» فرهنگی، هنری » سینما و تئاتر » قتل میرزا عشقی توسط عوامل رضاخان
سینما و تئاتر

قتل میرزا عشقی توسط عوامل رضاخان

۱۲ تیر ۹۷ 0۰5

[ad_1]

به گزارش خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس، روز ۱۲ تیر ۱۳۰۳ میرزاده عشقی شاعر مشهور دوران حکومت رضاخان که به سرودن شعر علیه دستگاه حکومتی معروف بود به دست عوامل رضاخان ترور شد.

مرگ وی تنها ۵ روز پس از انتشار اولین شماره نشریه فکاهی وی موسوم به «قرن بیستم» رخ داد.

وی در این شماره با اشعار و مقالاتی به تمسخر جمهوریخواهی موردنظر رضاخان پرداخت که بلافاصله نسخه های آن از سوی مأمورین نظمیه جمع آوری شد. میرزاده عشقی در ۱۲۷۲ خورشیدی در همدان متولد شد. او  اصالتاً کرد و نام اصلیش «سیدمحمدرضا کردستانی» و فزرند «حاج سید ابوالقاسم کردستانی» بود و در تاریخ دوازدهم جمادی‌الاخر سال ۱۳۱۲ هجری قمری مطابق ۱۲۷۲ خورشیدی زاده شد.
میرزاده عشقی پیش از آغاز مبارزاتش به همراه رضاخان به همراه عده‌ای دیگر از اهل فکر، جهت کمک به عثمانیان در جنگ چهانی اول به آنجا سفر کردند. دیدن ویرانه‌های طاق کسری در مدائن باعث نوشته‌شدن اپرای رستاخیز شهریاران ایران شد.
عشقی پس از بازگشت در صف مخالفان جدی سردار سپه درآمد. شاید شعرهای عشقی به‌علت عمر کوتاه شاعریش هیچ‌گاه مجال پخته شدن پیدا نکردند اما صراحت لهجه، نکته‌بینی و تحلیل بسیار فنی او در مورد تحولات سیاسی و اجتماعی دوره خودش بسیار مشهود است. به‌عقیدهٔ بسیاری از مورخین عشقی از مهم‌ترین روشنفکران مولود روشنگری پس از مشروطه بود. مزار او در ابن‌بابویه و در گوشه‌ای متروک (در نزدیکی مزار نصرت‌الدوله فیروز) قرار دارد.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید