» فرهنگی، هنری » سینما و تئاتر » کعبی: اسلام بدون رهبری سیاسی دچار ایستایی می‌شود
سینما و تئاتر

کعبی: اسلام بدون رهبری سیاسی دچار ایستایی می‌شود

۱۵ اسفند ۹۶ 0۰4

[ad_1]

به گزارش خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس، حضرت آیت‌الله حسن ممدوحی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در مراسم بررسی اندیشه ولایت فقیه در منظومه فکری استاد منذر با محوریت ولایت فقیه که عصر امروز در سالن اجتماعات مسجد امام صادق (ع) برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: هر علم در این جهان است علم الهی است و علم غیرالهی نداریم.

وی افزود: یک نفر در دانشگاه درباره انرژی هسته‌ای تحقیق می‌کند و کسی دیگر در مدرسه فیضه در حال حل کردن مسئله فقهی شیعه است هر دو نفر طلبه در راه خدا هستند. آنچه ماهیت افعال را از همدیگر جدا می‌کند نیت است. صلاح و فساد در نیت مشخص می‌شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: شیمیدانی که مواد مخدر درست می‌کند نیتش فاسد است و خداوند اسرار و طبیعات را خلق کرده است.

ممدوحی سپس به نقد افرادی پرداخت که معتقدند علوم انسانی در رشته فیزیک و شیمی نداریم، گفت: آنچه فیزیک و شیمی را اسلامی می‌کند نیت است و حکومت دینی در اسلام ضروری است چون عالم محضر خدا است و پیامبران خداوند حاکمان جهان هستند و دین اسلام که نازل شد بدون حکومت دین اسلام ایجاد نمی‌شد.

آیت‌الله سیدعباس کعبی عضو مجلس خبرگان رهبری از دیگر سخنرانان این مراسم گفت: جناب آقای منذر یک منتظر واقعی است و مرحوم منذر ولایت فقیه را در این مجموعه تحلیل و بررسی می‌کند.

وی افزود: امام می‌فرماید همه انتظار فرج داریم و در انتظار خدمت می‌کنیم انتظار قدرت اسلام است باید کوشش کنیم که حضرت ولی‌عصر در قدرت اسلام ظهور کند.

وی ادامه داد: در بحث ولایت فقیه چند رویکرد از جمله فلسفی، فقهی، حقوقی، کلامی، اخلاقی، تاریخی و اجتماعی وجود دارد. تاریخی هم چند گونه است نخست اینکه ولایت فقیه در نظر علما چگونه و تحول ولایت فقیه در طول تاریخ چگونه بوده است و رویکرد دوم این است که ولایت فقیه چگونه اعمال شده است.

کعبی افزود: منذر بحث تحولات ولایت فقیه را با رویکرد علما درباره ولایت فقیه از منظر جامعه‌شناسی بررسی می‌کند.

وی ادامه داد:‌ ما با پدیده دیگری با نام دولت مواجه هستیم این پرسش مطرح است که کانون شکل‌گیری دولت چیست، یک نگاه، رویکرد کارکردگرایانه‌ای است که دورکیم مطرح می‌کند که مبنا شکل‌گیری دولت‌ها براساس کارکرد و نقش آنها است. البته ما براساس آیه ۲۱۳ سوره بقره بحث می‌کنیم و بحث دیگر براساس مشروعیت است که ماکس‌وبر اعلام می‌کند. اگر دولت را یک اصل مسلم بگیریم این نگاه را درباره ولایت فقیه چگونه می‌توانیم تحلیل کنیم؟. بحث کانون ولایت فقیه پیوند امت و ولایت است که مورد توجه منذر بوده است.

آیت‌الله کعبی گفت: امامت مطابق آموزه شیعه روح اسلام است و امامت است که به جامعه پویایی و بالندگی می‌دهد و زیربنای اسلام است.

وی افزود: اسلام بدون رهبری سیاسی حرکت و پیشرفت ندارد و دچار ایستادگی و رکود می‌شود. در پرتو ولایت فقیه و امامت است که جمهوری اسلامی می‌تواند پیشرفت کند.

عضو مجلس خبرگان ادامه داد: فقها در عصر غیبت چند گزینه را انتخاب کردند که گزینه نخست دوری از حکومت جائر بود که در این گزینه حفظ اسلام و تبیین دین و مقابله با تحریف دین وظیفه آنان بود، گزینه دوم فقها اصل تقیه بود که با حکومت‌ها همکاری می‌کردند، گزینه سوم تأثیرگذاری در نظام‌های سیاسی در حد محدود بود.

‌آیت‌الله کعبی افزود:‌ برخلاف اینکه عده‌ای فکر می‌کنند علما درباره مشروطه دو دیدگاه داشتند یک دیدگاه به آخوند خراسانی و آیت‌الله نائینی و دیدگاه دیگر مربوط به شیخ شهید است اما هر دو دیدگاه معتقد به ولایت فقیه بودند و  اختلاف آنها دیدگاه سیاسی بود.

وی ادامه داد: آخوند خراسانی و نائینی به دنبال حل تئوریک اسلام بودند و برای این دیدگاه به این نتیجه رسیدند که برای مبارزه با ظلم باید حکومت را مشروط کرد و راه حل آن ولایت عامه فقیه است. اما شیخ شهید معتقد بود مشروطه غربی است و این مشروطه مبتنی بر عدالت‌خانه نیست و مرحوم منذر نیز این اعتقاد داشتند که این دو جریان معقتد به ولایت فقیه بودند.

عضو مجلس خبرگان افزود: دیدگاه چهارم دیدگاه امام است امام تنها فقیهی است که ولایت فقیه را براساس ولایت و قیام علیه حکومت جائر گرفتند.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید