتقا توان عملیاتی نیروی هوایی ارتش را به عنوان نیروی مستقل در جنگ های نا متقارن را دیگر دستاورد این رزمایش عنوان کرد و ادامه داد: در این رزمایش از انواع پهپاد وهواپیماهای بدون سرنشین به منظور بمباران، ورود در صحنه عملیات و تهیه نقشه و عکس های هوایی به منظور پشتیبانی از نیروهای سطحی استفاده شد، همچنین سوخت گیری هوایی در ارتفاع پست به منظور بمباران برد بلند و نفوذ در عمق دشمن را از دیگر دستاوردهای رزمایش عنوان کرد.

* Bull’s-eye (چشم گاو – خال) یک اصطلاح رایج در میان خلبان نیروی هوایی در مواقعیست که مهمات دقیقا به هدف اصابت می‌کند.

گزارش از دانیال بهمنش

انتهای پیام/

[ad_2]

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید