» فرهنگی، هنری » سینما و تئاتر » حافظ اسد از ایران خواست تا تخلیه نقاط اشغالی میانجیگری را نپذیرد
سینما و تئاتر

حافظ اسد از ایران خواست تا تخلیه نقاط اشغالی میانجیگری را نپذیرد

۱۴ مهر ۹۷ 0۰7

[ad_1]

مجله فارس‌پلاس: بعد از روی کار آمدن حافظ اسد در سال ۱۹۷۰ میلادی، به دلیل ارتباط مثبت محمدرضا پهلوی با اسرائیل روابط سوریه و ایران مناسب نبود و اسد از امام خمینی حمایت می‌کرد. برخی داده‌های تاریخی نشان می‌دهد که حضرت امام در مهرماه ۱۳۵۷ و پس از اخراج از عراق قصد اقامت در سوریه را داشتند که این امر محقق نشد. در دوران جنگ تحمیلی هم سوریه از معدود کشورهای جهان بود که از ایران حمایت می‌کرد.

بعد از آغاز جنگ تحمیلی، هیئت‌هایی از کشورهای اسلامی برای میانجیگری به ایران سفر می‌کردند تا مسئولین جمهوری اسلامی را راضی به پذیرش صلح و آتش‌بس کنند. هاشمی رفسنجانی در مصاحبه‌ای می‌گوید: «در همان هفته اول جنگ یاسرعرفات و ضیاء‌الحق و حبیب شطی آمدند. سازمان ملل هم در تاریخ ۶/۷/۱۳۵۹ جلسه گرفت و قطعنامه ۴۷۹ را صادر کرد. همه این موارد مربوط به هفته‌های اول جنگ بود. منتهی تمام کارها سطحی بود. آمده بودند که بگویند جنگ را بدون توجه به تجاوزگری عراق و اشغال خاک ایران و خسارت‌ها و ارائه پیشنهاد برای رفع تجاوز و تنبیه متجاوز تمام کنید.»

در پی یکی این درخواست‌ها از جمهوری اسلامی ایران، حافظ اسد در نامه‌ای خطاب به ابوالحسن بنی صدر در تاریخ شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۶۰ از وی می‌خواهد که تا تخلیه کامل خاک ایران پیشنهاد میانجیگری را نپذیرد. در ذیل تصاویری از روزنامه اطلاعات در همان ایام را می‌بینید که حاوی این پیام بنی صدر و اسامی افراد شرکت‌کننده در این هیئت است.

انتهای پیام/

[ad_2]

لینک منبع

ثبت شرکت سئو سایت

به این نوشته امتیاز بدهید!

سید وحید احدی نژاد .روابط عمومی هیات خدام الرضا کانونهای خدمت رضوی -خبرنگار حوزه دولت ومجلس

  • ×

    با ما در ارتباط باشید