» فرهنگی، هنری » سینما و تئاتر » روش همه‌پرسی جمهوری اسلامی از طرف کدام گروه مطرح شد؟
سینما و تئاتر

روش همه‌پرسی جمهوری اسلامی از طرف کدام گروه مطرح شد؟

۱۲ فروردین ۹۷ 0۰6

[ad_1]

خبرگزاری فارس ـ تاریخ: حجت‌الاسلام‌ حسن روحانی در کتاب خاطرات خود که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است درباره همه‌پرسی ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ می‌گوید: مسئله‌ بسیار مهمی‌ که‌ در آن‌ ایام‌ امام‌ و یاران‌ وی‌ بر آن‌ تأکید داشتند، برگزاری‌ رفراندوم‌ برای‌ تعیین‌ نوع‌ حکومت‌ بود که‌ خود امام‌ بیش‌ از همه‌ بر آن‌ اهتمام‌ داشت‌. امام‌ در اولین‌ سخنرانی‌ در قم‌ بر «جمهوری‌ اسلامی‌» به‌ عنوان‌ نوع‌ حکومت‌ تأکید نمودند و گفتند: رأی‌ من‌ «جمهوری‌ اسلامی‌» است‌. 

علامه‌ مطهری‌، دکتر بهشتی‌ و همه‌ یاران‌ امام‌ نیز در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌ها بر آن‌ تأکید دارند. در واقع‌ بعد از تشکیل‌ شورای‌ انقلاب‌ و دولت‌ موقت‌، برگزاری‌ این‌ رفراندوم‌ دومین‌ قدم‌ مهم‌ برای‌ تثبیت‌ حکومت‌ و بی‌تردید مهم‌ترین‌ اقدام‌ برای‌ تثبیت‌ انقلاب‌ اسلامی‌ و سنگ‌ بنای‌ دموکراسی‌ اسلامی‌ در ایران‌ است‌. 

برخی‌ از مقامات‌ دولت‌ موقت‌ نظرات‌ دیگری‌ ابراز می‌کنند. کریم‌ سنجابی‌، وزیر امور خارجه‌ دولت‌ موقت‌ بر «جمهوری‌ دموکراتیک‌ اسلامی‌»؛ حسن‌ نزیه‌، رئیس‌ شرکت‌ نفت‌ بر «جمهوری‌ ایران‌» تأکید دارند؛ گروهک‌های‌ چپ‌، «جمهوری‌ دموکراتیک‌» را تبلیغ‌ می‌کنند. امام‌ در این‌ روزها بسیار فعال‌ و خستگی‌ناپذیر است‌. در برخی‌ روزها (مثل‌ ۹/۱/۱۳۵۸) گاهی‌ بیش‌ از شش‌، هفت‌ سخنرانی‌ و مصاحبه‌ دارند و در همه‌‌ آن‌ها نیز بر برگزاری‌ شکوهمند همه‌پرسی‌ و بر «جمهوری‌ اسلامی‌» تأکید دارند.

پیشنهاد حزب جمهوری اسلامی برای رفراندوم

درباره‌ نظام‌ حکومتی‌ ایران‌ و همه‌پرسی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ و چگونگی‌ انجام‌ آن‌ نیز در حزب‌ جمهوری‌ اسلامی‌ بحث‌های‌ زیادی‌ شد که‌ در نتیجه‌ پیشنهاد شد نظام‌ «جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌» به‌ رأی‌ گذاشته‌ شود و مردم‌ با انداختن‌ برگه‌‌ «آری‌» یا «نه‌» در صندوِهای‌ اخذ رأی‌، نظر خود را ابراز کنند. 

این‌ پیشنهاد خدمت‌ امام‌ مطرح‌ شد و در شورای‌ انقلاب‌ به‌ بحث‌ گذاشته‌ شد و سرانجام‌ امام‌ تصمیم‌ گرفتند رفراندوم‌ به‌ صورت‌ برگه‌ «آری‌» یا «نه‌» باشد. درباره‌‌ نام‌ نظام‌ نیز امام‌ در سخنرانی‌ خود در قم‌ فرمودند: «جمهوری‌ اسلامی‌، نه‌ یک‌ کلمه‌ کم‌، نه‌ یک‌ کلمه‌ بیش‌». سخنان‌ امام‌ درباره‌‌ جمهوری‌ اسلامی‌ و چگونگی‌ همه‌پرسی‌ همه‌ توطئه‌های‌ داخلی‌ و خارجی‌ را خنثی‌ کرد و رفراندوم‌ جمهوری‌ اسلامی‌ در دهم‌ و یازدهم‌ فروردین‌ ۱۳۵۸، در کمال‌ آرامش‌ برگزار شد و بیش‌ از ۹۸ درصد مردم‌ ایران‌ به‌ «جمهوری‌ اسلامی‌» رأی‌ دادند.

انتهای پیام/

 

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید