» فرهنگی، هنری » سینما و تئاتر » سندی از قدیمی‌ترین ضریح حرم امام رضا(ع)
سینما و تئاتر

سندی از قدیمی‌ترین ضریح حرم امام رضا(ع)

۲۸ تیر ۹۷ 0۰9

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس اداره پژوهش و معرفی آثار موزه‌ای سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از برگزاری نخستین نمایشگاه اسناد و تصاویر با عنوان «تاریخ ضریح‌های مطهر حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع)» در گنجینه تاریخ حرم موزه آستان‌قدس خبر داد و گفت: در این نمایشگاه مجموعه تصاویر از ضریح‌های مطهر و همچنین اسناد تاریخی گوناگون مرتبط با مرقد مطهر در معرض دید عموم قرار گرفته است.

جواد فرهمندنژاد با بیان اینکه این اقدام در راستای طرح «خدمت کریمانه» است، اظهار داشت: این موارد، نمونه‌ای از اسناد و تصاویر موجود در مرکز اسناد آستان‌قدس‌رضوی است که به منظور آشنایی عموم مردم، در قالب نمایشگاه در معرض دید قرار گرفته است.

وی به برخی از اسناد این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: قدیمی‌ترین سند به نمایش درآمده مربوط به سال ۱۱۱۱ قمری با عنوان «ثبت حاصل ضریح مبارک» است.

فرهمندنژاد تصریح کرد: «صورت اسباب ضریح مطهر که بازدید شده است» مربوط به سال ۱۲۶۴ قمری، «صورت‌حساب حاجی رجب‌علی زرگرباشی برای هزینه‌های ساختن ضریح نقره» به تاریخ ۱۲۸۱ قمری، «هزینه تعمیرات و تهیه وسایل نظافت ضریح مطهر» به تاریخ ۱۳۲۲ قمری، «قرارداد ساخت ضریح برای مرقد مطهر بین آستان‌قدس و حاجی محمدتقی ذوفن اصفهانی» به تاریخ ۱۳۳۶ شمسی و «آیین‌نامه تشرف به حرم در موقع غبارروبی ضریح مطهر» به تاریخ ۱۳۳۹ شمسی از جمله اسناد به نمایش درآمده است.

وی همچنین اعلام کرد: تصاویر جدا کردن ضریح دوم از اطراف مضجع نورانی امام‌رضا(ع) در جریان تعویض ضریح پنجم در سال ۱۳۷۹شمسی، کارگاه ساخت ضریح چهارم در سال ۱۳۳۸ که در آن ابوالحسن حافظیان، اکبر حافظیان و محمدتقی ذوفن اصفهانی مشاهده می‌شوند و همچنین نماز مقام معظم رهبری در کنار مضجع شریف در جریان تعویض سنگ مرمر در سال ۱۳۷۹، از جمله تصاویری است که در معرض نمایش قرار گرفته است.

گنجینه تاریخ حرم رضوی در طبقه همکف موزه مرکزی آستان‌قدس‌رضوی واقع در صحن کوثر حرم مطهر، همه روزه از ساعت ۸ تا ۲۱:۴۵ پذیرای بازدیدکنندگان است. 

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید