» مطالب گذشته » ورود ایران به نزاع اربیل-بغداد به حل مسالمت آمیز بحران منجر شد
مطالب گذشته

ورود ایران به نزاع اربیل-بغداد به حل مسالمت آمیز بحران منجر شد

۱۴ آبان ۹۶ 1۰10

[ad_1]

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «هادئ اکرم الکعبی»، دبیر کل جنبش النجباء عراق (از نیروهای حشد شعبی عراق) در گفت‌وگوی تفصیلی با روزنامه «الاخبار» لبنان به تحیلل بخشی از تحولات پرشتاب سیاسی و میدانی در عراق پرداخت.

او درباره عراق پسا داعش اظهار داشت: با وجود اینکه بغداد به زودی پیروزی بزرگ بر داعش را اعلام می‌کند اما این گروهک تروریستی هسته‌های خفته خود را حفظ خواهد کرد و سرکوب آن به همکاری امنیتی گسترده و فشرده نیاز دارد.

وی افزود: اندیشه‌هایی را هم که داعش در مناطق تحت تسلط  سابق خود برجای گذاشته نیازبه انقلاب و جنبش فرهنگی و اجتماعی بزرگ دارد تا اذهان عمومی از باورهای اشتباه پاک شود.

نقش آفرینی گروه های مقاومت در آینده سیاسی عراق

الکعبی با بیان اینکه نقشه ائتلاف‌های سیاسی عراق هم در مرحله کنونی تغییر کرده است، افزود: ما هر روز شاهد تحولی جدید هستیم با نزدیک شدن به انتخابات عراق احزابی که در تشکیل حشد شعبی شریک بودند و نماینده گروه‌های مقاومت هستند ضمن ائتلاف با یکدیگر نقش اصلی و مهم در آینده سیاسی عراق خواهند داشت.

ادامه مبارزه با اشغالگری آمریکا

دبیر کل جنبش النجباء عراق ضمن تایید اظهارات برخی گروه‌های مقاومت این کشور برای بازگشت به عملیات مسلحانه علیه آمریکایی‌ها در مرحله آتی گفت: ما در گروه‌های مقاومت وظیفه اصلی و یکی از اهدافمان ممانعت از هر گونه اشغالگری در عراق است.

وی تاکید کرد: مقاومت اسلامی با آغاز اشغالگری امریکا در عراق در سال ۲۰۰۳ شکل گرفت بنابراین وظیفه مقاومت مقابله با هر گونه حضور نظامی امریکا در عراق و ممانعت از بقای آن است بخصوص حضوری که غیردیپلماتیک باشد.

الکعبی درباره مخالفت جنبش النجباء با حضور در انتخابات گفت: النجباء به دلایل متعددی در انتخابات حضور پیدا نخواهد کرد این یک تصمیم سیاسی است اما از خاستگاه مخالفت با ورود به کار سیاسی نیست ما در کار سیاسی ورود می‌کنیم و گفتمان و مواضع روشنی هم داریم اما اولویتمان در حال حاضر ملت عراق است.

وی بر ضرورت مشارکت فعال مردم کشورش در انتخابات تاکید کرد و گفت: ما بر این باوریم که شخصیت‌های پاکی هم در انتخابات حضور دارند و هنگامی که از ما درباره کاندیدهای لایق می‌پرسند ما طرف ها و فهرست‌هایی که معتقدیم آنها درست و سالم هستند و تحقق خواسته‌های ملت، ایجاد اصلاحات و سرکوب فساد را دنبال خواهند کرد و از مقاومت و اندیشه‌های آن حمایت می‌کنند نام می‌بریم.

وی در خصوص دلایل مخالفت النجباء برای حضور در انتخابات گفت: اگر همه بخواهند در کار سیاسی ورود کنند جامعه با وضعیت خود رها می‌شود بخصوص که ما مقاومت خود را به میدان فرهنگی منتقل خواهیم کرد تا اصل مقاومت را در داخل جامعه محکم کنیم و همچنین بر کار امنیتی هم متمرکز خواهیم شد چون داعش هسته های خفته ای دارد.

الکعبی درباره اظهارات حیدرالعبادی، نخست وزر عراق در ممانعت از حضور گروه‌های مسلح و حشد شعبی در انتخابات گفت: اظهارات العبادی معمول و طبیعی است و نهاد حشد شعبی یعنی به طور کلی نهاد نظامی آن و نه گروه هایش هرگز در انتخابات حضور نخواهند داشت برای مثال حزب الدعوه، حزب آقای العبادی که شاخه نظامی در الحشد با نام نیروهای شهید صدر دارند در انتخابات شرکت نمی‌کنند بنابراین هر کدام که بخواهند در انتخابات شرکت کنند باید از حشد استعفا بدهند این موضوع درباره دستگاه‌های نظامی و امنیتی عراق هم صدق می‌کند و ضابطه‌ای است که بر اساس قانون اساسی عراق وضع و به اجرا درآمده بنابراین هر کسی به دنبال حضور در انتخابات است اول از نهاد نظامی استعفا می‌دهد.

وی با بیان اینکه دولت عراق هیچ ارتباطی با نیروهای النجباء در خارج از خاک عراق ندارد، افزود: آنها جمعی مسافر هستند که به شکل طبیعی و رسمی به سوریه می‌روند و در آنجا مجهز به سلاح می‌شوند و اصلا کارشان به دولت عراق مربوط نمی‌شود.

حماقت بارزانی شکست پروژه او را جلو انداخت

دبیر کل جنبش النجباء درباره بحران اخیر کُردها و پیامدهای آن گفت: پروژه مسعود بارزانی شکست خورد و حماقت او بود که این شکست را جلو انداخت، تا همین اکنون در داخل حزب وی بسیاری از رفتارهای وی خشمگین و عصبانی هستند او با باورهای عشیره‌ای خود طرح تشکیل کشور مستقل کردستان را کاملا از بین برد.
الکعبی باورهای بارزانی را عشیره ای و به دور از سیاست، مدیریت ورهبری واقعی خواند و گفت: خانواده بارزانی در طول تاریخ مردم کُرد ما را درگیر مشکلات زیادی کردند آنها با صدام حسین علیه کُردها متحد شدند آن هم زمانی که صدام مردم ما را سرکوب می‌کرد این خانواده همچنین رابطه گسترده و بزرگی با رژیم صهیونیستی دارد.

دبیر کل جنبش النجباء عراق هدف بارزانی از پیگیری طرح جدایی منطقه کردستان عراق را ضعیف و متلاشی کردن این کشور خواند و گفت: بارزانی با گسیل نیروهای خود به کرکوک و برخی از دیگر مناطق و اشغال آنجا به دنبال اعلام کشور خودخوانده خود بود تا اسرائیل دوم در منطقه باشد.

الکعبی با اشاره به کینه و خیانت بارزانی، افزود: او بر اساس پروژه جدید آمریکا به دنبال جدایی منطقه کردستان عراق بود و در واقع آمریکایی‌ها صاحبان پروژه تجزیه عراق هستند.

دبیر کل جنبش النجباء از جمله دلایل اصرار بارزانی بر برگزاری عجولانه همه پرسی، آزادی الحویجه توسط نیروهای مشترک عراق خواند و گفت: از همین رو بود که بغداد فی الفور و شفاف تصمیم خود را قطعی کرد دولت عراق و مردم این کشور اعم از کُردها و عراقی ها ودیگر اقوام همگی قبول مسئولیت کردند علاوه بر حشد شعبی ، ارتش و نیروهای امنیتی عراق و تصمیم گرفتند که نزاع در شمال عراق را از لحاظ سیاسی و نظامی یکسره کنند.

نقش مهم ایران در حل مسالمت آمیز نزاع اربیل-بغداد
الکعبی تصریح کرد: مداخله جمهوری اسلامی ایران در این موضوع و حضور حاج قاسم سلیمانی و گفت‌وگوی وی با همه طرف‌ها برای پیشبرد راه حل مسالمت آمیز دستاورد مهمی را در ایجاد راه حل مسالمت آمیز محقق کرد که جلوی خونریزی‌ها را گرفته و فرزندان عراق را با همه اقوام آن مصون دارد.

وی افزود: هنگامی که نیروهای مشترک عراقی وارد کرکوک و مناطق مورد مناقشه شدند نیروهای پیشمرگه به ما کمک کردند و در نتیجه ما به شکلی مسالمت آمیز بر این منطقه مسلط شدیم آن هم در حالی که نیروهای مسعود بارزانی پیشمرگه و نیروهای مشترک عراق را عمدا هدف گرفته بودند مسعود بارزانی با خیانت خود و دنباله روی از اسرائیل و آمریکا، بغض و کینه عرب‌ها را ریشه دارتر کرد و در واقع دشمن کُردها خود عرب‌ها هستند و اسرائیل هم دوستشان است.

 پرونده عراق هنوز در دست سبهان است

دبیر کل جنبش النجباء عراق درباره دلیل نزدیک شدن عربستان به عراق در برهه کنونی گفت: ما ملاحظه می‌کنیم که اکثر شخصیت‌هایی که برای کار در عراق اعزام شدند کسانی هستند که در داخل سرویس‌های اطلاعاتی امریکا آموزش دیدند و در آمریکا کار کردند و فرقی نمی‌کند کار آنها دیپلماتیک یا اطلاعاتی بوده باشد و ثامر سبهان، سفیر سابق عربستان در بغداد نمونه آنهاست.

وی تاکید کرد همه آنهایی که روی پرونده عراق تمرکز کرده‌اند شخصیت‌هایی ظاهرا سعودی اما به واقع آمریکایی هستند چون آمریکایی‌ها به تنهایی قادر به پیاده کردن نقشه‌های خود در عراق نیستند خروج سبهان از عراق به معنای پایان پروژه آمریکایی-سعودی نیست بلکه این پروژه ادامه دارد و در واقع سفیر جدید هم زیر نظر سبهان کار می کند و از خود هیچ اختیاری ندارد.

الکعبی با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها یک کشور کاملی همچون عربستان را به خدمت گرفته اند، گفت: آمریکایی‌ها به دنبال تحکیم ایده واحدی هستند که پول‌های زیادی را برای آن هزینه کردند  و آن هم مفهوم دشمنی با ایران و دوستی با آمریکا و عربستان است تا جبهه مقاومت را تجزیه کنند.

وی با اشاره به ادامه فعالیت گردان آزادسازی جولان از گروه‌های مسلح وابسته به جنبش النجباء در سوریه گفت: این گروه همچنان در حال مبارزه با تکفیری‌هایی است که به نیابت از رژیم صهیونیستی در سوریه جنگ می‌کنند و اگر زمانی دولت سوریه خواهان شرکت ارتش این کشور در آزادسازی جولان باشد این گردان هم آماده حضور در میدان نبرد با رژیم صهیونیستی است همان گونه که سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله به صراحت اعلام کرد که «در مرحله آتی این تنها حزب الله نیست که با اسرائیل جنگ می کند بلکه همه گروه‌های مقاومت در دنیا هم در نبرد با اشغالگران حضور دارند» و النجباء از جمله آنها خواهد بود.

الکعبی در ادامه گفت‌‍وگوی خود با الاخبار با تاکید بر اینکه سعودی‌ها اهداف آمریکا در عراق را پیاده می‌کنند، گفت: دستور کار آمریکایی‌ها کامل روشن است و ثامر سبهان که یک شخصیت اطلاعاتی و امنیتی عربستان است پروژه آمریکایی‌ها رابا رفتارهای خود لو داد تا جایی که احزاب سیاسی هم که خواهان رابطه بغداد با ریاض هستند او را رد کردند.

الکعبی از جمله پروژه‌های عربستان در عراق را ایجاد شرکت‌های اقتصادی و مراکز امنیتی در جنوب و شمال عراق خواند و گفت: برای این کار عربستان کمک مالی بزرگی به روسای عشایر و افراد سرشناس کرده بود و همچنین خواهان ایجاد اصلاحات زراعی شده و تحرکاتی اقتصادی وفرهنگی به منظور تغییر رویکرد فرهنگی عراقی ها شده بود.

آمریکا همواره پشت منحدانش را خالی کرده

الکعبی در پایان سخنان خود با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها هیچ گاه به متحدان خود در منطقه وفادار نمی‌مانند تاکید کرد: همان گونه که بارزانی آشکارا از اینکه فریب آمریکایی‌ها را خورده ابراز عصبانیت کرد امروز در سوریه نیروهای سوریه دموکراتیک هم باید بدانند که آمریکا با پایان پروژه اش در سوریه آنها را رها کرده و همان گونه که پشت بارزانی را خالی کردند پشت آنها را خالی می کند.

انتهای پیام/م


عضویت در کانال تلگرامی بین‌الملل و سیاست خارجی فارس

 

[ad_2]

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید