» فرهنگی، هنری » سینما و تئاتر » صدارت امیرکبیر آغاز شد
سینما و تئاتر

صدارت امیرکبیر آغاز شد

۱۳ مرداد ۹۷ 0۰8

[ad_1]

خبرگزاری فارس ـ تاریخ: امروز ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ خورشیدی برابر با ۲۱ ذی القعده ۱۴۳۹ هجری و ۴ آگوست ۲۰۱۸ میلادی است. رویداد‌های تاریخی زیر به وقوع پیوست.

رویدادهای مهم این روز در تقویم خورشیدی ( ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ )

*تشکیل پلیس جنوب در پی انعقاد قرارداد ۱۹۱۵ میان روسیه و انگلیس (۱۲۹۴ ش)

با گسترش شعله‏‌های جنگ جهانی اول، دولت‏های روس و انگلیس که نفوذ آلمان‏ها را در ایران بر خلاف منافع خود می‌‏دیدند، در قراردادی محرمانه، منطقه بی‏طرف ایران را که در قرارداد ۱۹۰۷ م پیش‏بینی شده بود، میان خود تقسیم و توافق کردند برای حفظ منافع خود در ایران، قشونی تشکیل دهند. از این رو، روس‏ها نیروی قزاق را به استعداد یازده هزار نفر با فرماندهی خود ایجاد کردند و دولت انگلستان، قوایی درجنوب کشور به نام پلیس جنوب تشکیل داد. افسران انگلیسی در رأس پلیس جنوب و افراد داوطلب هندی و ایرانی، سربازان آن را تشکیل می‌‏دادند. وظیفه اصلی این پلیس، تخلیه جنوب ایران از آلمان‌‏ها و عوامل آنها بود. پس از این قرارداد محرمانه، روس‏ها تا اصفهان پیش روی کردند و قلمرو نفوذ خود را از تهران به اصفهان گسترش دادند.

* افتتاح فرودگاه بین ‏المللی “مهرآباد” در تهران (۱۳۳۷ ش)

*حزب ایران نوین برای مطبوعات وابسته به خود باشگاه دائر کرد(۱۳۴۹ش)

*دولت ایران به رژیم جدید عراق مبنی بر تغییر دادن نام خلیج فارس به خلیج عربی اعتراض شدید نمود. (۱۳۳۷ ش)

*در کنفرانس پتسدام تصمیم گرفته شد هر چه زودتر ایران از قوای متفقین تخلیه شود(۱۳۲۴ ش)

**رویدادهای مهم این روز در تقویم هجری ( ۲۱ ذی القعده ۱۴۳۹ )

*وفات «ابن نفیس»طبیب مسلمان و کاشف گردش ریوی خون(۶۸۷ ق)

علاءالدین علی ابن نفیس دانشمند و طبیب مسلمان در دمشق به دنیا آمد و در زادگاهش به تحصیل علوم اسلامی پرداخت. او علم طب رانزد دانشمندان مشهور آن عصر فراگرفت و پس از مطالعه و تحقیقات عمیق در این رشته مهارت بسیاری پیدا کرد. یکی از نخستین کتاب‏های ابن نفیس شرح تشریح القانون نام دارد که گردش ریوی خون را شرح داده است.

کشف این گردش خون، مربوط به سه قرن قبل از زمانی است که توسط دانشمندان اروپایی ارایه شده است. به همین جهت، بنا به نظر برخی از محققان، دانشمندان اروپایی، این نظریه را از ابن نفیس اقتباس کرده‏‌اند. کتاب الشامل، یکی دیگر از آثار اوست که درباره‏ی تکنیکِ جراحی، بحث‏های قابل توجهی دارد.

*حمله‏ “آقا محمدخان قاجار” به شمال غربی ایران(۱۲۱۰ ق)

*آغاز صدارت «امیرکبیر» صدراعظم با کفایت ناصرالدین شاه قاجار(۱۲۶۴ ق)

پس از مرگ محمدشاه قاجار، پسرش ناصرالدین میرزا که شانزده سال داشت به شاهی رسید. وی پس از آن که در تبریز بر تخت نشست، میزا تقی خان امیرنظام را با لشکری آراسته به تهران فرستاد و خود در ۲۱ ذی قعده به تهران رسید. ناصرالدین میرزا، پیش از ورود به تهران، امیر نظام را به لقب اتابک اعظم ملقب کرد و او رابه صدر اعظمی خویش برگزید. بعدها صدر اعظم ناصرالدین شاه توسط سلطان قاجار ملقب به امیر کبیر شد.

**رویدادهای مهم این روز در تقویم میلادی ( ۴ آگوست ۲۰۱۸ )

*آغاز قدرت بلامنازع و دیکتاتوری “آدولف هیتلر” در آلمان (۱۹۳۴م)

پس از آنکه آدولْفْ هیتلر در سال ۱۹۲۵م حزب نازی را تأسیس کرد، درصدد برآمد تا رفته رفته در ارکان قدرت آلمان نفوذ کند و کشور را در اختیار بگیرد. از این رو با به راه انداختن تبلیغات وسیع و دامنه‏ دار ضد کمونیستی و ضد یهودی و سر دادن شعارهای نژادپرستانه، خیل کثیری را در شمار طرفداران خود گرد آورد و طی سال‏های ۱۹۲۸ تا ۱۹۳۲م، کرسی‏‌های فراوانی را در پارلمان آلمان به دست گرفت.

هیتلر در ادامه کار، خود را نامزد احراز ریاست جمهوری در سال ۱۹۳۲م نمود ولی از هینْدِنْ‏بورگ، رئیس جمهور وقت شکست خورد، با این حال در ۳۰ ژانویه ۱۹۳۲م، به صدراعظمی آلمان برگزیده شد. هیتلر با وجود احراز این مقام، هنوز راه درازی برای رسیدن به قدرت مطلقه در پیش داشت.

بنابراین با اعمال نفوذ خود توانست اختیارات فوق‏ العاده‌‏ای از پارلمان دریافت کند و راه را برای کسب قدرت بیشتر خود هموار سازد. مرگ هیندبورگ، رئیس جمهور سالخورده آلمان در روز دوم اوت ۱۹۳۴م، آخرین مانع را در راه قدرت مطلقه و بلامنازع هیتلر از میان برداشت و هیتلر همان روز، قانونی را به تصویب هیأت دولت و سپس رایْشتاک یا پارلمان آلمان نازی رساند که به موجب آن، وظایف رئیس جمهور و صدراعظم آلمان در یک‏دیگر ادغام شده و رهبر کشور از آن پس، عنوان پیشوا را داشت.

این همان عنوانی بود که هیتلر در مقام رهبری حزب نازی برای خود انتخاب کرده بود. هیتلر برای تثبیت این مقام و عنوان تازه، روز ۱۹ اوت ۱۹۳۴م یک رفراندوم دیگر ترتیب داد و این بار نیز بیش از ۹۰ درصد رای دهندگان، او را به عنوان پیشوای خود انتخاب کردند. (ر.ک: ۱ مه)

اانتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید