» فرهنگی، هنری » سینما و تئاتر » اسکندری:جریان فکری زاویه‌دار با انقلاب در پی فتنه‌انگیزی هستند/قره‌باغی: ویژگی فتنه تردید‌افکنی است
سینما و تئاتر

اسکندری:جریان فکری زاویه‌دار با انقلاب در پی فتنه‌انگیزی هستند/قره‌باغی: ویژگی فتنه تردید‌افکنی است

۹ دی ۹۶ 0۰4

[ad_1]

به گزارش خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس، مراسم رونمایی «کتاب درس‌نامه جریان‌شناسی احزاب و گروه‌های زاویه‌دار در ایران» که به همت مؤسسه مطالعات و بررسی راهبردی بعثت چاپ و منتشر شد در خبرگزاری فارس رونمایی شد.

در این نشست حجت‌الاسلام نعیمیان به معرفی نویسنده و مؤسسه بعثت پرداخت و گفت: مقام معظم رهبری ۹ دی را حرکت بر پایه دین معرفی می‌کند و مؤسسه بعثت با الهام‌گیری از بعثت حضرت رسول این حرکت را آغاز کرده است و با نگاه عمیق و به روز به جریان‌های معاصر کار خود را آغاز می‌کنند.

وی افزود: این مؤسسه به روش به روز و روشمند دغدغه‌های مهم انقلاب را رصد و وقایع و جریان‌ها را بررسی می‌کند. مؤسسه بصیرت تلاش می‌کند از این وظیفه غافل نشود و با توصیف جریان‌های مهم انقلاب راه را از چاه نشان دهد و بخشی از فعالیت این موسسه به دشمن‌شناسی در فضای کنونی انقلاب بررسی می‌کند و کتاب درس‌نامه جریان‌شناسی احزاب و گروه‌های زاویه‌دار در ایران بخشی از این تلاش است و یکی دیگر از این مؤسسه کتاب یهودستیزی واقعیت یا دستاویز سیاسی است. 

نعیمیان ادامه داد: حجت‌الاسلام مصطفی اسکندری نویسنده کتاب در سال ۱۳۳۹ در شهر تویسرکان متولد شد و با بزرگمردی به نام آیت‌الله مومن به فعالیت پرداخت و بعد به قم آمدند و راه تحقیق و پژوهش را ادامه دادند. وی نزد اساتیدی همچون آیت‌الله انصاری شیرازی، شهید بهشتی، باهنر، آیت‌الله مصباح یزدی، حسن‌زاده و جوادی آملی و آیت‌الله سبحانی و هاشمی شاهرودی تلمز کردند و از محضر امام آیت‌الله خامنه‌ای نیز بهره بردند.

وی گفت: از دیگر کارهای جناب آقای اسکندری کتاب «سراب سکولاریسم در کویر ایران» است که به نقد سکولاریسم در فضای جمهوری اسلامی پرداختند و کتاب دیگر وی نیز «پرسمان ولایی» است که به همت پژوهشگاه اندیشه سیاسی به چاپ رسید. کتاب‌های مهم دیگر ایشان شناخت استعمار و حکومت اسلامی و حریم خصوصی است. 

این استاد حوزه علمیه قم گفت: نویسنده در نوشتن این اثر پژوهشی هم از تجربه شخصی و پژوهشی به صورت توامان بهره برده و با مطالعات جامع و گسترده از تاریخ انقلاب توانسته است این کتاب را تألیف کند.

حجت‌الاسلام مصطفی اسکندری نویسنده کتاب «درس‌نامه جریان‌شناسی احزاب و گروه‌های زاویه‌دار در ایران» از دیگر سخنران این نشست بود که طی سخنانی گفت: بنده با گروه‌های زاویه‌دار مثل مجاهدین خلق و فرقان با وجود اختلاف ارتباط داشتم و همیشه فکر می‌کردم تجربیات خودم را در ارتباط با این گروهها در اختیار دیگران قرار دهم.

وی افزود: مباحثی که در کتاب آمده است این ظرفیت را دارد که ۱۰ جلد دیگر درباره آن نوشته شود اما این کتاب به صورت مختصر تایف شد که فردی قصد داشت دورنمایی از همه جریانات داشته باشد با خواندن این کتاب اطلاعاتی از همه این جریانات به دست می‌آورد. 

اسکندری: فمینیسم‌ها پرنفوذ‌ترین جریان دینگریز فاقد معنویت هستند

نویسنده کتاب «جریان‌شناسی احزاب و گروه‌های زاویه‌دار در ایران» گفت: من در نوشتن این کتاب از طبقه‌بندی مرسوم عدول کردم چون در جریان‌شناسی سیاسی بیشتر از جریان چپ و راست استفاده می‌شود که تقسیم‌بندی جریان‌های سیاسی به این دو طیف مطابق با امر واقع در ایران نیست.

وی ادامه داد: تقسیم بندی جریان‌های سیاسی به چپ و راستدر جهان با توجه به نگاه اقتصادی و سیاسی افراد مورد توجه قرار می‌گیرد اما به باورهای عقیدتی و سیاسی جریانات توجه نمی‌شود که من بیشتر سعی کردم این باورها و عقیده‌های جریان‌ها را نشان دهم.

وی گفت: جریان‌های سیاسی در ایران به ۵ عامل تقسیم شده‌اند که این ۵ عامل شامل اسلام، دین اسلام به عنوان آخرین دین، شریعت اسلام، مذهب تشیع و انقلاب اسلامی است. در یک تقسیم‌بندی جریان‌بندی جریانات دین‌گرا یا دین‌گریز هستند؛ برخی از دین‌گریزان علاوه بر دین‌گریزی با معنویت سازگاری دارند و برخی‌ها معنویت‌گریز هستند. دین‌گریزان معنویت‌گریز شامل جریان‌هایی مانند مارکسیسم، لیبرالیسم، فمینیسم (قدرتمندترین فرهنگ حال حاضر)، ناسیونالیسم که در حال حاضر در کشور ما در حال قدرت‌ گرفتن است. اباحی‌گری که به دو دسته تقسیم می‌شوند شامل شیطان‌پرستان و ابتذال‌گرایان هستند.

اسکندری ادامه داد: دین‌‌گریزان معنویت‌گرا نیز به دو دسته تقسیم می‌شوند که یا وارداتی یا بومی است. وارداتی‌ها شامل عرفان سرخ‌پوستی، آمریکایی و هندی است و ایرانیان بومی نیز شامل عرفان حلقه و رام‌الله است. 

وی گفت: بخش دوم جریان‌های دین‌گرا هستند که از اسلام‌گریزانند که شامل زرتشتیان، یهودیان و مسیحیان هستند. دسته دوم دین‌گرایان اسلام‌گریز بابیه و شیخیه در اطراف کرمان زندگی می‌کنند و بهاییت است.

اسکندری گفت: شریعت‌گریزان در کشور به دو دسته تقسیم می‌شوند یا صوفیان (نقش‌بندیان) یا علی‌اللهی هستند. جریان بعدی تشیع‌گریز هستند که یا اهل سنت هستند که ما با این گروه مشکلی نداریم و تنها با اهل سنت وهابی مشکل داریم، گروه دیگر شیعیان غیراثنی‌عشری هستند.

وی ادامه داد: دسته سوم تجدیدنظرطلبان با عقاید شیعه هستند که به طور مثال با عصمت علم امامان مشکل دارند که در درون خودشان به سه دسته تقسیم شده‌اند. برخی خود را مسلمان می‌دانند و دسته‌ای دیگر مثل کسروی و دشتی ملحد شدند. دسته دیگر شیعیان کج‌فهم هستند و آخرین گروه این دسته زمینه‌ساز هجوم به شیعه یا مهدویت هستند. برخی دیگر ضدانقلاب هستند که یا با انقلاب آسیب دیده‌اند مانند هزار فامیل دوران پهلوی یا دسته بعدی افرادی هستند که در انقلاب سمت‌های بلندپایه داشتند و بعداً از قطار انقلاب خارج شدند.

قره‌باغی:ویژگی فتنه تردید‌افکنی است

قره‌باغی از دیگر سخنران این نشست بود که به بررسی جریان‌شناسی فتنه در نهج‌البلاغه پرداخت و گفت: ۶ جریان در درون کشور قابل احصاست. اولین جریان سلسله جنبان سایر جریان‌هاست، جریان فکری و سیاسی التقاط است و شروع فتنه‌ها ریشه در تبعیت از هوای نفس و بدعت دارد. اگر باطل و خالص به نسبتی با هم تلفیق شوند فرد دچار اشتباه خواهد شد و در این گونه موارد شیطان نفوذ خواهد کرد.

وی ادامه داد: در معنای دینی زمانی شیطان نفوذ می‌کند که ایمان فرد خدشه‌پذیر شود. به یکی از مأموریت‌های اصلی جریان نفوذ بین یاران امام و انقلاب وسوسه کردن است. امام در نامه به خبرگان و تأسیس دفتر تحکیم وحدت به مسأله نفوذ اشاره کرد و در آن پیام فرمودند مراقب نفوذ در بیت باشید که من در آن زمان اسیر بودم ولی ‌آگاهان می‌گفتند اشاره به آیت‌الله منتظری است که بعدها دیدیم که نفوذ صورت گرفته است. 

وی ادامه داد: هر زمان نفوذ انجام شود تردید در پی آن خواهد آمد و دیدیم هر زمان ملت پای رهبر خود ایستاد در همه مواقع پیروز شد. جریان سوم جریان قدرت‌طلبی است و افرادی که قدرت‌طلبی همه وجودشان را اختیار کرده است فتنه‌گر خواهند شد.

قره‌باغی در پایان خاطرنشان کرد: جریان بعدی بی‌بصیرتی است و شخص بی‌بصیرت به ظاهر موجه است احیاناً دانشگاهی و لباس روحانیت به تن دارد اما چون بصیرت ندارد دچار انحراف می‌شود. جریان دیگر جریان انحرافی است و همه ما در معرض جریان انحرافی قرار داریم.

علاقمندان برای تهیه کتاب «جریان‌شناسی احزاب و گروه‌های زاویه‌دار در ایران» با ۲۰ درصد تخفیف می‌توانند با شماهر تلفن‌های ۰۹۱۰۲۸۰۳۶۵۱ ـ ۰۲۵۳۶۶۰۴۹۷ تماس حاصل کنند.

انتهای پیام/

 

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید