» فرهنگی، هنری » سینما و تئاتر » عکس قبر همسر احمد‌شاه قاجار در بهشت‌زهرا
سینما و تئاتر

عکس قبر همسر احمد‌شاه قاجار در بهشت‌زهرا

۶ تیر ۹۷ 2۰406

[ad_1]

به گزارش خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس، سحرگاه سه شنبه اول خرداد ماه ۱۳۵۸ در اتاق شماره ۲۳۱ بیمارستان الوند بدر الملوک والا همسر احمد شاه قاجار بدرود حیات گفت و صبح چهارشنبه تنها دختر او چند تن از خواهران و برادرانش جسد او را به بهشت زهرا بردند و به خاک سپردند.

بدر الملوک دختر شاهزاده ظهیرالسلطان نوه عباس میرزا و همسر اول سلطان احمد شاه قاجار آخرین پادشاه سلسله قاجاریه بود. بدر الملوک در ۱۲ سالگی در تنها مدرسه دخترانه تهران درس می‌خواند که در آن ایام برای احمد شاه که در حدود ۱۷ سال داشت در صدد پیدا کردن همسری از خانواده قاجار بودند.

زیرا طبق قانون خانواده قاجار ولی‌عهد می‌بایست از مادر هم از خانواده قاجار باشد. مادر احمد شاه تصمیم می‌گیرد به این مدرسه که بیشترشان از شاهزادگان آن زمان بودند برود و دختری برای پسرش انتخاب کند. در میان دختران بدرالملوک را که دختری زیبا بود انتخاب کرده و به ظهیرالسلطان پیغام می‌فرستد که به اتفاق دخترک برای دیدار احمد شاه به دربار بیایند.

احمد شاه بدرالملوک را می‌پسندد و با تشریفات مفصلی به عقدشاه در می‌آید. ( مدیریت مجله سپید و سیاه به خاطر فامیلی که با ایشان داشت سن بدر الملوک در هنگام ازدواج هفده سال و احمد شاه را شانزده سال میداند)
بدر الملوک از احمد شاه دارای دختری می‌شود که نام او را ایراندخت می گذارند. اما چون احمد شاه صاحب پسر نمی شود برادر احمد شاه محمد حسن میرزا به ولیعهدی انتخاب می‌شود. به هنگام تغییر سلطنت از قاجاریه به پهلوی بدرالملوک مانند سایر افراد خانواده به پاریس می‌رود. بعد از شهریور ۱۳۲۰ و تبعید رضاشاه از ایران بدرالملوک به همراه بسیاری از شاهزاده های درجه اول قاجار به ایران بر می‌گردد.


“قبر بدرالملوک والا (شاهزاده قاجار و همسر احمدشاه) در بهشت زهرا تهران”

 

بدرالملوک در میدان ۲۴ اسفند (انقلاب اسلامی) در طبقه سوم آپارتمانی به صورت بسیار ساده زندگی می‌کرد و جالب اینکه پنجره های آپارتمان به سمت میدان باز می‌شد و مجسمه رضاشاه از آنجا بخوبی دیده می‌شد بدرالملوک برای آنکه چشمش به آن مجسمه نیافتد حتی در تابستانها هم پنجره ها را باز نمیکرد و پرده ها را کنار نمی زد.
خانم بدرالملوک مدتی هم در اتاقی در هتل کاروان پانسیون بود و یکشب چند دزد که قبلا او را شناسائی کرده بودند و فکر می کردند دارای جواهرات گرانبهائی است، با تهدید وارد اتاق او شدند و همه جا را گشتند ولی فقط یک ساعت با زنجیر طلا که به گردن می‌انداخت و تنها یادگاری احمد شاه بود بهمراه یک رادیو ترانزیستوری را بسرقت می‌برند.
بدرالملوک چند سالی از ناحیه پا ناراحتی داشت و نمی‌توانست حرکت کند و به این جهت در منزل یکی از خواهرانش پرستاری می‌شد تا اینکه روز جمعه ۲۱ اردبیهشت سال ۱۳۵۸ در اثر سکته مغزی به حال اغماء افتاد و بعد از انتقال به بیمارستان الوند در سحرگاه سه شنبه اول خرداد به درود حیات گفت.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید