» فرهنگی، هنری » سینما و تئاتر » «دانشگاه مشهد به روایت اسناد» تحویل ناشر شد
سینما و تئاتر

«دانشگاه مشهد به روایت اسناد» تحویل ناشر شد

۱۲ مرداد ۹۷ 0۰6

[ad_1]

مجتبی سلطانی احمدی یکی از مؤلفین «دانشگاه مشهد به روایت اسناد»، درباره این کتاب به خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس گفت: «دانشگاه مشهد به روایت اسناد» به قلم اینجانب و فرزاد سلیمانی تألیف و جهت طی مراحل علمی و اداری به مرکز اسناد انقلاب اسلامی تحویل شد. در این کتاب ضمن توصیف، تبیین و تحلیل شرایط پیدایش این دانشگاه، توسعه عمرانی، برنامه‎های آموزشی و علمی، چگونگی رشد و توسعه مبارزات انقلابی دانشگاهیان آن دانشگاه به روایت اسناد بررسی و ارزیابی شده است.

این استاد دانشگاه گفت: این کتاب در دو بخش تنظیم شده است؛ بخش نخست مدخل پژوهشی است که مشتمل بر ۵ فصل و نتیجه گیری است و بخش دوم شامل اسناد، تصاویر و فهرست منابع است.

به گفته سلطانی احمدی، این پژوهش متکی بر ۷۰ سند است و از جمله اسناد جالب توجه آن، اجازه تدریس زعیم بزرگ تشیع آیت الله العظمی بروجردی به مرحوم آیت الله کاظم مدیرشانه چی مبنی بر اجازه تدریس در دانشگاه فردوسی به دو شرطِ تربیت اسلامی دانشجویان و پاسخ به شبهات مذهبی است.

نویسنده کتاب «پژوهشنامه انقلاب اسلامی ایران» گفت: احساس خطر پهلوی دوم از تحرکات و مبارزات دانشجویی به حدی بود که از سال ۱۳۵۰ خورشیدی شاه شخصا از نخست وزیر می‎خواست تا روزانه وضع و حوادث دانشگاه‎ها را به وی ارسال دارد، وی حتی زمانی که برای تعطیلات تفریحی به خارج از کشور می‎رفت از تحرکات و حوادث دانشگاه‎ها غافل نبود. چنانچه وقتی برای تعطیلات به سنت موریس رفته بود، نخست وزیر تلگرافی از سپهبد ایادی دریافت کرد که طی آن نوشته بود: «جناب آقای نخست وزیر اعلی حضرت همایون شاهنشاه آریامهر فرمودند چند روزی است از وضع دانشگاه‎ها گزارش نداده‎اید. لازم است گزارش دهید.»

نویسنده کتاب «مبدأ نهضت» گفت: اسناد و منابع نشان می‎دهد حضور دکتر علی شریعتی در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد باعث شد این دانشکده در مبارزات سیاسی از سایر دانشکده‎های این دانشگاه پیشی بگیرد. تدریس درس اسلام شناسی در سال‎های ۴۵-۱۳۴۴ از عوامل گرایش دانشجویان دانشگاه مشهد به مبارزات انقلابی با زمینه‎های اسلامی شد.

این تاریخ‎پژوه گفت: طبق اسناد موجود ساواک سخنرانی‎های شهید سید عبدالکریم هاشمی‌نژاد برای دانشجویان دانشگاه مشهد را تحریک آفرین می‎دانست و نسبت به حضور دانشجویان دانشگاه مشهد در جلسات سخنرانی آیات سیدعلی خامنه‌ای، شیخ عباس واعظ طبسی و سید عبدالکریم هاشمی‌نژاد هشدار می‎داد. 

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید