» فرهنگی، هنری » سینما و تئاتر » قاتل ۵ قربانی مشهور دستگیر شد
سینما و تئاتر

قاتل ۵ قربانی مشهور دستگیر شد

۲۰ فروردین ۹۷ 0۰4

[ad_1]

خبرگزاری فارس ـ تاریخ: روز ۲۰ فروردین ۱۳۲۱ «پزشک احمدی» که زندانیان سیاسی مخالف رضاشاه را در زندان با تزریق آمپول هوا می‌کشت، در عراق شناسایی و دستگیر شد. وی که پس از سقوط رضاشاه در شهریور ۱۳۲۰ از ایران فرار کرده بود، به تهران مسترد و محاکمه شد.
غلامحسین بقیعی در کتاب خاطراتش می‌نویسد: «یکی از مسایل مهم روز که پیوسته در مطبوعات منعکس می‌شد، محاکمه پزشک احمدی بود. یک روز روزنامه‌فروش‌ها داد می‌زدند: فوق‌العاده! به دار زدن پزشک احمدی!…. فردا در میدان توپخانه!… فوق‌العاده!…. اذان صبح خود را به آنجا رساندم غوغای غریبی برپا بود. یک تیر چوبی بسیار بلند با قرقره و طناب مخصوص در ضلع غربی میدان به چشم می‌خورد. نماینده دادستان حکمش را قرائت نمود و قاضی عسکر گفت: استغفار و توبه کند و از مامورین تقاضا نمود که اجازه دهند محکوم دو رکعت نماز بخواند. پس از نماز روی چهارپایه زیر چوبه دار ایستاد و فریاد زد:‌ ای مردم من قاتل نیستم!… یگانه گناهم اینه که دستور مافوقم را اجرا کرده‌ام… و حالا چون از همه ضعیف‌ترم، همه چیز به گردن من افتاده… قاتل اصلی، سرتیپ مختار و خود رضا شاهه. پاسبان‌ها بیش از این مهلت ندادند. حلقه طناب را به گردنش انداختند و به سرعت بالا کشیدند.»…

پزشک احمدی متهم به قتل جعفر قلی‌خان بختیاری (سردار اسعد)، خان بابا‌خان اسعد (برادر سردار اسعد)، محمد فرخی یزدی (شاعر و مدیر روزنامه طوفان)، دکتر تقی ارانی (رهبر گروه کمونیستی ۵۳ نفر) و تیمورتاش (وزیر دربار رضا شاه) بود.

سرانجام دادگاه دیوان عالی جنایی، در ۳۰ بهمن ۱۳۲۲پزشک احمدی را قاتل عمدی «فرخی یزدی» و «سردار اسعد» شناخت و به اعدام محکوم نمود که این حکم در مورد نامبرده اجرا گردید. نامبرده در میدان توپخانه و درکنار مجسمه رضاشاه ، کسی که وی سالها برای او و به دستور او کار میکرده است بر بالای دار رفت.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید