» فرهنگی، هنری » سینما و تئاتر » درهای موقوفه تاریخی «ملک» به روى اصحاب رسانه باز شد
سینما و تئاتر

درهای موقوفه تاریخی «ملک» به روى اصحاب رسانه باز شد

۳ مرداد ۹۷ 0۰5

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری فارس، خبرنگاران و اصحاب رسانه همزمان با دهه کرامت مهمان ویژه خانه ۱۷۰ ساله ملک شدند. در این تور نیم‌روزه که با هدف آشنایی نمایندگان رسانه‌های مختلف با ویژگی‌های معماری این خانه و واقف برجسته آن حاج حسین آقا ملک برگزار شد، بیش از ۵۰خبرنگار و عکاس حضور داشتند.

نصرالله حدادی مورخ و تهران شناس درباره ویژگی‌های معماری این خانه گفت: خانه ملک یکی از معدود خانه‌های تاریخی است که نگهداری از آن به شکل اصولی انجام‌شده است. جا دارد همین‌جا به خاطر حراست درست از این خانه به تولیت آستان قدس رضوی که این ملک جزو موقوفات آن است تبریک بگوییم.

حدادی درباره شخصیت حاج حسین آقا ملک به خبرنگاران گفت: ایشان مرد وارسته‌ای بودند و سال‌های درازی از عمرشان را به جمع‌آوری اشیا و کتب خطی قدیمی پرداختند، چه‌بسا اگر تلاش و اصرار ایشان برای خرید این کتب نبود الآن دسترسی به متون ارزشمند آن‌ها امکان‌پذیر نمی‌شد. او در نهایت هیچ‌چیز را برای شهرت خود نخواست و همه این مجموعه و املاک متعدد دیگری را وقف آستان قدس رضوی کرد.

مهدی یساولی عضو هیئت‌مدیره موزه و کتابخانه ملی ملک با اشاره به این‌که به‌زودی مرمت بخش‌های آسیب‌دیده این خانه آغاز می‌شود به خبرنگاران گفت: قدمت دقیق این خانه برای ما مشخص نیست اما می‌دانیم که این ملک متعلق به حاج کاظم ملک‌التجار بوده است. حاج حسین آقا ملک در این خانه به دنیا آمد و به همین دلیل حدس ما این است که زمان احداث این ملک متعلق به اوایل دوره قاجار باشد. طبیعی است که بخش‌هایی از خانه نیاز به مرمت پیدا کرده است. تا اواسط دهه ۷۰ کتابخانه در این ملک دایر بود اما با انتقال کتابخانه به مکان فعلی موزه از ۲۲سال پیش تابه‌حال به‌طور ویژه تنها از این خانه نگهداری شده است.

یساولی با بیان این‌که به‌زودی خانه ملک دربازار بین‌الحرمین صاحب کاربری فرهنگی مطابق با نیت واقف آن خواهد شد ادامه داد: پس از مرمت، درب این خانه با کاربری تازه به روی عموم بازدیدکنندگان باز خواهد شد. خواسته حاج حسین آقا ملک این بود که خانه او وقف امور فرهنگی شود و به‌طور قطع نیت این واقف بزرگ در کاربری جدید نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت.

 

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید