» فرهنگی، هنری » سینما و تئاتر » جمهوری اسلامی ایران قطعنامه ۵۹۸ را پذیرفت
سینما و تئاتر

جمهوری اسلامی ایران قطعنامه ۵۹۸ را پذیرفت

۲۷ تیر ۹۷ 0۰5

[ad_1]

به گزارش خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس، امروز ۲۷ تیر ۱۳۹۷ خورشیدی برابر با ۴ ذی القعده ۱۴۳۹ هجری و ۱۸ جولای ۲۰۱۸ میلادی است و رویداد‌های زیر به وقوع پیوست.

*مرگ «محمد ولی خان سپهدار تنکابنی» از سیاستمداران مشهور دوران مشروطه (۱۳۰۵ش)

محمدولی خان خلعتبری معروف به سپهدار تنکابنی در حدود سال ۱۲۲۵ ش (۱۳۶۴ ق) در یکی از روستاهای اطراف تنکابن به دنیا آمد و پس از فراگیری دروس ابتدایی، وارد کارهای نظامی گردید.

وی مراحل ترقی را به سرعت پیمود و در زمان مظفرالدین شاه، با تقدیم پیش‏کشی قابل ملاحظه‌‏ای، وزیر گمرک شد. محمد ولی خان در طی سالیان متمادی پست‏های متعددی از قبیل حکمرانی گیلان، اردبیل و مشکین شهر را به عهده گرفت و از طرف مظفرالدین شاه، لقب سپهدار اعظم را دریافت کرد.

وی همچنین مدتی حاکم تهران بود و بر آزادی‏خواهان خشونت زیادی روا داشت. سپهدار هنگام مشروطه از رجال مستبد و خودکامه به شمار می‏رفت و با آزادی و مشروطیت دشمنی داشت به طوری که با شنیدن نام مشروطه، حالش دگرگون می‏‌شد.

وی که برای سرکوبی شورش آذربایجان راهی این خطه شده بود، وقتی که نتواسنت کاری از پیش ببرد، راهی گیلان شد و انجمن عدالت را تشکیل داد. سپهدار در حالی که در ابتدا از طرفداران محمدعلی شاه بود، پس از چندی قصد فتح تهران داشت و پس از فتح پایتخت و خلع پادشاه، شخص اول ایران شد.

وی پس از مدتی صدر اعظم احمد شاه شد و همزمان وزارت جنگ و داخله را بر عهده داشت. سپهدار پس از سه بار نخست ‏وزیری و در حالی که لقب سپهسالار اعظم را هم یدک می‏‌کشید، مدتی والی آذربایجان بود تا اینکه در کودتای اسفند ۱۲۹۹ ش در زمره توقیف شدگان قرار گرفت و مدتی را در زندان گذراند.

وی در سال‌‏های آخر عمر به عنوان یک رَجُل برجسته در مراسم‏‌ها حضور می‌‏یافت تا اینکه بابت مالیات املاک وسیع خود، مبالغ هنگفتی بدهکار شد. سپهدار که هرگز سختی ندیده و عمری زیر بار این حرف‏ها نرفته و کسی از او مطالبه مالیات نکرده بود، چون عرصه را بر خود تنگ دید در ۲۷ تیر ۱۳۰۵ ش در هشتاد سالگی با اسلحه کمری‌‏اش خودکشی کرد و در امامزاده صالح تجریش به خاک سپرده شد.

وی مردی بسیار متهوّر، تندخو، فاقد نظم و ترتیب، متعدی، مستبد، خودرای، جاه طلب، لجوج و کینه ‏توز و حریص در جمع آوری اموال به خصوص املاک، بوده است. سپهسالار، بزرگ‏ترین ملاک زمان خود بود و بیش از هزار نفر نوکر و سوار و خدمه داشت که همه از او تامین می‌شدند.

*استعفای دکتر «علی امینی» از نخست وزیری رژیم پهلوی (۱۳۴۱ ش)

علی امینی در سال ۱۳۴۰ با حمایت دولت امریکا و وعده دریافت وام به نخست وزیری انتخاب شد. برنامه دولت خود را در پانزده ماده اعلام کرد. مهمترین آنها کاهش هزینه زندگی و قیمت‌ها، اصلاحات ارضی، توسعه صنایع کشاورزی، تأمین حداقل معیشت کارمندان و تقویت قوه قضائیه بود. از اولین اقدامات وی پس از نخست وزیری می توان به بازداشت عده ای از امرای ارتش، مبارزه با فساد، اجرای اصلاحات ارضی، مذاکره با فرهنگیان و انتصاب محمد درخشش، یکی از فرهنگیان به وزارت فرهنگ، آزادی فعالیت احزاب و علنی شدن فعالیت جبهه ملی، برکناری تیمور بختیار، رئیس سازمان امنیت اشاره نمود.

دولت امینی در انجام اقدامات مورد نظر خویش توفیق چندانی نداشت و پس از ۱۴ ماه نخست وزیری از مقام خود استعفا داد. از مهمترین عوامل شکست دولت امینی اعلام ورشکستگی ایران و اقدام بازرگانان خارجی به خارج نمودن سرمایه های خود از ایران، افزایش بحران اقتصادی در کشور، مقابله با تظاهرات دانشجویان و دانش آموزان، مخالفت امریکا با کمک ۷۰۰ میلیون دلاری به ایران، بی نتیجه بودن مذاکرات با کشورهای اروپایی در جلب کمک مالی به ایران، مذاکرات شاه با کندی در برکناری وی از نخست وزیری و مخالفت شاه با کسر بودجه ارتش بوده است. امینی پس از استعفا مدتها از صحنه سیاسی دور بود، تا اینکه در سال ۱۳۵۷ محمد رضا شاه جهت رهایی از بحران سیاسی و جلوگیری از انقلاب مردمی با او وارد مذاکره شد و او را برای نخست وزیری در نظر گفت، اما او نپذیرفت و قبل از پیروزی انقلاب به اروپا رفت و در سال ۱۳۷۱ درگذشت.

*پذیرش رسمی قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت از سوی جمهوری اسلامی ایران (۱۳۶۷ ش)

یکی از دلایل واهی رژیم بعث عراق برای تجاوز به حریم نظام جمهوری اسلامی ایران، اختلاف بر سر مرزهایی است که در قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر تعیین شده بود. پس از نزدیک به هشت سال جنگ نابرابر که تمام موجودیت رژیم عراق در خطر قرار گرفت، آمریکا و دیگر متحدان و یاوران رژیم بعث عملاً وارد جنگ گردیدند و حضرت امام خمینی(ره)، با در نظر گرفتن مصالح عالی نظام اسلامی و با درک توطئه گسترده آمریکا و غرب برای سرکوب انقلاب اسلامی و مردم مسلمان و انقلابی ایران، پس از مشورت با فرماندهان عالی نظامی و مسؤولان مملکتی، قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت را پذیرفتند.

شورای امنیت در این قطعنامه دو کشور ایران و عراق را به برقراری آتش ‏بس و صلح دعوت کرده بود. جمهوری اسلامی ایران به دلیل ویژگی‏‌های مثبت برخی از مفاد این قطعنامه، به ویژه، بندهای مربوط به معرفی متجاوز و پرداخت غرامت جنگی، موافقت خود را با پذیرش آن اعلام کرد.

اما با وجود پذیرش قطعنامه ۵۹۸ توسط جمهوری اسلامی ایران، رژیم عراق که خود نیز آن قطعنامه را پذیرفته بود، تا زمان برقراری آتش‏بس رسمی در مرداد ماه سال ۱۳۶۷ ش (اوت ۱۹۸۸ م) به تهاجمات خود علیه جمهوری اسلامی ایران ادامه داد و خوی تجاوزگری خود را بار دیگر آشکار ساخت.

پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ از طرف ایران، آتش‏بس میان طرفین از تاریخ ۲۹ مرداد ۱۳۶۷ برقرار شد. شورای امنیت در تاریخ ۱۸ مرداد ۶۷، قطعنامه ۶۱۹ را تصویب کرد که به موجب آن گروه ناظران نظامی ایران و عراق و سازمان ملل که از حدود چهارصد نفر از ۲۵ ملیت مختلف تشکیل شده بود، در دو کشور مستقر شدند.

تأسیس نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (۱۳۶۹ش)

مسأله ادغام نیروهای انتظامی از طرف وزارت کشور و نمایندگان مجلس به منظور برقراری هرچه بهتر امنیت در داخل کشور و مرزها، جلوگیری از صرف هزینه‌‏های اضافی و تداخلِ وظایف، مسؤولیت‏‌ها و ماموریت‌‏ها مشابه، مطرح و به طور جدی دنبال شد.

سرانجام، قانون ادغام نیروهای انتظامی شامل شهربانی، ژاندارمری، کمیته انقلاب اسلامی و پلیس قضایی در ۲۷ تیرماه ۱۳۶۹ از تصویب مجلس شورای اسلامی گذشت و در ۲ مرداد ۱۳۶۹ به تصویب و تنفیذ شورای نگهبان رسید.

پس از گذشت شش ماه، ادغام نیروهای انتظامی سابق آغاز شد و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، در دوازدهم فروردین سال ۱۳۷۰، در پی تایید مقام معظم رهبری فرمانده کل قوا، به منصه ظهور رسید. نیروی انتظامی که به اختصار، ناجا نامیده می‏شود، در طول سال‏های فعالیت خود، خدمات ارزنده ‏ای در راه استقرار نظم و امنیت جامعه، مقابله و مبارزه قاطع و مستمر با هرگونه آشوب و خرابکاری، حراست از اماکن و شخصیت‏ها، مراقبت و کنترل مرزهای جمهوری اسلامی و مبارزه با اوباش، اشرار و… از خود نشان داده و صدها شهید و هزاران زخمی در این راه، تقدیم نموده است. 

*بهشت زهرا گورستان جدید تهران افتتاح شد.(۱۳۴۹ش)

* وزیر دادگستری انتخابات هیئت رئیسه کانون وکلای دادگستری را غیرقانونی اعلام کرد(۱۳۴۹ش)

* دو قاچاقچی مواد مخدّر در تهران اعدام شدند(۱۳۵۰ش)

* در سودان کودتای نظامی شد و سرگرد هاشم عطا قدرت را در دست گرفت(۱۳۵۰ش)

* ایران به تونس برای سدسازی سی میلیون تومان وام داد(۱۳۵۲ش)

* رئیس جمهوری مکزیک و همسرش وارد تهران شدند(۱۳۵۴ش)

* محمدعلی دولتشاهی (مشکوه الدوله) وزیر پست و تلگراف پشت میز اداره بر اثر سکته قلبی درگذشت. (۱۳۱۱ ش)

* مجید آهی وزیر دادگستری از سمت خود کناره گیری کرد.(۱۳۲۱ ش)

*ابراهیم زند به مدیر کلی بانک ملی ایران انتخاب شد.(۱۳۲۹ ش)

* ابوالحسن ابتهاج مدیر کل سابق بانک ملی به سفارت ایران در پاریس برگزیده گردید. 

* به دستور دکتر مصدق نخست وزیر ، بقائی رئیس شهربانی که به روی مردم آتش گشوده بود از کار برکنار و تحت تعقیب قرار گرفت.(۱۳۳۰ ش)

 * سرتیپ محمدعلی صفاری شهردار تهران شد. (۱۳۳۱ ش)

انتهای پیام/

 

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید