» فرهنگی، هنری » سینما و تئاتر » «عبدالعلی خسروی‌نیا» نوآور بود و بنیادهای فرهنگی را تقویت کرد/ شیوه تاریخ‌‌نویسی خسروی به روش طبری بود
سینما و تئاتر

«عبدالعلی خسروی‌نیا» نوآور بود و بنیادهای فرهنگی را تقویت کرد/ شیوه تاریخ‌‌نویسی خسروی به روش طبری بود

۳۱ خرداد ۹۷ 0۰7

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری فارس، نکوداشت زنده‌یاد استاد «عبدالعلی خسروی» شاعر و نویسنده خوزستانی، عصر روز گذشته (چهارشنبه ۳۰ خرداد) در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد. 

 

 

نورالله مرادی پیشکسوت کتابداری و آرشیو ایران در این مراسم گفت: حوزه فرهنگ، حوزه مظلومی است و آنطور که باید به آن توجه نمی شود. ما از تلاش عزیزانی قدردانی می‌کنیم که تمام عمر خود را به مطالعه و نوشتن سپری کردند، سال‌هایی که شاهد رخوت فرهنگی بودیم آنها آثاری گرانقدری را بر جای گذاشتند. جامعه ما به مطالبه فرهنگی نیازمند است و تا اهالی فرهنگ چراغ عمرشان در سکوت خاموش نشده باید قدرانی شوند.
مرادی در ادامه افزود: تکریم از بزرگان این مرز وبوم به تقویت و تحکیم ریشه های فرهنگی ما کمک می کند و به عنوان یک ویژگی عمومی در جامعه همواره ساحت فرهنگ و تلاش های کسانی که خشتی بر دیوار دانایی جامعه ایرانی افزودند حفظ می شود و بدین ترتیب از گسست فرهنگی که امروز به پاشنه آشیل تبدیل شده با الگو سازی برای نسل امروز جلوگیری می شود.
* خسروی‌نیا نوآور بود و بنیادهای فرهنگی را تقویت کرد 
اردشیر صالح‌پور نویسنده و پژوهشگر تئاتر هم در این مراسم اظهار داشت: یک ملت و قوم تنها از دو راه فلسفه و علم و دوم ادب و هنر پیشرفت می کنند. فلسفه با ایجاد پرسش وپاسخکیسیتی و چیستی را  مطرح می کند . جهان بینی جایگاه حقیقی و شانیت انسان را به ما یاد می دهد، نقد و استدلال ایجاد می کند همانطور که یونان باستان با فلسفه به پیشرفت و دموکراسی رسید. علم هم از فلسفه می آید همانطورکه نیوتن با رهاشدن سیب به درک جاذبه زمین رسید. 
وی، ادب و هنر را عشق به میهن و سرزمین توصیف کرد و عنوان کرد: ادب و هنر در دل ها عشق بوجود می آورد، قوم با موسیقی، قصه و شعر منزوی نمی ماند وجهانی عمل می کند. وی به سه نوع ارتباط سیاسی (ارتباط بین کشورهاکه حوادث و سرنوشت آنان را رقم می زند)، ارتباطات اجتماعی (نوعی ارتباط که به آمد و رفت های روزانه منتحی می شود) و اتباط هنری (ارتباطی که از عمق وجود اهل هنر برمی آید و مرزی نمی شناسد) را مطرح کرد. 
* شیوه تاریخ‌‌نویسی خسروی به روش طبری بود
صالح پور ارتباط هنری را برای صلح و دوستی، رفاه وتعالی، کمال و زیبایی به عنوان ضرورت هنر بیان کرد که انسان را به جهان مانا هدایت می‌کند. هنرمند در تولید فکر و فرهنگ نقش دارد همچنانکه دانشگاه باید تولید فکر کند زیرا انسان بدون فکر بی معناست.
وی تأکید کرد: استاد خسروی بنیادهای فرهنگی را تقویت کرد. بسیار نوآور بود زمانی که در ایذه بود با افکار نو و متفاوت و احساسات ملی فراوان به برپایی شب های شعر در خوزستان می پرداخت. وی با موضوع های مختلف شعر می سرود.
صالح پور در ادامه افزود: خسروی شاعری فوق العاده و بداهه‌سرا با شیوه تاریخ‌نویسی محلی و بومی بود که به رویه محمد جریر طبری بر اساس استنادات از ایذه، لک‌ها، قوم لُر و بختیاری می‌نوشت.

صالح پور در خاتمه به دلیل بی نیازی مالی و تحصیلات عالیه خانواده استاد خسروی، برپایی بنیاد علمی ادبی، جایزه علمی را برای روشن نگاه داشتن چراغ پر فروغ تلاش های این استاد برجسته به خانواده محترم خسروی پیشنهاد کرد.

استاد خسروی نیا مانایی و درک لازم را برای ثبت تاریخ و انتقال به نسل امروز داشت
حجت‌الاسلام علی‌نظر ممبینی از اساتید دانشگاه در ادامه به انتشار بیش از ۱۵ کتاب در حوزه شعر نو، فولکلور، شعر نیمایی و … توسط استاد خسروی اشاره و تاکیدک رد: امروز نیاز بیشتری به مفاخر ادبی و هنری داریم تا تاریخ مازنده نگاه داشته شود. در عصر اطلاعات ، مکتوب شدن مطالب باید برای فرهنگ وهنر وقت بگذاریم و استاد خسروی این مانایی و درک را داشت.
وی در ادامه افزود: ایل بختیاری در همه حوزه ها بزرگان زبانزدی را دارد و باید با ایجاد تشکل بختیاری از ظرفیت های انسانی، تجارب علمی، فرهنگی، هنری ایل بختیاری در راستای ارتقا و شکوفایی استعدادها این قوم تلاش کنیم. وی در این زمینه به شکل گیری کارگروه هایی برای ثبت خاطرات بزرگان و قدمای این ایل که تاریخ گویا هستند، کارگروه انتشارات در شهرها و استان ها، استعدادیابی هنری، ادبی، علمی، ورزشی اشاره کرد. 
شعرخوانی، خاطره‌گویی، اجرای آواز و تجلیل از خانواده استاد خسروی دیگر برنامه‌های این آیین بود.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید