» فرهنگی، هنری » سینما و تئاتر » رحلت مرجع عالیقدر آیت‌الله حاج شیخ عبد‌الکریم حائری یزدی
سینما و تئاتر

رحلت مرجع عالیقدر آیت‌الله حاج شیخ عبد‌الکریم حائری یزدی

۹ مرداد ۹۷ 0۰13

[ad_1]

به گزارش خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس، امروز ۹ مرداد ۱۳۹۷ خورشیدی برابر با ۱۷ ذی القعده ۱۴۳۹ هجری و ۳۱ جولای ۲۰۱۸ میلادی است و رویداد‌های زیر به وقوع پیوست.

*اعلام طرح پرچم رسمی جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی(۱۳۵۹ ش)

پس از گذشت بیش از یک سال از شکل‏‌گیری و تثبیت نظام جمهوری اسلامی ایران، از طرف دولت وقت، مشخصات فنی و ظاهری پرچم رسمی کشور اعلام شد. این طرح که پیش از این، در نیمه تیرماه ۵۹ از تصویب شورای انقلاب و رییس جمهور گذشته بود، پرچم کشور را در رنگ‏ های سبز در بالا، سفید در وسط و سرخ در پایین همراه با علامت مخصوص جمهوری اسلامی و شعار اللَّه اکبر مشخص کرده بود.

در توضیح مشخصات فنی و هندسی این طرح آمده است: علامت مخصوص جمهوری اسلامی به رنگ سرخ در وسط پرچم قرار می‌‏گیرد. همچنین شعار اللَّه اکبر به رنگ سفید و با خط کوفی بنّایی به نشانه روز پیروزی انقلاب، بیست و دو بار به صورت حاشیه در مرز رنگ سبز و سفید و نیز مرز سرخ و سفید تکرار می‏‌گردد. این طرح بیان کننده محتوای حکومت اسلامی به شمار می‌‏رفت و نقش کلمه اللَّه در آن اشاره‌‏ای به مبدأ و منتهای آفرینش داشت. در پرچم جمهوری اسلامی ایران، رنگ سبز به عنوان نشانه مذهب شیعه، رنگ سفید به نشانه صلح دوستی و آرامش‏ طلبی ملت ایران و رنگ قرمز به نشانه آمادگی ملت برای دفاع از استقلال و آزادی به قیمت ریخته شدن خون فرزندان این مرز و بوم تفسیر شده است.

*شهادت حجت ‏الاسلام «کامیاب» نماینده مردم مشهد توسط منافقین (۱۳۶۰ ش)

حجت ‏الاسلام کامیاب در سال ۱۳۲۹ ش در یکی از روستاهای گناباد چشم به جهان گشود و از جوانی به تحصیل علوم حوزوی پرداخت. ایشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تلاش‏‌های قابل توجهی از خود نشان داد. سرانجام یک هفته پس از انتخاب از سوی مردم مشهد به نمایندگی مجلس شورای اسلامی در نهم مرداد ۱۳۶۰ در ۳۱ سالگی، به دست مزدوران منافق به شهادت رسید. پیکر مطهر ایشان پس از تشییعی مردمی، در یکی از رواق‏‌های حرم مطهر امام رضا(ع) به خاک سپرده شد.

وقوع حادثه جمعه خونین مکه (۱۳۶۶ ش)

در روز نهم مردادماه ۱۳۶۶ شمسی برابر با ششم ذیحجّه سال ۱۴۰۷ قمری، هزاران زائر ایرانی و تعدادی از زائران دیگر کشورهای اسلامی در مکه معظّمه و خانه خدا، در حال انجام فریضه الهی برائت از مشرکین بودند که به دست ماموران دولت وهابی عربستان سعودی مورد تهاجم وحشیانه قرار گرفته و به شهادت رسیدند.

زائران خانه خدا، مراسم برائت را همه ساله با الهام از تعالیم اسلام و قرآن برگزار می‌‏کنند و در آن، ضمن دعوت مسلمانان به اتحاد، بیزاری خود را از دشمنان اسلام به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی اعلام می‌‏دارند. بر اثر این یورش بی‏رحمانه در خانه امن الهی، چهارصد نفر از حُجّاج ایرانی به شهادت رسیده و بیش از هزار نفر نیز زخمی شدند.

حمله به زائران خانه خدا نشان داد که سردمداران وهابی عربستان، نه تنها لیاقت خدمت به حرمین شرفین در این کشور را ندارند، بلکه برای اثبات سرسپردگی خویش حاضرند احکام مُحکم الهی را نیز زیر پا بگذارند. برگزاری مراسم برائت از مشرکین در جریان اجتماع بزرگ و پرشکوه حجّ، تاثیر آن را دوچندان می‏کند. با توجه به این اهمیت، رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، حضرت آیت‏ اللَّه خامنه‌‏ای، همه ساله بر انجام هرچه باشکوه‏تر مراسم برائت از مشرکین تاکید داشته و دارند.

*کلنل، مشیرالدوله و مؤتمن الملک و مستوفی الممالک را دعوت به مخابره حضوری نمود ولی آنها حاضر به مذاکره نشدند (۱۳۰۰ش)

*رویدادهای مهم این روز در تقویم هجری ( ۱۷ ذی القعده ۱۴۳۹ )

*تبعید حضرت امام موسی کاظم(ع) از مدینه به عراق(۱۷۹ ق)

حضرت امام موسی کاظم(ع) هفتمین پیشوای معصوم، به دستور هارون الرشید، خلیفه‏ ستمکار عباسی درمدینه دستگیر و به بصره تبعید شد. گویند آن حضرت در هفتم ذیحجّه‏ سال ۱۷۹ ق وارد آن شهر گردید و به زندان فرستاده شد.

امام، مدتی در زندان عیسی بن جعفر، حاکم بصره، بود؛ اما وی به هارون نامه‏‌ای نوشت و درخواست کرد که امام رابه فردی دیگر بسپارد، زیرادر تمام این مدت، سَنَدی بر ضد او نیافته است. هارون نیز امام را به بغداد تبعید کرد و از وزیر خود فضل بن ربیع خواست که آن حضرت را به شهادت برساند، اما او نپذیرفت. سرانجام سِنْدی بن شاهِک به دستور یحیی بن خالد برمکی، وزیر دربار عباسی و به خواست هارون، امام کاظم(ع) را به شهادت رساند.

*ترور “ناصرالدین شاه قاجار” در حرم عبدالعظیم توسط میرزا رضاکرمانی(۱۳۱۳ق)

ناصرالدین شاه قاجار که پس از مرگ محمدشاه، در سن شانزده سالگی به سلطنت رسیده بود، به مدت پنجاه ‏سال در مقام پادشاهی ایران قرار گرفت و در دوران سلطنتِ بلند مدت وی تحولات مثبت و منفی گوناگون در کشور به وجود آمد.

سرانجام میرزارضا کرمانی در آستانه‏ آغاز جشن پنجاهمین سالگرد پادشاهی ناصرالدین شاه، با اشارت سید جمال الدین اسد آبادی، با شلیک چند گلوله در زیارتگاه حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به عمر شاه ۶۶ ساله‏ قاجار پایان داد. پس از ناصرالدین‏ شاه، پسر ۴۵ ساله‌‏اش مظفرالدین شاه که چهل سال ولیعهد ناصرالدین شاه بود، به سلطنت رسید.

*رحلت مرجع عالی‏قدر آیت‏ اللَّه حاج «شیخ عبدالکریم حائری یزدی» مؤسس گرانقدر حوزه‏ علمیه‏ قم(۱۳۵۵ ق)

آیت ‏اللَّه حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی فرزند شیخ جعفر مهرجردی در سال ۱۲۷۶ ق در میبد یزد چشم به دنیا گشود. مقدمات و سطوح را نزد علمای آن روز یزد فراگرفت و سپس راهی عتبات مقدسه شد. در نجف در محضر اساتید بزرگی مثل محمد فشارکی ‏اصفهانی، میرزای شیرازی، شیخ فضل اللَّه نوری، میرزا ابراهیم محلاّتی و آخوندخراسانی حضور یافت و علوم اسلامی را فرا گرفت و به درجه‏ بالایى در علم دست یافت. در سال ۱۳۳۲ ق بنابه دعوتی، به اراک مهاجرت و حوزه‏ای در آن‏جا تاسیس نمود.

سپس طی سفری به قم، بحث از ماندن ایشان و تاسیس حوزه‏ علمیه به میان آمد و با اصرار علما از جمله آیت ‏اللَّه ‏بافقی و انجام استخاره در سال ۱۳۴۰ ق، هجرت به قم را تقبل نمود. ایشان در آن دورانِ سیاهِ خفقان، با خون‏ دل این حوزه را حفظ کرد.

آثار بابرکت اقامت آیت اللَّه حائری در شهر مقدس قم عبارتند از: تاسیس حوزه‏ علمیه و شروع درس‏‌های علمی با ۶۰۰ نفر از فضلا و طلاب، بنای دارالاطعام، تاسیس مریض‏ خانه، ساختن قبرستان نو، تعمیر مدرسه‏ی دارالشفاء و فیضیه و ساختن بیمارستان فاطمی در قم. از ایشان تالیفات و آثار ارزشمندی به جای مانده است که برخی از آنها عبارتند از: دُرَرُالفوائد، الرضا، الصلوه، المواریث، النکاح. شاگردان ارزنده ایشان از ۸۰ تن متجاوزند و حضرات آیات عظام: حاج آقاروح ‏اللَّه کمالوند، ملاعلی همدانی، سید شهاب‏الدین نجفی مرعشی، سید محمدرضا گلپایگانی، سیدمحمدتقی خوانساری، سیدمحمد حجت کوه کمره‌‏ای، سیدصدرالدین صدر، محمدعلی اراکی و حضرت امام خمینی از آن جمله‌‏اند. آیت ‏اللَّه شیخ عبدالکریم حائری یزدی سرانجام در شب دهم بهمن ۱۳۱۵ ش در ۸۰ سالگی دار فانی را وداع گفت و در جوار حضرت معصومه به خاک سپرده شد.

*رویدادهای مهم این روز در تقویم میلادی ( ۳۱ جولای ۲۰۱۸ )

*تشکیل دولت سیاهپوستان آمریکا توسط الیجا محمد (۱۹۶۰م)

الیجا محمد رئیس جنبش مسلمان سیاه پوست ایالات متحده که جنبش او رنگ ناسیونالیستی به خود گرفته بود، ۳۱ ژوئیه ۱۹۶۰م خواهان تشکیل دولتی از سوی سیاه پوستان در چهارچوب این کشور شد.

الیجا محمد با ‌نام اصلی «الیجا پول» در دهم اکتبر ۱۸۹۸م در جورجیا متولد شد. الیجا در سن ۲۶ سالگی به شهر دیترویت میشیگان نقل مکان کرد. پدر وی در جورجیا یک مروج مسیحیت پروتستان بود. الیجا در دیترویت با «فرد محمد» آشنا و مسلمان شد و از آنجا به شیکاگو رفت و یک مرکز اسلامی تأسیس کرد و در سال ۱۹۳۴م جنبش سیاهان مسلمان را بنیاد گذارد.

وی در دوران جنگ جهانی دوم، دولت آمریکا را متهم کرد که چون ژاپنی‌ها سفیدپوست نیستند مورد خصومت آمریکا قرار گرفته‌اند و به‌همین سبب زندانی شد. زندانی شدن به سود او تمام شد و در آنجا موفق گردید جمع کثیری از زندانیان را که یکی از آنان مالکوم ایکس بود مسلمان کند. او تا پایان عمر (۲۵ فوریه ۱۹۷۵م) به فعالیت‌های خود ادامه داد. جنبش او نخستین جنبش مسلمانان در آمریکا به‌شمار می‌آید.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید