» فرهنگی، هنری » سینما و تئاتر » عکس جالب حجت‌الاسلام محمد‌تقی فلسفی
سینما و تئاتر

عکس جالب حجت‌الاسلام محمد‌تقی فلسفی

۲۵ اردیبهشت ۹۷ 0۰13

[ad_1]

به گزارش خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس، محمدرضا کایینی در یکی از صحفه اجتماعی خود با انتشار یکی از عکس دیده نشده محمد تقی فلسفی نوشت.

 

انسان باید اقبالی بلند داشته باشد که در سنین آموختن، به محضر یا محافل انس پیرانی دنیا دیده و خردمند باریابد و صاحب این قلم، شوربختانه از چنین موهبتی برخوردار بوده است.

گفتم«شوربختانه» چه اینکه عملا حق این نعمت را ادا نکرده و تنها به هنگام مرور مجموعه تصاویر خود، حس حسرت را تجربه می‌کنم.امروز به مناسبت سالمرگ یکی از این استادان، در صدد بازگفتن بخشی از خصال اویم و امید می برم که موثر و مفید آید.

من بیست و دو سال داشتم و با سری پرشور در آغاز آموختن علوم قدیمه و تلاش عبث برای فهمیدن یک شبه همه چیز، و او در واپسین سالیان حیات و وانهاده تمامی تعلقات تفرعن آمیز دنیوی. جمع میان این دو،باعث شد که خیلی زود در عداد واپسین شاگردان «فلسفی» درآیم و در محافل صبح های جمعه او در منزل خیابان ری، جایی بیابم.

محفلی که معمولا در آن تعدادی نسبتا معدود از وعاظ شرکت می کردند که سن پدربزرگ مرا داشتند! در آنجا بود که با دنیایی از دانایی و دانش و دورنگری آشنا شدم. مردی که واسطه گری میان معارف چهارده قرن گذشته و مردم به اصطلاح مدرن شده امروز، را به نیکی می دانست و به موفق ترین و ابداعی ترین شکل، آن را تحقق بخشیده بود.

روزی که به کتابخانه او راه یافتم، هرگز نتوانستم اعجاب خود را از دیدن آن همه اثر در حوزه‌های:جامعه شناسی،روان شناسی،زیست شناسی،صنایع امروزین و…را در کنار منابع دست اول علوم دینی پنهان دارم.

فلسفی خوداتکایی و شجاعتی داشت که در عرصه سیاست نیز، او را از بسیاری از اقران خود جدا می کرد. زان جمله: به رغم انس با آیت الله کاشانی،به دلیل ابهام در هدف و شیوه رهبران نهضت ملی،هرگز حاضر به حمایت از حرکت آنان نشد،و یا در شب عاشورای سال چهل و دو،هنگامی که جمعیت گردآمده در مسجد آذربایجانی های تهران را دید، دریافت که این عده اگر به پای صندوق های رای بروند،تمام وکلای تهران را انتخاب می کنند، از این روی و به نمایندگی از آنان،دولت علم را در ده ماده استیضاح کرد،چیزی که در تاریخ خطابه بی‌سابقه بود.

فلسفی از آن طیف چهره هایی است که دامنه نقض و ابرام درباره کارنامه ایشان،تا دهه ها پس از مرگ آنان ادامه می یابد و در عین حال، در آن زمره است که انسان هوشمند گمان می برد که در پس غوغای در افتاده در اطراف ایشان،عظمتی نهفته است.

آثار و بالاخص کتاب خاطرات وی، از بارزترین یادگارهای اوست که هماره طالبان دانستن را،به مطالعه آن توصیه کرده ام و هم اینک نیز خوانندگان این و جیزه را بدان می خوانم.خدایش بیامرزد.

انتهای پیام/
 

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید