» فرهنگی، هنری » سینما و تئاتر » منذر: کشوری که از فرهنگ شیعه برخوردار است ظلم نمی‌پذیرد
سینما و تئاتر

منذر: کشوری که از فرهنگ شیعه برخوردار است ظلم نمی‌پذیرد

۱۵ اسفند ۹۶ 0۰4

[ad_1]

به گزارش خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس، «مراسم بررسی اندیشه ولایت فقیه در منظومه فکری استاد منذر» با محوریت ولایت فقیه عصر امروز با سخنرانی حضرت آیات حسن ممدوحی و عباس کعبی در سالن اجتماعات مسجد صادق میدان فلسطین برگزار شد.

در این مراسم نخست با پخش فیلمی از حجت‌الاسلام ابوالحسن منذر در پاسداشت ملاعلی کنی سخنرانی کرد آغاز شد و حجت‌الاسلام منذر در این فیلم با بیان اینکه حضرت آیت‌الله ملاعلی کنی مؤسس مبارزه با فرماسونری  و پیش‌قراول در مبارزه علیه استبداد بود  و من از اینکه تاریخ شیعه چنین بزرگ مردانی را دارد بر خود می‌نالم.

وی ادامه داد: جنبش مشروطیت مبارزه با تأسیس عدالت‌خانه آغاز شد و با هوشمندی رهبران مشروطه علیه استبداد فردی ادامه پیدا کرد.

منذر گفت: استبداد لزوماً به معنای ظلم فردی نیست استبداد یک حکومت است که دولت‌مردان به اداره کشور فارغ از دستگاهی که روش حکومت را بر مردم مشخص کند، است.

وی ادامه داد: برای استقرار مشروطیت در کشور پیش از آن باید در منطق استبداد که اداره حکومت ملوکانه است تجدیدنظر شود. بدون این تحول اساسی مشروطیت اتفاق نمی‌افتد.

این فقیه و مورخ ادامه داد:‌ جنبش تنباکو با رهبری میرزای بزرگ شیرازی قبل از مشروطیت اداره همایونی را به چالش کشید و زمینه‌ساز جنبش مشروطیت بود. ملاعلی کنی نیز به مبارزه با نهضت رویترز برخاست و به این وسیله منطق قیام علیه رویترز نفی تقدس اداره همایونی است و تا زمانی که ملاعلی کنی زنده بود اجرای این توافق‌نامه متوقف شد.

وی گفت: کشوری که فرهنگ شیعه و عاشورا دارد زیر نظر اداره همایونی نمی‌رود اگر چنین بود چرا مردم در زمان فتحعلی‌شاه علیه سفارت روسیه به پا خاستند و تأکید کردند اگر فتحعلی‌شاه با مردم برخورد کند مردم سلطنت فتحعلی شاه را به رسمیت نمی‌شناسد.

منذری افزود: ملاعلی کنی در نامه‌ای که به فتحعلی شاه می‌نویسد  تأکید می‌کند شاه و ملت در برابر حکومت ولی‌عصر مسئول هستند و علما نیز مسئولیت دارند سعادت و هدایت ملت را در نظر بگیرند.

وی ادامه داد: برای ملاعلی کنی چیزی به نام اراده ملوکانه محلی از اعراب نداشت و ملاعلی کنی در مشروطیت متوقف نشد و با طرح ولایت به ولایت فقیه نزدیک شد.

بنابراین گزارش: حجت‌الاسلام ابوالحسنی (مُنذِر) روز سوم اسفندماه ۱۳۹۰ در سن ۵۶ سالگی بر اثر عارضه قلبی به دیار باقی شتافت. منذر تاریخ‌نگار معاصر ایران بود. مجموعه پنج جلدی «مشروطیت و شیخ فضل الله نوری»، از جمله کتاب‌های اوست. دو کتاب «پایداری تا پای دار» و «تحلیلی از نقش سه‌گانه شیخ شهید نوری در نهضت تحریم تنباکو» نیز از دیگر آثار وی دربارهٔ شیخ فضل الله نوری است.

انتهای پیام/

 

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید