» فرهنگی، هنری » سینما و تئاتر » احیای بیش از یک میلیون و دویست هزار هکتار منابع طبیعی توسط بسیج
سینما و تئاتر

احیای بیش از یک میلیون و دویست هزار هکتار منابع طبیعی توسط بسیج

۱۰ مهر ۹۷ 0۰4

[ad_1]

خبرگزاری فارس ـ گروه تاریخ:  با تصویب اساسنامه «جهادسازندگی» در مجلس شورای اسلامی در آذر ماه ۱۳۶۲ اصل«بسیج همگانی مردم » برای«سازندگی روستاها » جزء اهداف و شرح وظایف جهاد سازندگی قرار گرفت. این اصل در بند ( ۳ ) اهداف با تاکید بر «بسیج اقشار مردم جهت سازندگی روستاها و فراهم کردن امکان تلاش برای نیروهای مومن و ایثارگر جامعه و رشد و گسترش آنها» و در بند ( ۶ ) شرح وظایف به صورت «بسیج امکانات و نیروهای مردمی جهت سازندگی و احیای روستاها » آمده است.

هر چند قبل از تصویب اساسنامه «جهادسازندگی» در مجلس شورای اسلامی مسئله بسیج در این نهاد مطرح و حرکت‌هایی نیز در این مورد انجام شده بود لیکن پس از تصویب قانون موضوع به طور جدی‌تر و همه جانبه‌تر طرح شد.

فعالیت‌های بسیج سازندگی در سال ۱۳۶۳ به منظور کمک در امر سازندگی بویژه عمران و آبادانی روستاها آغاز شد که اجرای صدها طرح عمرانی را از نتایج این تلاش‌ها دانست. با اوج گیری جنگ تحمیلی ، فعالیت‌های بسیج سازندگی کمرنگ شده و توجه اصلی به جنگ معطوف شد. پایان جنگ و آغاز دوره جدید فعالیت‌های بسیج سازندگی در سال ۱۳۶۹ به منظور بهره‌گیری از نیروی جوانان کشور با سازماندهی مناسب همراه شد و واحد بسیج سازندگی به صورت یک تشکیلات منسجم به وجود آمده و برای آن جایگاه و شرح وظایف مدون و مشخصی اعلام شد.

چنانکه واحد بسیج سازندگی در قالب گروه مستقلی با عنوان گروه  «بسیج سازندگی» در دفتر مشارکت و بسیج مردمی وزارت جهاد سازندگی فعالیت خود را در زمینه جلب مشارکت‌های مردمی، بسیج جوانان، جذب و سازماندهی نیروهای داوطلب مردمی به منظور حفظ و احیای منابع طبیعی، آبخیزداری، عمران و آبادانی روستاها و … در قالب طرح‌ها و پروژه‌های خاص آغاز کرد و نتیجه این حرکت بسیج و سازماندهی بیش از ۱۰ میلیون نفر روز از جوانان بوده است که موجب احیای یک میلیون و دویست هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی و آبخیزداری و تولید ۸ میلیون اصله نهال و ۸۰۰ هزار متر مکعب عملیات مکانیکی شده است. همچنین از سال ۱۳۷۵ به عنوان دستگاه نیرو بر در اجرای طرح همیاران جوان با «سازمان ملی جوانان» همکاری داشته است که در این موضوع نیز بیش از ۵۰۰ هزار نفر روز را در پروژه‌های عمرانی، آموزشی و اجرایی به کار گرفته است.

فعالیت از این نوع ادامه داشت تا اینکه مقام معظم رهبری حضرت آیت اله خامنه ای، طرح بسیج سازندگی را جهت استفاده از نیرو و نشاط جوانان در امر سازندگی و همچنین پر کردن اوقات فراغت آنان از بعد جدیدی در جلسه ۱۷/۲/۱۳۷۹ در حضور فرماندهان و مسئولان سپاه پاسداران مطرح کردند و خواستار بسیج قشر جوان در عمران و آبادانی مناطق روستایی با همکاری «نیروی مقاومت بسیج» و «وزارت جهاد سازندگی» شدند.

انتهای پیام/

 

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید