» فرهنگی، هنری » سینما و تئاتر » ساخت بنای یاد بودِ شهیدان جنگ‎های روس با ایران در قبرستان تاریخی جُلفا ضروری است
سینما و تئاتر

ساخت بنای یاد بودِ شهیدان جنگ‎های روس با ایران در قبرستان تاریخی جُلفا ضروری است

۲۵ آذر ۹۶ 0۰8

[ad_1]

مجتبی سلطانی احمدی دبیر همایش ملی بازتاب و پیامدهای مُعاهدات گلستان و ترکمانچای در حاشیۀ همایش مذکور به خبرنگار گروه تاریخ خبرگزاری فارس گفت: با هدف پاسداشت از مرزداران و سربازان مدافع ایران در دو رشته جنگ‎های ده ساله و سه ساله روس با ایران ضروری است بنای یادبودِ شهیدان جنگ‎های روس با ایران در قبرستان تاریخی روستای لِیوارجان جُلفا که در ادبیات اهالی بومی روستا تحت عنوان شهیدلَر قَبری شناخته می‎شود ساخته شود. در این قبرستان سنگ قبر برخی از شهدای گمنام جنگ اول روس با ایران وجود دارد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه گفت: زنده نگاه داشتن یاد و خاطره تمام مرزداران و  شهیدان وطن از چالداران تا مدافعان حرم وظیفۀ دینی و ملّی ماست و مسئولین سازمان میراث فرهنگی باید نسبت به آن بدون تنگ‎نظری حساسیت داشته باشند.

این تاریخ‎پژوه گفت: خوشبختانه در شهرستان جُلفا یک میدان مُزین به نام و مجسمۀ عباس میرزای نایب السلطنه شده است و ضروری است مکانی نیز به نام شهید جوادخان گنجه‎ای آخرین مرزدار و حکمران ایران در گنجه نامگذاری شود، زیرا جوادخان پس از جنگی دلاورانه به همراه پسر خود در مقابله با ژنرال سیسیانوف روسی به شهادت رسید.

سلطانی احمدی در پایان گفت: ما در صورتی می‎توانیم ادبیات پایداری و مقاومت را در میان نوجوانان و جوانان ایرانی فراگیر و نهادینه کنیم که آنان را با تاریخ پایداری و مقاومت ایرانیان و اشخاص شاخص آن در هر دوره آشنا نمائیم.

انتهای پیام/

لازم به ذکر است همایش ملّی بازتاب و پیامدهای مُعاهدات گلستان و ترکمانچای مورخ ۲۲ و ۲۳ آذرماه جاری در شهرستان جلفا و در کنار رود اَرَس برگزار شد. 

 

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید