» فرهنگی، هنری » سینما و تئاتر » سالروز به نخست‌وزیری رسیدن جمشید آموزگار
سینما و تئاتر

سالروز به نخست‌وزیری رسیدن جمشید آموزگار

۱۶ مرداد ۹۷ 0۰8

[ad_1]

خبرگزاری فارس ـ تاریخ: امروز ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ خورشیدی برابر با ۲۴ ذی القعده ۱۴۳۹ هجری و ۷ آگوست ۲۰۱۸ میلادی است و رویداد‌های تاریخی زیر به وقوع پیوست.

درگذشت عالم نیکوکار آیت ‏اللَّه “سیدرضا فیروزآبادی” در ری (۱۳۴۴ ش)

آیت‏ اللَّه سیدرضاهاشم فیروزآبادی در حدود سال ۱۲۵۱ ش در فیروزآباد از نواحی اطراف شهر ری در خانواده‏ای کشاورز به دنیا آمد. وی پس از گذراندن مقدمات علوم در تهران، راهی نجف اشرف شد و از محضر استادانی همچون آخوند خراسانی و میرزا حسین خلیلی تهرانی و در کربلا از درس آیت‏ للَّه سید اسماعیل صدر بهره‌‏ها بُرد.

آیت‏ اللَّه فیروزآبادی سپس به ایران بازگشت و در زادگاهش به انجام وظایف دینی مشغول شد. وی از دوران کودکی در اندیشه خدمت به خلق خدا بود و حتی‏ المقدور از آنان دستگیری می‏‌کرد. ایشان در اوایل مشروطیت، چهار دوره، نماینده مجلس شورای ملی بود.

حضور وی در مجلس تنها برای دفاع از حقوق ملت را برعهده داشت، چنان که یک ریال از حقوق ماهیانه آنجا را تصرف نکرد و حقوق جمع شده چندین ساله را با اجازه مراجع تقلید به بنای بیمارستانی در شهر ری اختصاص داد.

آیت‏ اللَّه فیروزآبادی تا اواخر عمر از رسیدگی به وضع بیماران کوتاهی نمی‏‌کرد و حتی تا نیمه‏‌های شب به قسمت‏‌های مختلف بیمارستان سرکشی و از بیماران دردمند عیادت می‏‌نمود. از آثار خیریه این عالم نیکوکار می‌‏توان به بیمارستان هزار تخت‏خوابی در ری، زایشگاه، پرورشگاه و دارالایتام، مسجد جامع و مدرسه اشاره کرد. آیت‏‌اللَّه فیروزآبادی سرانجام در شانزدهم مرداد ۱۳۴۴ ش در ۹۳ سالگی به جوار رحمت حق شتافت و در میان حزن و اندوه دوستداران، در مقبره‏ای که در کنار بیمارستان در ری برای خود بنا نموده بود، به خاک سپرده شد.

*انتخاب «جمشید آموزگار» به نخست‏ وزیری رژیم پهلوی (۱۳۵۶ ش)

پس از روی کار آمدن جیمی کارتر به ریاست جمهوری آمریکا، شاه برای جلب رضایت صدرنشین جدید کاخ‏ سفید، حاضر به قربانی کردن نزدیک‏ترین کسان خود، حتی هویدا، نخست وزیر مطیع و وفادرش بود. از این رو پس از دوازده سال و نیم نخست‏ وزیری هویدا، او را از کار برکنار کرد تا خود را بیشتر از قبل با سیاست‏‌های آمریکا موافق نشان دهد.

شاه برای جانشینی هویدا به دنبال کسی می‏‌گشت که ضمن فرمانبرداری از او، از اعتماد و توجه ویژه آمریکا نیز برخوردار باشد. تا این که جمشید آموزگار را که به مدت بیست سال در صحنه سیاسی ایران در جریان انواع کارها قرار گرفته بود، به این سمت انتخاب کرد.

فاجعه آتش ‏سوزی سینما رکس آبادان، شهادت آیت‌‏اللَّه سید مصطفی خمینی، اعلام فضای باز سیاسی، چاپ مقاله اهانت‏ آمیز علیه امام در روزنامه اطلاعات، وقایع خونبار ۱۹ دی قم و ۲۹ بهمن ۵۶ در تبریز از جمله وقایع دوران نخست وزیری آموزگار بود. سرانجام این عنصر خود فروخته پس از یک سال صدارت، به علت عدم موفقیت در کنترل نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) و گسترش انقلاب به سراسر کشور در چهارم شهریور ۱۳۵۷ از مقام خود استعفا داد.

*تشکیل جهاد دانشگاهی به فرمان “امام خمینی”(ره) (۱۳۵۹ ش)

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، فضای جامعه از فرهنگ طاغوتی پاک نشده بود و مظاهر آن در همه جا به چشم می‏خورد. همچنین عوامل فعال طاغوتی در دانشگاه‏ها مانع اشاعه فرهنگ اسلامی بودند. در نتیجه دانشجویان در برابر این مسأله، به مقابله برخاستند و دانشگاه‏ها تعطیل شد.

حضرت امام با تأیید این حرکت، فرمان تشکیل نهاد انقلابی جهاد دانشگاهی را صادر کردند تا پس از تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی، فرهنگ منحط غربی از مراکز علمی و فرهنگی کشور زدوده شود. این مرکز فرهنگی در سال ۱۳۶۳، به عنوان ستاد اجرایی انقلاب فرهنگی تغییر نام داد تا این که در سال ۱۳۶۴، پس از استقلالِ دانشگاه‏ها و جدا شدن وزارت فرهنگ و آموزش عالی، مجدداً به عنوان جهاد دانشگاهی مطرح گردید. بر اساس اساسنامه این نهاد جهاد دانشگاهی نهادی است عمومی و غیر دولتی، زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دارای شخصیت مستقل و از لحاظ استخدامی و مالی، تابع مقرراتی است که در چهارچوب اختیارات قانونی به تصویب هیئت امنای جهاد دانشگاهی می‌‏رسد. از سال ۱۳۶۹، جهاد دانشگاهی به عنوان پلی میان دانشگاه و بخش صنعتی و خدماتی کشور معرفی و محل استقرار آن، بیرون از دانشگاه تعیین شد. گسترش تحقیقات و شکوفایی روحیه پژوهش، گسترش طرح‏‌های کاربردی و نیمه صنعتی از طریق پیوند با مراکز علمی و تحقیقاتی به منظور به کارگیری وظایف و توسعه امور فرهنگی در سطح جامعه از طریق همکاری با حوزه و دانشگاه و سایر مراجع و نهادهای فرهنگی به ویژه برای نسل جوان، از اهداف مهم جهاد دانشگاهی می‏‌باشد.

*مشیرالدوله انتخابات دوره چهارم را متوقف ساخت (۱۲۹۹ش)

**رویدادهای مهم این روز در تقویم هجری ( ۲۴ ذی القعده ۱۴۳۹ )

*مرگ “مظفرالدین شاه قاجار” پنجمین پادشاه سلسله قاجاریه در تهران(۱۳۲۴ ق)

مظفرالدین شاه قاجار مردی رئوف، مایل به آسایش رعیّت خود، ولی ضعیف النفس، بیمار و بی‏حال بود. از این جهت مُغرِضان بر او مسلط گشته و تا آن جا که توانستند، وی را از همراهی با ملت و اجرای عدالت باز داشتند. با همه‏ این احوال، مظفرالدین شاه، دستِ خود را به خون ملت، آلوده نساخت و به واسطه‏ اعطای فرمان مشروطیت، مورد علاقه‏ مردم بود. مظفرالدین شاه ده روز پس از امضای فرمان مشروطه پس از یازده سال سلطنت، در ۵۵ سالگی در تهران درگذشت.

*درگذشت “محمد حسن اصفهانی” معروف به “صفی علیشاه” (۱۳۱۶ق)

حاج میرزا محمد حسن اصفهانی از صوفیان معروف به صفی علیشاه، در سوم شعبان ۱۲۵۱ ق در اصفهان به دنیا آمد. در اوایل امر مدتی در شیراز و کرمان و یزد و هندوستان به سر برد و عاقبت در تهران مسکن گزید. در این مسافرت‏‌ها، اصول و قواعد سیر و سلوک را آموخت و قدم به دایره‏ عرفان گذارد. او در تهران خانقاه وسیعی بنا نهاد و جمع کثیری به او ارادت ورزیدند. صفی علیشاه مردی دانا سخن سَنج، نیک محضر و خوش صحبت بود و مریدانش از او کرامات زیادی نقل می‌‏کردند. طبعی روان و منطقی استوار داشته و دارای آثاری از قبیل بَحرالحقایق، تفسیر قرآن، زُبدهُ الاسرار و عرفان الحَق می‏باشد. وفات او درتهران در ۶۵ سالگی واقع شد و در خانقاه خود مدفون گردید.

**رویدادهای مهم این روز در تقویم میلادی ( ۷ آگوست ۲۰۱۸ )

*امضای قرارداد موستار میان مسلمانان و کروات‌ها (۱۹۹۶م)

این توافق‌نامه برای پایان دادن به بحران‌ها در شهر موستار میان کروات‌ها، مسلمانان و اتحادیه اروپا به امضا رسید. طبق قرارداد موستار، نمایندگان اتحادیه اروپا شش ماه پس از امضای این قرارداد در شهر موستار حضور یافتند و به‌طور رسمی اداره آن را به عهده گرفتند و در این توافق‌نامه هم‌چنین مسائلی چون تأسیس اداره شهرداری مؤثر با همکاری کامل با فرستاده ویژه اتحادیه اروپا، برپائی گردهمایی شورای شهرداری در ماه اوت و انتخاب شهردار و معاون آن و کروات بودن شهردار قید شده بود.

*درگذشت ادوارد شواردنادزه ، ییس جمهوری پیشین گرجستان و وزیر امور خارجه اسبق اتحاد جماهیر شوروی (۲۰۱۴ م)

ادوارد شواردنادزه ۲۵ ژانویه ۱۹۲۸ میلادی در روستای ماماتی در منطقه لانچ خوتی شوروی سابق به دنیا آمد. در سال ۱۹۵۱ میلادی از مدرسه کمیته مرکزی حزب کمونیست جمهوری سوسیالیست گرجستان فارغ التحصیل شد. در سال ۱۹۵۹ میلادی وی مدرک تخصصی در رشته تاریخ را از موسسه کوتایسی دریافت کرد. وی طی سال های ۱۹۵۷ تا ۱۹۶۱ میلادی دبیر کل کمیته مرکزی و شاخه جوانان حزب کمونیست گرجستان بود. وی در سن ۲۰ سالگی به حزب کمونیست گرجستان پیوست و به سرعت پله های ترقی را طی کرد و به ریاست این حزب در گرجستان رسید. در سال ۱۹۶۱ میلادی دبیر کل کمیته منطقه ای این حزب شد. شواردنادزده در سال ۱۹۶۴ میلادی معاون وزیر امنیت عمومی گرجستان شد. در سال ۱۹۶۵ میلادی ریاست این وزارتخانه را برعهده گرفت و از سال ۱۹۶۸ میلادی به سمت وزارت کشور گرجستان منصوب شد. وی تا سال ۱۹۷۲ میلادی این سمت را در اختیار داشت و در این سال به عنوان دبیر کل کمیته شهری تفلیس از حزب کمونیست گرجستان انتخاب شد. پاییز همان سال وی به ریاست کمیته مرکزی حزب کمونیست گرجستان رسید و به مقام رسمی عالی رتبه ای در جمهوری گرجستان تبدیل شد.

فعالیت سیاسی شواردنازده همزمان با اجرای پرسترویکا در اتحاد جماهیر شوروی شد. در سال ۱۹۸۵ میلادی میخائیل گورباچف رئیس جمهور شوروی سابق شواردنادزه را به عنوان وزیر خارجه پیشنهاد داد. شواردنادزده وزیر خارجه شوروی شد تا نظاره گر پایان جنگ سرد و عادی شدن روابط مسکو و غرب باشد. وی همچنین شاهد اتحاد دو آلمان بود. وی به یکی از همراهان اصلی و نزدیک گورباچف برای اجرای سیاست های شوروی سابق تبدیل شد. طی سال های ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۰ میلادی وی عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست بود. وی در سال ۱۹۹۱ میلادی از سمت وزیر خارجه شوروی کناره گیری کرد و ریاست سازمان سیاست خارجی را بر عهده گرفت. در سال ۱۹۹۲ میلادی شواردنادزه به گرجستان بازگشت تا ریاست شورای دولتی جمهوری این کشور را بر عهده گیرد. در اکتبر همان سال شواردنادزه پس از برگزاری انتخابات پارلمانی به نخست وزیری انتخاب شد. ۵ نوامبر ۱۹۹۵ میلادی نیز اکثریت مردم گرجستان وی را به عنوان رئیس جمهور انتخاب کردند. ۹ آوریل ۲۰۰۰ میلادی وی بار دیگر در انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی رسید و حمایت ۸۰ درصد مردم گرجستان را جلب کرد. زمانی که شواردنازده به گرجستان بازگشت درگیری های داخلی متوقف شد. ژوئن ۱۹۹۲ میلادی در شهر سوچی توافقنامه آتش بس امضا شد تا درگیری های گرجستان اوستیا و گرجستان و آبخازیا به پایان برسد. وی در سن ۸۶ سالگی بعلت بیماری از دنیا رفت.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید