» فرهنگی، هنری » سینما و تئاتر » اعترافات ژنرال آیرونساید درباره رضاخان
سینما و تئاتر

اعترافات ژنرال آیرونساید درباره رضاخان

۷ اسفند ۹۶ 0۰8

[ad_1]

خبرگزاری فارس ـ گروه تاریخ: پس از گفتگویی که امروز با رضا داشتیم اداره امور قزاق‌های ایرانی را به طور قاطع به او واگذار نمودم. برایش توضیح دادم که خیال دارم بتدریج از قید نظارت خود آزادش کنم! و او از همین حالا باید ترتیبات و تدارکات لازم را با کلنل اسمایس بدهد که اگر شورشیان گیلان، پس از خروج قوای ما از منجیل، خواستند به قزوین یا تهران حمله کنند جلوی آنها گرفته شود.

در حضور اسمایس، یک فقره مذاکرات طولانی با رضا داشتیم. اول می‌خواستم تعهدنامه کتبی از او بگیرم ولی سرانجام به این نتیجه رسیدم که گرفتن ضمانت نامه در این مورد لزومی ندارد، چون اگر بخواهد زیر قولهایی که به ما داده بزند همین قدر کافی است ادعا کند که در دادن آن سند مجبور بوده و هر چند نوشته چون تحت فشار بوده باطل و بلااثر است
– بعد از ختم جلسه باهم دست دادیم و او رفت. به اسمایش گفتم جلو اقدامات این مرد را نگیر و بگذار که او قوای تحت امر خودش را به تهران ببرد.
چند روز بعد ژنرال آیرونساید به فرماندهی نیروهای انگلیس در بغداد منصوب می شود و قبل از ترک تهران با «نورمن» وزیر مختار انگلیس، برای خداحافظی ملاقات می کند و جریان قزوین و قراری را که با رضاخان گذاشته است شرح می دهد و در یادداشت هایش چنین می نویسد: «… در اوضاع کنونی ایران کودتا بهترین درمان است. آزادی عمل نرومن را گرفته ام بالاخره دیر یا زود می بایست تکلیف قزاق‌ها را معلوم کنیم. برای همیشه که نمی شد آنها را در قزوین نگاه داشت …»
انتهای پیام/
 

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید