» فرهنگی، هنری » سینما و تئاتر » حقانی: مسائل اخیر جمهوری اسلامی تکرار حوادث دوره نهضت ملی شدن است
سینما و تئاتر

حقانی: مسائل اخیر جمهوری اسلامی تکرار حوادث دوره نهضت ملی شدن است

۲۶ مرداد ۹۷ 0۰6

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشکده تاریخ معاصر، نشست «جنگ نرم آمریکا و انگلیس در براندازی نهضت ملی شدن صنعت نفت» با سخنان مقدماتی رئیس پژوهشکده، موسی فقیه حقانی، آغاز شد.

وی با اشاره به گذشت ۶۵ سال از وقوع کودتای ۲۸ مرداد، این رویداد تاریخی را موضوعی مهم در مطالعات تاریخی دانست و گفت: کودتا نقطه عطفی در تاریخ معاصر ایران است؛ زیرا پایان نهضت ملی شدن صنعت نفت و آغاز دوره‌ای تلخ برای ملت است که تا بهمن ۱۳۵۷ ادامه یافت.

گرچه درباره کودتای ۲۸ مرداد منابع فراوانی منتشر شده، اما این به معنای آن نیست که کودتا از تمام زوایا بررسی شده است؛ به‌خصوص که هنوز بسیاری از اسناد آمریکا و انگلیس در این زمینه منتشر نشده است. در بحث از کودتا معمولا طرفداران دکتر مصدق و آیت‌الله کاشانی با جبهه‌بندی، درباره نقش طرف دیگر در این رویداد مسائلی را بیان می‌کنند و در ضمن، این گونه تحلیل‌ها به حوادث چند روز قبل و بعد از کودتا محدود می‌شود، این در حالی است که از نقش عوامل انگلیس و آمریکا در این زمینه که از زمان شکل‌گیری نهضت ملی شدن صنعت نفت در ایران آغاز شد، سخنی گفته نمی‌شود. به‌واقع ما از جنبه‌های مهم کودتا غفلت کرده‌ایم.

رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر در ادامه از شباهت وضعیت اکنون ایران با دوره نهضت ملی شدن صنعت نفت سخن گفت. وی دراین‌باره اظهار کرد: مسائل یکی، دو ساله اخیر که برای جمهوری اسلامی پیش آمده تکرار حوادثی است که در آن دوره رخ داد. اختلاف‌افکنی در جامعه و ایجاد محیط یاس و ناامیدی نمونه‌ای از اقداماتی است که در آن دوره نیز انجام شد. این موضوع به‌ویژه در بحث انتشار اسناد مربوط به کودتا نمایان شد.

هنگام انتشار این اسناد، امریکاییها این موضع را مطرح کردند که انگلیسی‌ها مخالف انتشار این اسناد بودند. در بیان دلیل مخالفت آنها عنوان شد که انگلیسی‌ها معتقدند انتشار اسناد یادشده به ادامه روند مذاکرات لطمه می‌زند. شایان ذکر است که آمریکایی‌ها بنا داشتند اسناد مربوط به کودتا را پیش از مذاکرات منتشر کنند.

برخلاف این ادعاها، به نظر من آنچه باعث می‌شد انگلیسی‌ها با انتشار اسناد یادشده مخالفت کنند مسئله آشکار شدن روش‌های مداخله‌شان در امور ایران بود. به عبارت دیگر، انگلیسی‌ها با انتشار اسناد کودتا مخالف بودند؛ زیرا این کار باعث می‌شد: اولا روشهایشان در مورد ایران آشکار شد و ثانیا افرادی شناسایی شوند که هنوز در ایران هستند و در خدمت به سیاستهای آنها فعال‌اند.

 

موسی حقانی در بخش پایانی سخنان مقدماتی‌شان دوباره بر موضوع شباهت‌های ایران کنونی با ایران دوره نهضت ملی انگشت تاکید نهاد و با اشاره به سیاست کنونی رسانه‌های خارجی درباره ایران گفت: طرح دشمن در دوره کودتا، از بین بردن اعتماد ملی و ایجاد مشکلات اقتصادی در سر راه دولت دکتر مصدق بود؛ موضوعی که امروز نیز در دستور کار دشمن قرار دارد؛ ازهمین‎‍‌رو تمرکز بر سیاستهای دشمنان نهضت ملی ایران و تحلیل آن موضوع محوری این نشست به‌شمار می‌آید.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید