» فرهنگی، هنری » سینما و تئاتر » رضاشاه؛ پدر ایران ـ نوین؛ از ادّعا تا واقعیت!
سینما و تئاتر

رضاشاه؛ پدر ایران ـ نوین؛ از ادّعا تا واقعیت!

۱۱ اردیبهشت ۹۷ 0۰2

[ad_1]

دروغ وقتی تکرار شود، باور می شود. در تاریخ دروغ های بزرگ، ولی باور شده، کم نداریم. گوبلز، وزیر تبلیغات آلمان نازی، این نکته را خوب دریافته بود که دروغ برای اینکه باورکردنی باشد اولا باید خیلی بزرگ باشد؛ و ثانیا به شدت تکرار شود.
در حرم حضرت عبدالعظیم حادثه ای رخ داد و جنازه ای کشف شد و پس از آن سیل تبلیغات درباره رضاشاه کبیر! به راه افتاد که چه مردی بود و چه کارهایی که کرد و چه کارهایی که نکرد.
این روزها تا اسم رضاشاه می آید عده‌ای می گویند او نماد امنیت، ملی گرایی، حفظ تمامیت ارضی، گسترش صنایع داخلی، راه آهن، تأسیس فرهنگستان، دانشگاه، دادگستری نوین، شهربانی، و ارتش جدید است.

به همین مناسبت لازم دیدیم موارد تاریخی ذیل را متذکر شویم:
۱- نود سال قبل از رضاشاه ، عباس میرزا به تشکیل ارتش ـ نوین و تولید سلاح مدرن اقدام کرد
۲- هفتاد سال قبل از کودتای رضاشاه ، امیرکبیر دانشگاهی بنام دارالفنون تاسیس کرد. در عرض چهار تا پنج سال برنامه عمرانی و صنعتی بی نظیری در ایران اجرا کرد.
۳- دهها سال قبل از رضاخان ، ایران راه‌ ـ آهن داشت. از جمله راه آهن تهران به شهر ری در سال ۱۲۶۱ افتتاح شد. اما طول این راه آهن محدود بود. رضاشاه راه آهن را از بندر شاهپور (امام خمینی) در جنوب به بندر شاه (ترکمن) در شمال کشید.
۴- ناصرالدین شاه چند بار طرح ساختن راه آهن را تا مرحله اجرا پیش برد. یک بار با مهندسان روسی که انگلیس مخالفت کرد و یک بار با مهندسان انگلیس که روسها مانع شدند.
۵- مدارس از دوران صفویه در ایران وجود داشت اما مدارس نوین از ۱۲۶۲ حدود چهل سال قبل از رضاشاه در تهران و شهرهای دیگر تاسیس شده بود.
۶ – بیمارستان های جدید از جمله بیمارستان سینا درسال ۱۲۶۶ سی و هشت سال قبل از او در ایران وجود داشت.
۷ – قبل از رضاخان دانشگاههای مختلف در ایران با نام های دانشسرای ـ عالی وجود داشت. مانند تربیت معلم و تربیت پرستار و مدرسه ـ طب ، مدرسه‌ ـ عالی ـ سپهسالار (۱۲۵۷) مدرسه ـ علوم ـ سیاسی (۱۲۷۸) ، مدرسه معماری در دارالفنون، مدرسه عالی حقوق، مدرسه ـ نظام در ۱۲۶۴ در زمان ناصرالدین شاه در تهران افتتاح شد. همچنین قبل از دوره پهلوی مدرسه فلاحت مظفری ، مدرسه صنایع و هنر در زمان کمال الملک مشغول فعالیت بودند.
۸- در سال ۱۲۹۸ یعنی ۶ سال قبل از سلطنت رضاشاه دانشکده_حقوق در تهران تاسیس شد.
۹- بر خلاف آنچه که تبلیغ می شود نظام نوین دادگستری در دوران وزارت دادگستری داور که بعدها مغضوب رضاخان گردید ، بنیانگذاری نشده است. بلکه نخستین قوانین حقوقی مدرن بنام اصول محاکمات کیفری در ۱۲۸۹ به قلم مرحوم شهید مدرس و مشیرالدوله و امام جمعه خویی نوشته شده است.
۱۰- اولین روزنامه ها مانند کاغذ ـ اخبار، وقایع ـ التفاقیه دهها سال قبل از دوره پهلوی در ایران منتشر شد؛ و تا قبل از کودتای رضاخان ده ها نشریه و روزنامه در تهران و شهرستان ها در کمال آزادی منتشر می شد.
۱۱- ۴۶ سال قبل از رضاشاه نخستین کارخانه برق توسط میرزا علی خان امین‌الدوله که آن موقع امین‌الملک لقب داشت در مجمع‌الصنایع جنب خیابان باب همایون تهران تاسیس گشت و ناصرالدین‌شاه روز جمعه ۱۷ رمضان ۱۲۹۶ (برابربا ۱۲ شهریور ۱۲۵۸ خورشیدی) به شهر آمد و با روشن کردن چراغی آن کارخانه را افتتاح کرد.
۱۲- اولین تلاش ها برای راه اندازی فرهنگستان زبان فارسی در دوره ناصری صورت پذیرفت.
۱۳- وزارت_علوم نخستین بار در ۱۲۷۶ در زمان ناصرالدین شاه افتتاح شد. اولین وزیر علوم علیقلی میرزا اعتضاد السلطنه بود.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید